آتش‌بازی آسمان در یک عکس نجومی جذاب از شیلی

۲۰ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
عکس نجومی

این عکس نجومی خیره‌کننده نمایی واقعی از آسمان شب است. منظره‌ای شگفت‌انگیز از کمان راه شیری، سحابی‌های قرمز و ابرهای ماژلانی که در آسمان تاریک رصدخانه‌ی لاسیا (La Silla) در کشور شیلی ثبت شده است.

رصدخانه‌ی لاسیا کیلومترها از منابع آلودگی نوری به دور است و این مسئله در کنار ارتفاع زیاد این رصدخانه از سطح دریا آن را به یکی از بهترین سایت‌های رصدی دنیا تبدیل کرده است. لاسیا یکی از سایت‌های رصدی رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) است که تلسکوپ‌های مهمی را در خود جای داده است. تلسکوپ ۳/۶ متری رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (که در سمت راست تصویر دیده می‌شود) یکی از این تلسکوپ‌هاست که ابزار HARPS یکی از ابزارهای متصل به آن است. HARPS یکی از مهم‌ترین شکارچیان سیارات فراخورشیدی است.

در این عکس نجومی جذاب پتر هورالک (Petr Horalek)، عکاس نجومی باتجربه اهل جمهوری چک، با استفاده از امکانات مناسب عکاسی توانسته تا حد ممکن جزئیات آسمان شب را به ثبت برساند.

Credit: P. Horálek/ESO

نور منطقه البروجی در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است. این نور مخروطی شکل بر اثر پراکنده شدن نور خورشید از ذرات گرد و غبار صفحه‌ی منظومه‌ شمسی ایجاد می‌شود و تنها در آسمان‌های تاریک دیده می‌شود.

سوژه‌ی جذاب دیگر این تصویر سحابی‌های قرمزی هستند که بخش زیادی از آسمان را در بر گرفته‌اند. این سحابی‌ها به سحابی‌های نشری معروف هستند؛ ابرهایی از گاز با دمای بالا که تابش آن‌ها در طول موج هیدروژن-آلفا است و به رنگ قرمز می‌درخشند. ثبت این سحابی‌ها با دوربین‌های عادی امکان‌پذیر نیست و عکاسان نجومی برای تصویربرداری از آن‌ها تغییرات مختصری را روی دوربین  (فیلتر روی سنسور) انجام می‌دهند.

در نهایت و در سمت راست تصویر به ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ می‌رسیم. دو کهکشان کوتوله که به نوعی قمرهای کهکشان راه شیری محسوب می‌شوند و تنها از عرض‌های جغرافیایی نزدیک به استوا و نیمکره جنوبی زمین دیده می‌شوند.

این تصویر حاصل اتصال تعدادی عکس به یک‌دیگر است و به صورت پانوراما عکاسی شده است.

Image Credit: P. Horálek/ESO

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه