فرود موفق هر سه بوستر موشک فالکون هوی اسپیس ایکس برای اولین بار

۲۳ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اسپیس ایکس

شب گذشته موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس ایکس (Space X) برای دومین بار به فضا پرتاب شد و ماهواره‌ی ارتباطی پیشرفته‌ی Arabsat-6A را به مدار زمین منتقل کرد. در این ماموریت برای نخستین بار هر سه بوستر این موشک با موفقیت به صورت عمودی روی زمین فرود آمدند.

دو بوستر بیرونی در فلوریدا و در نزدیکی سایت پرتاب به زمین نشستند و هسته‌ی مرکزی موشک در سکویی شناور در اقیانوسْ آرام گرفت.

این برای اولین بار است که اسپیس ایکس موفق به فرود هر سه هسته‌ی موشک فالکون هوی می‌شود. در اولین پرواز فالکون هوی در سال ۲۰۱۸ تنها دو هسته‌ی بیرونی فرودی موفیت‌آمیز داشتند. در آن ماموریت بوستر مرکزی نتوانست موتورهای خود را در زمان فرود روشن کند و فرود با موفقیت همراه نبود.

فالکون هوی از سه موشک مرحله‌ی اول فالکون ۹ تشکیل شده است. شرکت اسپیس ایکس به تازگی اصلاحاتی را روی موشک فالکون ۹ انجام داده که منجر به بهبود عملکرد این موشک شده است. این اصلاحات علاوه بر افزایش نیروی پیشران این امکان را ایجاد کرده‌ است که موشک برای دفعات بیشتری قابلیت استفاده‌ی مجدد را داشته باشد. مدل‌های پیشین حداکثر ۲ تا ۳ بار قابلیت استفاده‌ی مجدد داشتند. اکنون اما و به گفته‌ی ایلان ماسک، مدیر اسپیس ایکس، موشک‌ها می‌توانند ۱۰ بار مورد استفاده قرار بگیرند.

اسپیس ایکس یک شرکت فضایی خصوصی است که به تدریج در حال تغییر قواعد بازی صنعت هوافضا است. طبیعی است که چنین شرکتی که بهره‌ای از کمک‌های دولتی و مالیات مردم نمی‌برد باید راهی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود پیدا کند. فرود عمودی موشک و استفاده‌‌ی مجدد از آن یکی از تاثیرگذارترین عوامل در کاهش هزینه‌های سفرهای فضایی است که اسپیس ایکس در سال‌های اخیر به طور مرتب از آن استفاده کرده است.

اسپیس ایکس در سال‌های اخیر بارها این ایده‌ی شگفت‌انگیز را اجرایی کرده است. هر چند که در ابتدای راه چند ماموریت با شکست مواجه شد، اما پس از آن اسپیس ایکس توانست فرود مرحله‌ی اول موشک‌های خود را در بیشتر موارد با موفقیت به انجام برساند.

شرکت‌های فضایی خصوصی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. اسپیس ایکس چندی پیش برای اولین بار فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را با موفقیت آزمایش کرد که البته فضانوردی در آن حضور نداشت. دراگون سرنشین‌دار پس از گذراندن تست‌های لازم به زودی آماده‌ی عملیات خواهد شد تا این که فضانوردان آمریکایی پس از گذشت ۸ سال از زمان بازنشستگی شاتل‌ها بار دیگر از خاک آمریکا روانه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند.

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه