تصاویر ماهواره‌ای شگفت‌انگیز از فوران آتشفشان ریکوکه

۱۰ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بالاخره و پس از نزدیک به صد سال آتشفشان ریکوکه (Raikoke) فوران کرد. فورانی که باعث شد ابرهای آتشفشانی ضخیم این آتشفشان تا ارتفاع ۱۳ تا ۱۷ کیلومتری از سطح دریا گسترده شوند.

تصویر بالا را یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ثبت کرده است. فوران آتشفشان ریکوکه اول تیر اتفاق افتاد و این تصویر نمایی است که در همان روز ثبت شده است.

آتشفشان ریکوکه در اقیانوس آرام شمالی قرار دارد و در حدود صد سال اخیر جزء آتشفشان‌های خاموش محسوب می‌شد. این آتشفشان در محدوده‌ی جزیره‌ی کوریل (Kuril) کشور روسیه قرار دارد و پیش از این در سال‌های ۱۷۷۸ و ۱۹۲۴ فوران کرده بود.

فوران اخیر این آتشفشان باعث غافلگیری دانشمندان شد. از زمان رخ دادن این رویداد ماهواره‌های مختلف در حال دنبال کردن خاکسترها و ابرهای آتشفشانی هستند. طبق اعلام ناسا فوران این آتشفشان ممکن است باعث ایجاد خطراتی برای هواپیماها شود.

تصویری ماهواره‌ای از فوران آتشفشان ریکوکه.

در فوران آتشفشان ریکوکه گازهای مختلفی از دهانه‌ی ۷۰۰ متری این آتشفشان راهی جو شدند. در این فرآیند گاز سولفور دی‌ اکسید نیز وارد جو شد. موادی که وارد جو شده‌اند در حال حاضر و بر اثر طوفانی در اقیانوس آرام شمالی در حال حرکت به سمت شرق هستند. از سویی دیگر به نظر می‌رسد حلقه‌ی سفیدی که پیرامون ستون عظیم دود را فراگرفته بخار آب باشد.

طبق اعلام یکی از متخصصان به نظر گاز سولفور دی اکسید وارد استراتوسفر، دومین لایه‌ی جو زمین، شده است. داده‌ها نیز همین مسئله را نشان می‌دهند و به نظر می‌رسد بخشی از این گاز سمی به استراتوسفر راه یافته‌ است.

عکس کاور: تصویری که از ایستگاه فضایی بین‌المللی از آتشفشان ریکوکه ثبت شده است.

Credit: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه