مروری بر فراز و فرودهای کمپانی تسلا در سال ۲۰۱۹

۱۲ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
تسلا

سال ۲۰۱۹ برای کمپانی تسلا با فراز و فرودهای زیادی همراه بود. ایلان ماسک در این آغاز این سال تاسیس کارخانه جدید این شرکت در چین را اعلام کرد و در پایان ۲۰۱۹ نیز ارزش سهام شرکت به بیشترین حد در تاریخ فعالیتش رسید. اما در فاصله آغاز تا پایان این سال، اتفاقات مهم دیگری نیز رخ داده‌اند. در ادامه به مرور ماهانه فعالیت‌های تسلا در سال گذشته میلادی می‌پردازیم:

ژانویه: تاسیس کارخانه در شانگهای

تسلا- کارخانه چین

خودروساز محبوب در اولین ماه از سال ۲۰۱۹ در یک اقدام عجیب، کارخانه جدید خود را در شانگهای تاسیس کرد. این اتفاق از این جهت عجیب است که تسلا اولین خودرو‌ساز غربی است که به‌صورت مستقل و بدون شراکت با کمپانی‌های چینی در این کشور خط تولید راه‌اندازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: تسلا مدل ۳ ساخت چین راهی بازار می شود

فوریه: ثبت دو فصل مالی موفق

ایلان ماسک

در ۱۵ سالی که از عمر کمپانی تسلا می‌گذرد (در ابتدا با نام تسلا موتورز فعالیت می‌کرد)، این شرکت همیشه در همه فصول مالی در کسب سود موفق نبوده است، بنابراین موفقیت‌های متوالی در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۱۸ می‌توانست یک دستاورد مهم برای آن باشد که توجه بسیاری را به کسب‌و‌کارش جلب می‌کرد.

مارس: رونمایی از مدل Y

تسلا مدل Y

در سومین ماه از سال گذشته، ایلان ماسک از SUV کراس‌اور جدید شرکت به نام مدل Y رونمایی کرد که پیش از معرفی در خبرها از آن به عنوان محصول بزرگ بعدی تسلا یاد می‌شد.

آوریل: مقایسه تسلا با ترانوس

الیزابت هولمز

ارزش سهام تسلا در نیمه اول ۲۰۱۹ در حال تغییر بود و پیش‌بینی می‌شد در ادامه این شرکت با مشکلات بیشتری مواجه شود. منتقدین ماسک و شرکتش با خوشحالی تمام، تسلا را با ترانوس و ماسک را با الیزابت هولمز مقایسه می‌کردند و امید داشتند ورشکستگی‌اش را ببینند.

مه: جذب سرمایه برای بقا

تسلا

سرانجام در ماه مه، ماسک ناچار می‌شود با عرضه سهم، ۲.۷ میلیارد دلار برای نجات کسب‌و‌کار خود دریافت کند.

ژوئن: افت ارزش سهام

افت سهام تسلا

به‌‌طور کلی، در ۶ ماه اول سال، ارزش سهام این شرکت با نوسان و افت پی‌در‌پی همراه بود که همین مورد سرمایه‌گذاران را ناامید کرده بود. اما این کاهش ارزش در ماه ژوئن به شدیدترین میزان خود رسید.

جولای: فروش مدل ۳ اوج می‌گیرد

تسلا مدل 3

در آغاز نیمه دوم سال، به لطف محبوبیت مدل ۳ میزان فروش تسلا افزایش می‌یابد تا حدی که نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه از این مدل را به فروش می‌رساند.

اوت: بزرگترین پشتیبان تسلا در وال استریت با واقعیت روبرو می‌شود

آدام جوناس

آدام جوناس از موسسه مورگان استنلی برای مدت زیادی حامی سرسخت ماسک و خودروسازی تحت مدیریتش بود، اما حتی او هم مجبور می‌شود توقع خود از این شرکت را کم کند. او در ماه اوت، خودروساز محبوبش را این‌گونه خطاب کرد: «اساسا بیش از حد باارزش تلقی می‌شود، اما از نظر استراتژیک ارزش واقعی آن دست‌کم گرفته شده.»

سپتامبر: پورشه تایکان؛ رقیبی جدید

پورشه تایکان

در ماه سپتامبر پورشه از اتومبیل تمام الکتریکی خود با نام تایکان رونمایی کرد که مشخصا برای رقابت با تسلا و کسب سهم از بازار خودروهای الکتریکی تولید شده است. اما این رقابت از آن جهت برای تسلا ارزشمند است که با وجود سابقه کمی که در صنعت خودروسازی دارد، یکی از بزرگترین و بهترین خودروسازان جهان آن را به مبارزه طلبیده است و این یعنی ماسک و همکارانش در مسیر درستی قدم گذاشته‌اند که حتی پورشه هم از حضور آن‌ها احساس نگرانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خودرو برقی پورشه تایکان آشنا شوید

اکتبر: تولید مدل S کنار گذاشته می‌شود

تسلا Model S

ماسک اعلام کرد ممکن است تسلا به‌خاطر حس خاطره‌انگیزی که مدل S تداعی می‌کند، بار دیگر تولید این مدل محبوب را ادامه دهد. اما مشخص بود که این شرکت به مدل‌های جدید تعهد بیشتری دارد.

نوامبر: سایبرتراک، سورپرایز سال تسلا!

تسلا سایبرتراک

در میانه سه ماهه پایانی ۲۰۱۹، ایلان ماسک بار دیگر روی صحنه حاضر شد تا جذاب‌ترین لحظه سال را برای طرفداران تسلا رقم بزند. او در این مراسم از اولین پیکاپ تراک این کمپانی با نام سایبرتراک رونمایی کرد که یک محصول آینده‌نگرانه با طراحی متفاوت و مشخصات شگفت‌انگیز به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره وانت تسلا سایبرتراک؛ عجیب، سریع و ضد ضربه

دسامبر: ارزش سهام تسلا به بیشترین حد در تاریخ این شرکت رسید!

ارزش سهام تسلا

در نهایت تسلا سال ۲۰۱۹ را با موفقیت بزرگی به پایان رساند. در این ماه ارزش سهام این شرکت با رشدی بی‌سابقه به بیشترین حد در طول فعالیتش رسید. ارزش هر سهم در دسامبر ۲۰۱۹ به ۴۲۰ دلار رسید و تسلا توانست با ارزش کلی ۲۵ میلیارد دلار، در بازار سهام در جایگاهی بالاتر از جنرال موتورز بایستد.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه