شکارچی خاطرات (Duck Hunt 1985)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اگر با کنسول نینتندو (همان میکروی خودمان) خاطره داشته باشید، احتمالا تفنگ آن را هم بیاد می‌آورید؛ حتی اگر هم این تفنگ را نداشته‌اید، احتمالا در خانه‌ی فک و فامیل‌تان برای یک بار هم که شده با آن Duck Hunt بازی کرده‌اید. بازی Duck Hunt خیلی ساده بود. آن‌قدر ساده که حالا که دوباره به آن نگاه می‌کنیم، طراحی و روند بازی‌اش به‌نظرمان بسیار ساده و ابتدایی می‌آید.

در Duck Hunt بازی‌کننده موج پس از موج به اردک‌های در حال پرواز شلیک می‌کرد. البته این شلیک‌ها به لطف تفنگ نه‌چندان بدردبخور نینتندو، چندان هم دقیق از آب درنمی‌آمد. بیش‌تر اوقات هم حتی با این‌که تفنگ را به صفحه‌ی تلویزیون چسبانده بودید، اما باز هم بازی خطا می‌کرد و تیرتان به هدف نمی‌خورد!

خود بازی به کنار، جالب‌ترین بخش Duck Hunt سگی است که بازی‌کننده را موقع خطا رفتن تیرش مسخره می‌کند!

با این حال، چرا بازی Duck Hunt در خاطرمان مانده است؟ شاید یکی از دلایل‌اش، حس نوستالژیکی باشد که در حال حاضر با فکر کردن به آن ما را درگیر خود می‌کند. یعنی احتمالا مثل بازی‌های حسگر حرکتی کینکت و PlayStation Move، یکی دو بار Duck Hunt بازی کرده و آن را به کناری انداخته‌ایم؛ اما همین تجربه‌ هم به عنوان یکی از خاطره‌های گیمی‌ دوره‌ی کودکی یا نوجوانی در ذهن‌مان مانده است.

نگاهی به ویدیوی زیر بیاندازید و سعی کنید حس نوستالژی‌تان گل نکند:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خود بازی به کنار، جالب‌ترین بخش Duck Hunt سگی است که بازی‌کننده را موقع خطا رفتن تیرش مسخره می‌کند! سگ Duck Hunt به‌قدری معروف شده که نینتندو او را به یکی از شخصیت‌های‌اش تبدیل کرده و از او در بازی‌هایی مثل Super Smash Bros هم استفاده کرده است.

بازی Duck Hunt به این دلیل معروف و محبوب است که به‌همراه بازی Super Mario Bros و در یک بسته فروخته می‌شد. یعنی بیش‌تر کسانی که Duck Hunt بازی کرده‌اند، کارتریج آن را به امید بازی کردن سوپر ماریو خریده بودند. با این حال، به امید اینکه Duck Hunt هم بازی کنند، ۹۰ دلار ناقابل را (که زمان خودش به اندازه‌ی چند صد دلار امروز بود)، خرج خریدن یک تفنگ نینتندو می‌کردند.

بیش‌تر اوقات هم حتی با این‌که تفنگ را به صفحه‌ی تلویزیون چسبانده بودید، اما باز هم بازی خطا می‌کرد و تیرتان به هدف نمی‌خورد!

هنوز هم درست و حسابی نمی‌دانیم که این تفنگ چگونه کار می‌کرد؛ اما یادمان است که با گرفتن تفنگ نینتندو به سمت یک منبع نور، مثل لامپ یا هر چراغ دیگری، می‌شد به نینتندو کلک زد. ما هم به جای اینکه تفنگ را به سمت صفحه‌ی تلویزیون بگیریم، آن را مقابل یک لامپ قرار می‌دادیم و تمام اردک‌ها یکی پس از دیگری به زمین میافتادند!

NES-zapper

بازی Duck Hunt به غیر از اردک-کشی، بخش دیگری هم داشت که در آن به هدف‌هایی که پرتاب می‌شدند شلیک می‌کردید؛ اما به غیر از عدم حضور سگ اعصاب خوردکن نینتندو و تغییر در هدف‌ها، مکانیک‌های بازی هیچ تغییری نکرده بودند.

به‌طور کلی Duck Hunt را فقط با مسخره بازی‌های سگ‌اش یا مسخره بازی‌هایی که خودمان به هنگام بازی کردن در میاوردیم، به خاطر داریم. اگر در گوشه و کنار انباری‌تان یک میکروی قدیمی با تفنگ‌اش پیدا می‌شود، دستی به سر و روی‌اش بکشید و برای چند دقیقه به یاد قدیم، Duck Hunt بازی کنید. اگر هم دست‌تان به کنسول قدیمی‌تان نمی‌رسد، از خاطرات‌تان از این بازی برای‌مان در بخش نظرات بگویید.

دیدگاه شما

۵۲ دیدگاه
  1. محمد

    یادش بخیر…

  2. محمد

    اقا من هنوزم بعد بیست سال نفهمیدم اون تفنگش چجوری کار میکرد :))
    یعنی با چی سینک میشد بعد چجوری تصویرو انالیز میکر د با تکنولوژی اون موقع هنوزم برام عجیبه خدایی

  3. روسونری

    سلام
    خیلی ممنون بابت نوستالژیه زیباتون
    برای داشتن میکرو اولین خواسته بزرگم از پدر و مادر که شاید اونموقع درآوردن ۱۰۰۰۰ تومن خیلی سخت بود پا روزمین کوبیدم و با لج بازی ازشون این وسیلرو گرفتم ، کله تابستونمو صرف بازی کردم الان که تو انباری با ۳۵ بازی مختلف افتاده حسرت روزای خوشی رو میخورم که با پدرم نوبتی سوپر ماریو بازی میکردم و همکلامم پدری بود که یه خاطره خوب تو ذهنم برام با یه دستگاه ساده گذاشته الان ۲۲ سال از خرید میکرو میگذره…
    مرسی بابت یادآوری کودکی ساده و زیبای ما دهه ۶۰ یا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. احسان

    خدای من خدای من انگار برگشتم به ۲۰ سال پیش
    چه دورانی خواهش می کنم از این پست ها بیشتر بزارید
    لایککککککککککککککککککککککککککککککککک

  5. پویا

    ۹۰ دلار پول میدادن ارجینال میخریدن ولی ما چندتا کارتریج و میکرو و تفنگ و… رو ۱۰تومان میخریدیم چه دورانی بود تفنگش چطوری کار میداد یادمه تلویزیون رنگی ما رو سوزوند آیا بازی دیگری هم اجرا میشد؟ روی شبیه ساز میشه تفنگش رو اجرا کرد؟

  6. محمد

    یادش بخیر خیلی وقتم رو توش تلف کردم .

  7. بهنام

    نسخه اندروید این بازی هم اومده ..دقیقا شبیه خود بازی

  8. حمید

    من امروز این وسیله سرگرمی رو تهیه کردم.
    ولی متاسفانه تفنگش روی ال سی دی جواب نمیده.مجبور شدم به خرید یک تلوزیون سی آر تی ،الان هم مشغول نشانه گیری هستم.
    در مورد قیمت دستگاه بگم : جعبه مهر و موم شده خاک خورده اش را به قیمت ۵۰۰۰ تومان گرفتم

  9. روژین

    دستتون درد نکنه
    واسه چند لحظه رفتیم تو حس و حال خوب بچگی
    شاید واسه این اون بازیهای ساده برامون انقدر جذاب بود و هنوز هم یادش برامون لذت بخشه که اون موقع انقدرا امکانات نبود . پلی استیشن و تبلت و .. نبود . ما بودیم یه توپ پلاستیکی و اون کنسول بازی .
    ممنون بابت مقاله خوبتون

  10. hamed

    خخخخخخخخخخخخخخخخ

  11. حسین

    بر خلاف تصور، کارکرد تفنگ در عین سادگیش، یه ابتکار خیلی جالب بود.
    خیلی ساده وقتی شلیک انجام میشد برای یک لحظه پیکسل های تشکیل دهنده کاراکتر اردک سفید می شدن و هرکدوم با فرکانس خاصی شروع به چشمک زدن میکردن؛ انتهای لوله تفنگ یک گیرنده وجود داشت و اگر نوری که به راستای گیرنده تابیده میشد، دارای فرکانس یکی از اهداف بود، دستگاه شلیک رو درست و هدف مورد نظر رو نابود شده فرض میکرد!
    علت اینکه بعضی دوستان تو نشونه گیری مشکل داشت احتمالا این بوده که گیرنده تفنگشون هم محور با لوله تفنگ نبوده.

  12. ایوب

    سلام یادمه ۲۴ سال پیش یه بنده خدا کلوپ گذاشته بود میرفتم همین بازی را هر دست که فکر کنم ۵ دقیقه بود دو تومن بازی می کردم یادش بخیر پول تو جیبی من روزانه ده تومن بود کلی بازی و فلافل و ….روزمون را سپری میکردیم الان پسر من روزانه پنج هزار میبره مدرس موقعی که خونس پنج هزار دیگه خرج میکنه بازم ناراضیه نمی دونم دهه شصتی های چه نژادی بودیم بعید میدونم دیگه تکرار بشیم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه