این قطب‌نمای کوانتومی ناوبری بدون GPS را امکان‌پذیر می‌کند

۲۰ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کوانتومی

در سیستم‌های ناوبری، GPS نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند ولی همین GPS بسیار آسیب‌پذیر است. به‌عنوان مثال، اگر ماهواره‌ها نتوانند منطقه‌ی موردنظر را پوشش دهند یا تحت حمله قرار بگیرند، این سیستم خیلی سریع بی‌فایده می‌شود. به همین خاطر، دانشمندان در تلاش هستند راه‌حل‌های جایگزینی را معرفی کنند و دانشمندان شاغل در کالج سلطنتی لندن موفق به ساخت شتاب‌سنج کوانتومی شده‌اند که می‌تواند بدون کمک گرفتن از GPS یا دیگر تکنولوژی‌های مربوط به ماهواره‌ها، ناوبری را امکان‌پذیر کند. این وسیله با استفاده از لیزرها، دمای اتم‌ها را بسیار پایین می‌آورد و سپس واکنش این اتم‌ها نسبت به شتاب توسط لیزرها به دقت اندازه‌گیری می‌شود.

این دستگاه در مقایسه با شتاب‌سنج‌های مرسوم، از دقت بسیار بیشتری بهره می‌برد.

نتیجه‌ی این رویکرد، ساخت دستگاهی است که در مقایسه با شتاب‌سنج‌های مرسوم، از دقت بسیار بیشتری بهره می‌برد. هرچند سخت‌افزارهای موجود با محاسبه‌ی سرعت تا حدی می‌توانند مکان فعلی خود را حدس بزنند، ولی بدون کمک گرفتن از ماهواره‌های موجود در فضا، دقت این رویکرد به‌سرعت از بین می‌رود.

همانطور که در تصویر اصلی این مطلب می‌توانید ببینید، این «قطب‌نمای» کوانتومی هنوز آماده‌ی تعبیه در گوشی‌های هوشمند نیست. در حال حاضر، وسایل نقلیه بسیار بزرگی مانند کشتی‌ها، قطارها و دیگر وسایلی که دغدغه‌ی حجم را ندارند، می‌توانند از این دستگاه نوآورانه بهره ببرند. در اوقاتی که سیستم GPS به دلیل مشکلات غیرمترقبه از کار می‌افتد، چنین دستگاهی تا حد زیادی مثمر ثمر واقع می‌شود.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه