لارا کرافت و مقبره‌ مرگ

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

تجربه‌ی سخت و منحصربه‌فرد بازی قبل، لارا را به یک ایندیانا جونز با تجربه تبدیل کرده است

خیلی‌ها «توم ریدر» قبلی را که در سال ۲۰۱۳ میلادی عرضه شده بود به تقلید و کپی‌کاری از مجموعه بازی‌های «آنچارتد» (Uncharted) محکوم می‌کردند؛ بدون این‌که حتی سابقه‌ی این مجموعه‌ی بزرگ و تاثیرش روی خود آنچارتد را در نظر بگیرند. با این حال اگر کمی انصاف ‌پیشه کنیم، به‌جرات می‌توان‌ ادعا کرد که توم ریدر دو سال پیش توانست حتی از آنچارتد خوش‌ساخت و پرطرفدار هم پیشی بگیرد. این ادعا درست است که بازی از دیدگاه سینمایی آنچارتد و روند بازی‌اش را هدف گرفته بود، اما از لحاظ روند بازی چیزی از یک توم ریدر به تمام معنا، کم نداشت. اگر بخواهیم این بازی را معیار مقایسه‌مان قرار دهیم، می‌توانیم به‌راحتی پیش‌بینی کنیم که «خیزش توم ریدر» (Rise of the Tomb Raider) به‌راحتی می‌تواند جهش بزرگ بین قسمت‌های اول و دوم مجموعه بازی‌های آنچارتد را تکرار کند.

سقوط

مجموعه‌ی توم ریدر نیاز به تغییری اساسی داشت. درست است که «توم ریدر: افسانه» (Tomb Raider: Legend) خودش به‌تنهایی محصولی بازنگری شده در این مجموعه به‌شمار می‌رفت می‌آمد و موفق شد مجموعه را از روند نزولی که در ‌پیش گرفته بود نجات دهد، اما بازی‌هایی هم که پس از این نسخه‌ی بازنگری شده، منتشر شدند هم توانستند روند روبه رشد این مجموعه را تکرار کنند. البته که باید این نکته را درنظر داشت که  با این‌‌که جلوه‌‌های و تکنیک‌های گرافیکی پیشرفت می‌کردند، روند بازی مجموعه هنوز هم ‌با استانداردهای سال ۱۹۹۶ طراحی و اجرا می‌شد.

داستان خوب بازی، صحنه‌های سینمایی و از همه مهم‌تر روند بازی آزاد و سندباکس، توم ریدر را به یکی از موفق‌ترین عناوین سال ۲۰۱۳ تبدیل کرد.

این نیاز به تغییر فقط در بازی‌کننده‌ها احساس نشده بود. پس از عرضه‌ی «توم ریدر: زیر زمین» (َTomb Raider: Underworld) اعضای استودیوی بازی‌سازی «کریستال‌ داینامیکس» جلسه‌ای تشکیل دادند و در آن تصمیم به تغییر اساس در طراحی و روند بازی گرفتند. البته پس از مدت کوتاهی طراحان استودیو به این نتیجه رسیدند که باید مجموعه را از پایه عوض کنند. استودیوی کریستال‌داینامیکس در طول مدت پروژه، بازی را چند بار از ابتدا طراحی کرد؛ آن‌ها یک توم ریدر ترسناک ساختند، یک توم ریدر فانتزی با تقلید از بازی Shadow of the Colossus ساختند و حتی‌ برای مدتی یک میمون دست‌آموز را به‌همراه لارا به ماجراجویی فرستاند. با تمام این اوصاف، تمامی این برنامه‌ها را خط زدند و تصمیم گرفتند داستانی تیره و تاریک بنویسند و هدف‌شان هم این باشد که خیلی از مجموعه‌ی اصلی فاصله نگیرند.

توم ریدر جدید اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی عرضه شد. داستان خوب بازی، صحنه‌های سینمایی آن و از همه مهم‌تر روند بازی آزاد و سندباکس، توم ریدر را به یکی از موفق‌ترین عناوین سال تبدیل کرد. توم ریدر توانست در ۲۴ ساعت، یک میلیون نسخه بفروشد. این فروش تا همین چند وقت پیش و به لطف نسخه‌ی Definitive Edition ادامه پیدا کرد و دست آخر هم بازی موفق شد بیش از ۶ میلیون نسخه بفروشد. تیم کریستال‌ داینامیکس موفق شد یکی از بهترین توم ریدرها در تاریخ این مجموعه بسازد؛ با این حساب الان فقط کافی است این بهترین ساخته‌شان را به‌همراه مولفه‌های جدید که از تجربه‌شان ناشی می‌شود را به بازی بعدی منتقل کنند تا باز هم شاهد شاهکاری جدید باشیم.

1

صعود

کارگردان خیزش توم ریدر می‌گوید آن‌ها دقیقا می‌خواهند پیشرفتی که بین قسمت‌های اول و دوم مجموعه بازی‌های آنچارتد و «فرقه‌ی اساسین» (Assassins Creed) به‌وجود آمده بود را تکرار کنند. «نوآ هیوز» در این باره می‌گوید که فرقه‌ی اساسین و آنچارتد بازی‌هایی بودند که ایده‌های موثری را در روند بازی‌شان معرفی کردند؛ اما این ایده‌ها تا قسمت دوم بازی به‌خوبی شکل نگرفتند و اجرا نشدند.

این نقطه‌نظر هیوز می‌تواند سطح انتظارات را از توم ریدر جدید خیلی بالاتر ببرد؛ اما اگر به ‌مسیر حرکت استودیوی کریستال ‌داینامیکس نیم‌نگاهی بیاندزیم می‌توانیم به محقق شدن این هدف امیدوار ‌بشویم.

سازندگان بازی می‌گویند مکانیک ارتقا و کسب مهارت‌های جدید یکی از بخش‌هایی است که می‌خواهند نقش بزرگی در بازی ایفا کند.

رمز موفقیت فرقه‌ی اساسین۲ و هم‌چنین آنچارتد۲ در فراموش نکردن عناصری بود که قسمت اول را شکل داده بودند؛ پس در خیزش توم‌ ریدر هم قرار نیست روند بازی قبلی به‌طور کلی عوض بشود. بازی هنوز هم از چند بخش بزرگ تشکیل شده است که توسط داستان و مراحل از پیش تعیین شده به هم وصل می‌شوند؛ یعنی می‌توان در نقشه‌های بزرگ بازی گشت و گذار کرد؛ البته نه مثل یک بازی محیط باز.

سازندگان بازی می‌گویند مکانیک ارتقا و کسب مهارت‌های جدید یکی از بخش‌هایی است که می‌خواهند نقش بزرگی در بازی ایفا کند. لارا کرافت قرار است منابع مختلفی مثل پوست، گیاه، منابع معدنی مثل آهن یا آیتم‌های کمیابی در طول مراحل پیدا کند؛ بعد هم از همین منابع برای کسب مهارت‌ها یا اسلحه‌های بیش‌تر استفاده کند. برای مثال لارا می‌تواند با ارتقای تبرهای‌اش آن‌ها را به یک طناب مجهز کند و با استفاده از این تبرهای جدید از فاصله‌های طولانی بپرد. یا اینکه با تکه‌ای پارچه و مقداری گیاه زخم‌های‌اش را ببندد و روند درمان‌اش را سریع‌تر کند.

با این حال قرار نیست جمع کردن منابع کار راحتی باشد. بازی وضعیت آب و هوای پویایی دارد که روی محیط هم تاثیر مستقیم می‌گذارد. برخی از حیوانات ‌موقع طوفان پنهان می‌شوند و برخی دیگر فقط در زمان مشخصی از روز آفتابی می‌شوند. البته وضعیت آب و هوا فقط بر حیوانات و جمع‌آوری منابع تاثیر ندارد. دشمنان هم در مه یا باران محدوده‌ی دید کم‌تری دارند و از طریق استراتژی مواجه و مبارزه با آن‌ها می‌تواند تغییر کند.

لارا نه‌تنها باید با گرگ‌ها و خرس‌ها بجنگد، بلکه باید خودش را برای مبارزه با سرسخت‌ترین موجود زنده هم آماده کند: «انسان».

2

طوفان شن

توم ریدر ۲۰۱۳ بازی خوبی بود؛ اما بدون اشکال هم نبود. یکی از بزرگ‌ترین اشکال‌هایی که بازی‌کننده‌ها به بازی وارد می‌کردند، مغایرت رفتار لارا کرافت در داستان با روند بازی بود. لارا به‌عنوان کسی که تا به‌حال به کسی آزار نرسانده، در توم ریدر دو سال پیش قتل عام به راه انداخته بود. سازندگان بازی می‌گویند که در خیزش تو ریدر لارا مجبور نیست مناطق را به کلی از دشمنان خالی کند؛ بلکه می‌تواند مراحل را به‌صورت مخفی‌کاری هم به پایان برساند؛ بدون این‌که نیاز باشد با دشمنان بازی رودررو شود. در جریان بازی لارا می‌تواند از درخت‌ها بالا یرود، در بوته‌ها پنهان شود یا زیر آب شنا کند. تمام این قابلیت‌ها به او کمک می‌کنند تا بدون جلب توجه دشمنان، خودش را به هدف برساند. البته بازی دست بازی‌کننده‌ها را در چگونگی انجام و به‌اتمام رساندن مراحل باز خواهد گذاشت.

خیزش توم ریدر قرار است توم ریدر بودن‌اش را فراموش نکند و پر از مقبره‌های مختلف باشد.

بازی‌کننده‌ها می‌توانند مستقیما و با اسلحه‌های قوی و ارتقا یافته‌شان با دشمنان مبارزه کنند، یا این‌که به‌صورت مخفیانه از بین آن‌ها عبور کنند؛ یا حتی‌ این‌که‌ به‌صورت مخفیانه خودشان را به نقطه‌ای بهتر از نقشه برسانند و یک حمله‌ی بزرگ را برنامه‌ریزی و ترتیب دهند. بازی تمامی ابزار مورد نیاز بازی‌کننده‌ها را در اختیار‌شان آن‌ها قرار می‌دهد تا به هر سبکی که دوست دارند آن را تجربه کنند.

مبارزه به کنار، خیزش توم ریدر قرار است توم ریدر بودن‌اش را فراموش نکند و پر از مقبره‌های مختلف باشد. لارا کرافت در بازی قبلی هدفی به غیر از زنده ماندن نداشت؛ در نتیجه مقبره‌های زیادی هم در بازی برای گشت و گذار ‌پیدا نمی‌شد. اما در خیزش توم ریدر، لارا به ماجراجویی با تجربه تبدیل شده است. لارا با هدف پیدا کردن اشیای باستانی وارد این قصه شده و قرار هم نیست هدف‌اش را فراموش کند. سازندگان بازی می‌گویند که در بازی تعدادی مقبره‌ی بزرگ، درست مثل بازی‌های کلاسیک این مجموعه وجود خواهد داشت؛ بازی‌کننده‌ها هم باید مثل قبل به دنبال پیدا کردن راه‌های مختلف برای حل معماهای داخل این مقبره‌ها باشند. برخی از مقبره‌های بازی از ابتدا در دسترس‌ نیستند و لارا باید پس از کسب مهارت‌های جدید و هم‌چنین پیشرفت در داستان به آن‌ها برگردد و از پازل‌های‌شان رمزگشایی کنند.

3

بهتر از اسپیلبرگ

بازی ‌در مقایسه با قبل به‌شدت سینمایی‌تر شده است؛ آن هم نه مثل «آخرین ما» (The Last of Us)، بلکه در سبک «ندای وظیفه» (Call of Duty). تصاویری که مایکروسافت از بازی در کنفرانس E3 خود نشان داد، ‌جلوه‌های گرافیکی بالای بازی را گوش‌زد می‌کردند. از طوفان شن گرفته تا بهمن و سیل، تمامی بلایای طبیعی به زیباترین شکل ممکن در بازی به تصویر کشیده شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که شاید به ذهن بازی‌کننده برسد که طراحان بازی‌ برای به رخ کشیدن توانایی گرافیکی‌شان این بلاها را سر لارا کرافت می‌آوردند.

جلوه‌های برف و مه در بازی به واقعی‌ترین شکل ممکن شبیه‌سازی شده است. به بافت‌های با کیفیت بازی و نورپردازی شگفت‌انگیز آن یکی از بهترین انیمیشن‌های صورت‌ که در بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی دیده‌اید را هم اضافه کنید. شاید پس از شنیدن خبر عرضه‌ی خیزش توم ریدر ‌برای ایکس‌باکس۳۶۰ و ایکس‌باکس وان درباره‌ی گرافیک بازی روی کنسول نسل هفتمی نگران شده باشید، اما نمایش شگفت‌انگیز بازی در E3 امسال نشان داد که سازندگان به‌خاطر ایکس‌باکس۳۶۰ چیزی از نسخه‌ی ایکس‌باکس‌وان نزده‌اند.

مسوولان استودیوی کریستال‌داینامیکس درباره‌ی عرضه‌ی بازی برای دو کنسول با نسل‌هایی متفاوت می‌گویند که آن‌ها فقط به ساخت بازی برای ایکس‌باکس وان فکر می‌کنند و ایکس‌باکس۳۶۰ را اصلا در نظر نگرفته‌اند. طبق گفته‌های آن‌ها، استودیویی دیگر وظیفه‌ی ‌پورت بازی روی ایکس‌باکس۳۶۰ را بر عهده دارد.

جدیدترین قسمت توم‌ریدر این ظرفیت را دارد تا به یکی از بهترین بازی‌های امسال تبدیل شود. تنها مشکل خیزش توم ریدر هم انحصاری بودن بازی برای کنسول‌های ایکس‌باکس است. با این حال اگر ایکس‌باکس ندارید، می‌توانید مطمئن باشید که بازی برای کنسول‌های دیگر و رایانه‌های شخصی هم عرضه خواهد شد؛ فقط کافی است که کمی بیش‌تر صبر کنید.

b

تهیه‌کننده: Square Enix

سازنده: Crystal Dynamics

سبک: اکشن-ماجرایی

پلتفرم: Xbox One، Xbox 360

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar salar

    سلام داداش اونجا تو پلتفرم نوشتی xbox one و xbox 360 اشباهه برای ps4 و ps3 می یاد البته ۱ سال بعد اونو اصلاح کنید لطفا

  2. Avatar alireza

    agha kheyli bahale. man az seri ghabli kheyli khosham omad motmaennam inyeki behtar ham hast. hala key miyad?

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه