جشنواره کن ۲۰۱۹؛ آتلانتیک در صدر جدول منتقدان ایستاد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آتلانتیک

فیلم سینمایی «آتلانتیک» (Atlantics) اثر متی دیوپ در میان چهار فیلمی که تا به حال در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۱۹ توسط مجموعه منتقدان بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند با کسب نمره ۲.۸ از ۴ در صدر جدول قرار گرفته است.
آتلانتیک یک فیلم سنگالی و اولین فیلم بلند متی دیوپ است که براساس یک مستند کوتاه که سال ۲۰۰۹ توسط دیوپ ساخته شده بود، کارگردانی شده است.
دیوپ اولین کارگردان زن سیاه‌پوستی است که فیلمش به بخش مسابقه جشنواره فیلم کن راه یافته است‌. او پیش از این به ساخت آثار مستند و فیلم‌های کوتاه می‌پرداخت و همچنین در سینمای فرانسه به عنوان یک بازیگر شناخته می‌شد. دیوپ بیشتر برای بازی در فیلم کلر دنی کارگردان مشهور فرانسوی شهرت کسب کرد.
متی دیوپ خواهرزاده جبرئیل دیوپ دیگر کارگردان سنگالی است که فیلم تحسین‌شده «توکی بوکی» (Touki Bouki) از آثار مشهور سینمای سنگال را در سال ۱۹۷۳ ساخته است.
آتلانتیک متی دیوپ که روایت آن در داکار پایتخت سنگال در جریان است درباره رابطه عاطفی یک کارگر ساختمانی و یک زن جوان است. کارگری که ماه‌ها است حقوقش پرداخت نشده و در کنار کارگران دیگر رویای مهاجرت از طریق اقیانوس اطلس را دارند و زن جوان مجبور است به اجبار خانواده‌ش با کس دیگری عروسی کند که دوستش ندارد. فیلم در حومه داکار جایی در حاشیه اقیانوس اطلس می‌گذرد.
نگاه منتقدان به آتلانتیک در مجموع مثبت بوده و با کسب نمره ۲.۸ از ۴ در میان ۴ فیلمی که تا کنون نمرات‌شان ثبت‌شده تا اینجای کار بالاترین نمره را کسب کرده. گرچه پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور تعداد قابل‌توجهی از کارگردان‌های صاحب‌نام در کن ۲۰۱۹ صدر نشینی آتلانتیک آنقدرها هم دوام نداشته باشد.
بردشاو منتقد گاردین که به فیلم ۳ ستاره از ۴ ستاره داده می‌گوید دیوپ در اولین اثر خود یک زوج سنگالی را در موقعیتی قرار داده که باید بین عشق، وظیفه و بردگی دست به انتخاب بزنند. در این شرایط یک گره سورئالیستی نیز به فیلم افزوده می‌شود.
بردشاو با اشاره به حرکت دوگانه فیلم میان جهان واقع‌گرایانه و سورئالیستی می‌نویسد: آتلانتیک درباره بازگشت سرکوب‌شدگان است. کارگرانی که حقوق‌شان پایمال‌شده و از سوی دیگر [با مهاجرت از طریق اقیانوس] جانشان در خطر قرار می‌گیرد. روح آن‌ها طغیان می‌کند و فیلم به داستان اشباح یا داستان انتقام بدل می‌شود.
آلن هانتر از اسکرین‌دیلی آتلانتیک را شروعی قدرتمند برای متی دیوپ ارزیابی می‌کند و معتقد است امسال در صحنه‌های بین‌المللی بیشتر درباره این اثر سینمایی خواهیم شنید. هانتر معتقد است یک فیلم عاشقانه قدرتمند تولیدشده که از منظر کارگردانی و نوع ساخت ویژگی‌های قابل توجهی دارد و نوع مواجهه دیوپ با مسائلی چون عشق، فقدان و تغییر مواجهه‌ای بدیع و خلاقانه است.
در ادامه می‌توانید امتیازات مجموعه منتقدان بین‌المللی را به فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره کن ۲۰۱۹ ببینید. این جدول در روزهای آینده باقی‌مانده تا پایان جشنواره تکمیل می‌شود:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه