موشک فالکون هوی اسپیس‌ ایکس ۲۴ ماهواره را در مدار زمین قرار داد

۴ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فالکون هوی

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) صبح امروز بار دیگر توانایی‌های خود را نشان داد و با موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) بیست و چهار ماهواره را با موفقیت به مدار زمین رساند.

این سومین پرتاب موشک فالکون هوی، قوی‌ترین موشک فعلی اسپیس ایکس، بود. در این ماوریت محموله‌هایی متعلق به سازمان‌های مختلفی مثل دانشگاه‌ها، ناسا، سازمان ملی جوی و اقیانوسی (NOAA) و موسسه‌ی Planetary Society روانه‌ی مدار زمین شدند.

در این ماموریت دو بوستر مرحله‌ی اول (از مجموع سه بوستر موشک فالکون هوی) با موفقیت و به صورت عمودی فرود آمدند. اما بوستر مرکزی با اختلافی جزئی نتوانست فرود موفقی روی نقطه‌ی تعیین‌شده داشته باشد. البته پیش از این نیز مسئولان اسپیس ایکس درباره‌ی مشکلات پیش روی فرود بوستر مرکزی توضیح داده بودند. به علت سرعت بالای مورد نیاز در این ماموریت فرود بوستر مرکزی فرآیند مشکلی بود که در نهایت هم با موفقیت همراه نشد.

در ماموریت امروز از بوسترهایی استفاده شد که پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته بودند و پس از فرود موفق و انجام بازبینی‌ها مجددا آماده‌ی ماموریت شدند.

یکی از مهم‌ترین ماهواره‌هایی که در ماموریت امروز در مدار قرار گرفت ساعت اتمی اعماق فضا (Deep Space Atomic Clock) بود. با کمک این ابزار می‌توان از روشی جدید برای موقعیت‌یابی فضاپیماها استفاده کرد. ساعت اتمی اعماق فضا در ماه‌های پیش رو تست خواهد شد و در صورت موفقیت در ماموریت‌های آینده به سمت نقاط دوردست از آن استفاده خواهد شد.

محموله‌ی جذاب دیگر ماموریت LightSail2 سازمان Planetary Society است. این ماموریت قرار است به بررسی پتانسیل‌های احتمالی فضاپیماهای بپردازد که با نیروی پیشرانی که از فشار تابش خورشید ایجاد می‌شود پیش می‌روند. این ماهواره‌ی کوچک یک بادبان خورشیدی در اختیار دارد که گسترده خواهد شد و با بهره گرفتن از تکانه‌ی فوتون‌های خورشید به پیش خواهد رفت. چیزی شبیه به حرکت قایق‌های بادبانی در دریا.

ماموریت بعدی اسپیس ایکس حدود یک ماه دیگر و با پرواز موشک فالکون ۹ انجام خواهد شد. در این ماموریت تجهیزاتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل خواهد شد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه