باکس آفیس هفته؛ بازگشت پیکسار به حوزه‌ی قدرتش

۲۶ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فیلم به پیش محصول مشترک کمپانی‌های دیزنی و پیکسار در صدر باکس آفیس این هفته قرار گرفت. اما به این معنا نیست که انتظارها را برآورده کرد حتی کمی کمتر از حد انتظار تحلیلگران فروخت. خیلی‌ها دلیل این فروش کمتر از انتظار را نگرانی‌ها مربوط به کرونا می‌دانند که سینماها را تحت‌تاثیر قرار داده است. البته تنها مشکلی که این تحلیل دارد این است که بقیه‌ی فیلم‌ها یا در حد انتظار یا حتی بهتر عمل کرده‌اند. فیلم «مرد نامریی» کمپانی یونیورسال هم همچنان خوب در گیشه‌ها عمل می‌کند و جایگاه دوم را به خودش اختصاص داد در حالی که فیلم «راهی به گذشته» (The Way back) که برادران وارنر آن را پخش می‌کند در چهارچوب انتظارات ظاهر شد.

«به پیش» محصول دیزنی و پیکسار با فروش تقریبی ۴۰ میلیون دلار در صدر جدول فروش قرار گرفت. در حالی که تحلیلگران می‌گفتند فیلم باید ۵۰ میلیون دلار فروش کرده باشد. در حالی که نظر منتقدان به فیلم نسبتا مثبت بوده مخاطبان هم در سایت سینمااسکور به فیلم امتیاز A- را داده‌اند و ۹۶ درصد مخاطبان روتن تومیتوز هم روی آن نقدهای مثبت نوشته‌اند. البته با توجه به این که تعطیلات بهاره‌ی مدارس به زودی شروع می‌شود شانس بیشتری برای فروش فیلم وجود دارد تا به رقمی که تحلیلگران انتظار دارند برسد. البته باید همچنان نگرانی‌های از ویروس کووید ۱۹ را هم در نظر گرفت. ۵۲ درصد مخاطبان فیلم زنان و بچه‌ها بودند.

در بازارهای بین‌المللی فیلم «به پیش» در ۴۷ کشور فروشی معادل ۲۸ میلیون دلار داشته است. انگلستان با فروش ۴.۴ میلیون دلار پیشتاز است و به دنبال آن فرانسه با فروش ۳.۳ میلیون دلار و مکزیک با فروش ۳ میلیون دلار و روسیه با فروش ۲.۱ میلیون دلاری قرار دارند. تا اواسط آوریل هنوز کشورهای زیادی هستند که فیلم در آن‌ها به نمایش درخواهد آمد. کره، ایتالیا، ژاپن و استرالیا کشورهایی هستند که انیمیشن «به پیش» هنوز در آن‌ها به نمایش درنیامده است.

انیمیشن «به پیش» در یک دنیای فانتزی زیرزمینی اتفاق می‌افتد. جهانی که پر از مخلوقات اسطوره‌ای است. فرمانروایان این جهان بسیار مورد احترام هستند. با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و البته دشواری‌های به کار بردن جادو تقریبا استفاده از جادو در این جهان منسوخ شده است. دو برادر نوجوان الف یک تحقیق شروع می‌کنند که ببینند در جهان بیرون هنوز جادو وجود دارد یا نه.

دن اسکانلون که او را برای کارگردانی انیمیشن «دانشگاه هیولاها» می‌شناسیم کارگردانی انیمیشن «به پیش» را برعهده دارد. امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۶۱ از ۱۰۰ است. منتقدان معتقدند که این بازگشتی قدرتمندانه برای پیکسار است. فیلمی که هارمونی آن شگفت‌انگیز مثبت است. قلبتان را سرشار می‌کند. زیر لایه‌ی آن رابطه‌ی برادرانه-دوستانه و هنر فانتزی که در فیلم می‌بینید «به پیش» کمی از آن جادوی قدیمی پیکسار را در خودش دارد. البته بعضی‌ها هم هستند که می‌گویند هر چند «به پیش» فیلم خوبی است اما اثر فوق‌العاده‌ای محسوب نمی‌شود. دوست‌داشتنی است اما خیره‌کننده نیست.

فیلم «مرد نامریی» محصول بلومهاوس و یونیورسال به صدرنشینی‌اش پایان داد و با فروش ۱۵.۱ میلیون دلاری در رده‌ی دوم جدول قرار گرفت. البته افت فروش فیلم فقط ۴۶ درصد بود و موفق‌تر از چیزی عمل کرد که منتقدان پیش‌بینی کرده بودند. این فیلم که با بودجه‌ی ۷ میلیون دلاری ساخته شده است حالا درآمدش در گیشه‌ی سینماهای آمریکا از ۵۲ میلیون دلار هم عبور کرده است. در بازارهای بین‌المللی فیلم ۱۷.۳ میلیون دلار به فروش‌اش اضافه کرد.

کارگردان فیلم «مرد نامریی» لی وانل است و الیزابت ماس بازیگر نقش اول فیلم است. لی وانل قسمت سوم فیلم «موذی» را کارگردانی کرده بود و خودش هم بازیگر چند فیلم وحشت است. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ی اچ.جی.ولز است و دنباله‌ای بر سری فیلم‌های «مرد نامریی». داستان زنی که بعد از خودکشی دوست پسر سوءاستفاده‌گرش باور دارد که توسط روح او تعقیب می‌شود. او در نهایت به این نتیجه می‌رسد که پسر توانایی تبدیل شدن به یک مرد نامریی را پیدا کرده است. نوشتن فیلمنامه‌ی این فیلم از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. سال ۲۰۱۶ اعلام شد که این بخشی از پروژه‌ی احیای هیولاهای قدیمی یونیورسال است. منتقدان معتقدند که این فیلمی هوشمندانه با بازی‌های خوب و مهم‌تر از همه واقعا ترسناک است. فیلم «مرد نامریی» ثابت می‌کند که گاهی اوقات اگر منبع‌تان مصالح کلاسیک باشد با یک برداشت باشکوه می‌تواند از آن برای ادامه دادن سری فیلم‌هایتان اما به شیوه‌ای تر و تازه استفاده کنید. بازی ماس و تمرکز فیلم روی تجربیات او هم جزو نکات مثبت فیلم است.

بن افلک با فیلم جدید برادران وارنر خوش درخشیده است.

در رده‌ی سوم جدول یک فیلم تازه‌وارد داریم: «راهی به گذشته» از برادران وارنر که ۸.۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم با بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری تولید شده بود. مخاطبان افتتاحیه‌ی فیلم در سایت سینمااسکور به آن امتیاز B+ داده‌اند. ۵۳ درصد مخاطبان فیلم را زنان تشکیل می‌دادند و ۸۷ درصد تماشاگرانش ۲۵ سال به بالا داشتند.

در بازارهای بین‌المللی فیلم در ۱۴ کشور به نمایش درآمده است و نزدیک به ۶۴۰ هزار دلار فروخت. استرالیا با فروش ۲۱۹ هزار دلاری پیشتاز است.

فیلم داستان مردی به نام جک کانینگهام با بازی بن افلک است که پدیده‌ی بسکتبال به شمار می‌رفته و حالا چند سالی است که از میادین ورزشی کناره گرفته و آینده‌اش را با رد کردن یک بورس برای برنامه‌ی بسکتبال نابود کرده است. سال‌ها بعد در حالی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند مربی‌گری یک تیم بکستبال را قبول می‌کند و این آخرین امیدش برای رستگاری است.

گاوین اوکانر کارگردان این درام ورزشی است و منتقدان به آن امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ را داده‌اند. آن‌ها معتقدند بازی مرکزی و برانگیزاننده‌ی بن افلک پتانسیل اصلی فیلم است و علیرغم این که فیلم‌های مشابه زیاد دارد نقطه‌ی قوت آن صداقتش است. این اولین باری است که به نظر می‌رسد بن افلک واقعا روح یک نقش را گرفته و در آن فرو رفته است.

فیلم «سونیک خارپشت» پارامونت با فاصله‌ی کمی از فیلم «راهی به گذشته» با فروش ۸ میلیون دلاری در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته و فروش آن در داخل گیشه‌های سینمای آمریکای شمالی به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است. فیلم در بازارهای بین‌المللی ۱۲ میلیون دلار فروخته است.

این اکشن خانوادگی ماجراجویانه ماجرای یک خارپشت آبی است که افسر پلیس یک شهر کوچک او را پیدا می‌کند و با هم دوست می‌شوند. حالا این افسر می‌خواهد به خارپشت کمک کند تا از دست یک نابغه‌ی شیطانی که می‌خواهد آزمایش‌هایی روی او انجام بدهد فرار کند.

جف فاولر کارگردان فیلم است و البته کارش چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته. منتقدان به فیلم امتیاز ۴۶ از ۱۰۰ را داده‌اند. آن‌ها معتقدند تنها نکته‌ی فیلم حضور جیم کری است. آن‌ها معتقدند که این فیلم گسسته‌ای است که انگار یک تیم از فیلمنامه‌نویسان جدا جدا آن را نوشته‌اند و گروهی از کارگردانان متفاوت هم آن را کارگردانی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند درست مثل قهرمانش که آن خارپشت آبی سریع است این فیلم هم انگار سریع سرهم‌بندی شده است.

در جمع پنج فیلم «آوای وحش» آخرینش است. «آوای وحش» این هفته ۷ میلیون دلار فروخت و در بازارهای بین‌المللی هم ۴.۸ میلیون دلار به فروش‌اش اضافه شد.

«آوای وحش» اقتباس از کتاب کلاسیک ادبی جک لندن را کریس ساندرز ساخته و هریسون فورد در آن بازی می‌کند. در دوره‌ای که همه برای جست‌وجوی طلا در آمریکا به این طرف و آن طرف می‌روند سگ خانگی به نام باک در کالیفرنیا زندگی می‌کند. شبی که باک بیرون از خانه است او را می‌دزدند و به منطقه‌ای دیگر می‌برند. فیلم داستان تلاش این سگ برای زنده ماندن است.

فیلم ساندرز نتوانسته منتقدان را راضی کند. آن‌ها معتقدند این اقتباسی بی‌روح از یک داستان فوق‌العاده است. فیلمی که بیش از حد کند و بی‌احساس از کار درآمده است.

درست بعد از پنج فیلم پرفروش در سومین هفته‌ی اکرانش این هفته فیلم «اما» توانسته وارد باکس آفیس شود. فیلم آتمن دو وایلد جدیدترین اقتباس از رمان جذاب جین آستین است که آنا تیلور جوی نقش اول آن را بازی می‌کند. در انگلستان قرن نوزدهم دختری به نام اما وودهاوس زندگی می‌کند که خوش‌قلب اما خودخواه است و در میانه‌ی این که تلاش دارد برای دوستش همسری دست و پا کند بین عشق و دوستی گیر می‌افتد.

در اقتباس قبلی از این رمان گویینت پالترو نقش اما وودهاوس را بازی کرده بود. این اقتباس اتفاقا توجه منتقدان را به خودش جلب کرده و امتیاز آن در سایت متاکریتیک ۷۱ از ۱۰۰ است. منتقدان می‌گویند کاراکتر اما خیلی جالب است و می‌تواند یک مورد مطالعاتی روانشناسی باشد. دختری که می‌خواهد نقش خدا را بازی کند و احساسات مردم را بازیچه‌ی خودش قرار می‌دهد. این فیلم نشان می‌دهد که رمان آستین تاریخ مصرف ندارد و وقتی استعدادهای خوبی کنار هم جمع می‌شوند باز هم می‌توانند فیلمی از روی آن بسازند که ارزش دیدن را دارد.

فیلم «اما» ۵ میلیون دلار فروخت و مخاطبان به آن امتیاز B دادند. در خارج از مرزهای آمریکا فیلم در ۲۷ کشور اکران شد و ۱.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد. مطابق انتظار فروش فیلم در انگلستان بیشتر از بقیه‌ی کشورها بود.

در اکران محدود فیلم «اولین گاو» محصول A24 در چهار سینما اکران شد و نزدیک به صدهزار دلار فروخت. این فیلم ساخته‌ی کلی رایکارد است که در جشنواره‌ی کن امسال به نمایش درآمد و امتیاز خوبی هم از منتقدان گرفت. امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۸۹ از ۱۰۰ است. منتقدان می‌گویند فیلمش به شدت درگیرکننده است.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
به پیش
ONWARD
۱ ۳۹.۱ ۳۹.۱
مرد نامریی
The Invisible Man
۲ ۱۵.۱ ۵۲.۷
راهی به گذشته
The Way Back
۱ ۸.۲ ۸.۲
سونیک خارپشت
Sonic the Hedgehog
۴ ۷.۷ ۱۴۰.۵
آوای وحش
The Call of the Wild
۳ ۶.۸ ۵۷.۲
اما
Emma
۳ ۴.۸ ۶.۷
پسران بد برای زندگی
Bad boys for life
۸ ۳ ۲۰۲
پرندگان شکاری: رهایی شگفت‌انگیز هارلی کویین
Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn
۵ ۲.۱ ۸۲.۵
جوکرهای نشدنی
impractical jokers
۳ ۱.۸ ۹.۷
آکادمی قهرمان من: قهرمانان برمی‌خیزند
My Hero Academia: Heroes Rising
۲ ۱.۷ ۱۲.۹

*رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

باکس آفیس هفته: بالاخره یک فیلم ترسناک درست و حسابی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سعید

    سلام
    صدر جدول رو اشتباه نوشتید مرد نامرئی
    باید بنویسید انیمیشن (به پیش)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه