فاز دوم ماموریت مریخ‌نورد اگزومارس تا سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

روز گذشته، روسکاسموس (Roscosmos)، آژانس فضایی روسیه و آژانس فضایی اروپا (ESA)، به اتفاق اعلام کردند فاز دوم ماموریت اگزومارس (ExoMars)، تا سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق افتاده است. بنابراین آن‌ها تا آخر این دهه مریخ‌نوردی به سوی سیاره‌ی سرخ نخواهند فرستاد. هدف فاز دوم ماموریت اگزومارس جستجوی نشانه‌های حیات در حال یا گذشته‌ی مریخ است.

آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه، اعلام کرده‌اند که با توجه به تاخیرهای بوجود آمده در ساخت و تحویل ابزارهای علمی این ماموریت، پرتاب فاز دوم ماموریت ExoMars در سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت.

ماموریت ExoMars ماموریت مشترک بین روسکاسموس و آژانس فضایی اروپاست. این دو آژانس امیدوار بودند این مریخ‌نورد را سال ۲۰۱۸ پرتاب کنند. اما چالش‌های فنی این موعد مقرر را به تعویق انداخت و زمان پرتاب مریخ‌نورد به سال ۲۰۲۰ موکول شد.

در فاز اول ماموریت ExoMars دو فضاپیما به مریخ فرستاده شد. این دو فضاپیما در راه هستند تا ماه اکتبر (اواخر مهرماه سال جاری) به سیاره‌ی همسایه، مریخ، برسند. فضاپیمای مدارگرد Trace Gas Orbiter، در مدار مریخ می‌گردد و انواع گازها را در اتمسفر مریخ اندازه‌گیری می‌کند -بررسی گاز متان در مریخ یکی از اهداف اصلی ماموریت است- در حالی که مریخ‌نشین اسکیاپارلی (Schiaparelli) روی سیاره فرود خواهد آمد.

در فاز دوم این ماموریت، قرار است مریخ‌نورد پرتاب شود. این مریخ‌نورد طوری طراحی شده تا در مریخ کاوش کند و برای اطمینان از وجود یا عدم وجود حیات فرازمینی از گذشته تا کنون، نمونه‌های خاک را کاوش کند.

آژانس فضایی اروپا، در ابتدا قرار بود تا با سازمان فضایی آمریکا، ناسا، برای برنامه‌ی ExoMars همکاری کند؛ اما ایالات متحده این برنامه را از اولویت‌های کاری‌اش حذف کرد؛ ناسا تبحر زیادی در انجام ماموریت‌های مریخ و فرود آوردن مریخ‌نشین‌ها و مریخ‌نوردها دارد. نمونه‌های آن را می‌توانیم در مریخ‌نوردهای روح، فرصت و کنجکاوی یا مریخ‌نشین فینیکس ببینیم. با این حال سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه در این کار کم تجربه هستند؛ بنابراین باید فناوری خود را آزمایش کنند.

منبع: Uberzigmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه