ماموریت ژاپن به مقصد ایستگاه فضایی به دلیل وقوع آتش‌سوزی لغو شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ژاپن قصد داشت روز گذشته فضاپیمایی باری را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی روانه کند. پرتاب این فضاپیما اما به دلیل وقوع آتش‌سوزی لغو شد.

این اتفاق زمانی رخ داد که موشک H-IIB آماده‌ی پرتاب بود و روی سکو قرار داشت. با این حال بروز ناگهانی آتش‌سوزی در محدوده سایت پرتاب باعث لغو پرتاب شد. آتش‌سوزی زمانی رخ داد که سوخت‌گیری برای پرتاب به پایان رسیده بود.

متخصصان در حال حاضر مشغول بررسی دلیل وقوع آتش‌سوزی و خسارات احتمالی وارد شده بر موشک هستند.

موشک H-IIB قرار بود فضاپیمای HTV را روانه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی کند. موشک H-IIB ژاپن تا کنون بدون هیچ مشکلی ماموریت‌های خود را پشت سر گذاشته است.

پیش از این و از سال ۲۰۰۹ تا کنون فضاپیمای HTV هفت ماموریت را با موفقیت انجام داده بود. پرتاب روز گذشته در دهمین سالگرد اولین پرتاب فضاپیمای HTV انجام می‌شد.

این فضاپیما قرار بود شش باتری لیتیوم-یون و نمونه آزمایشی سیستم ارتباط لیزری سونی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. طبق برنامه فضانوردان ناسا در یک راهپیمایی فضایی که در سال جاری میلادی انجام خواهد شد باتری‌های جدید را جایگزین باتری‌های قدیمی در یکی از ماژول‌های آرایه خورشیدی ایستگاه فضایی خواهند کرد.

سیستم جدید سونی نیز فناوری ارتباط بین ماهواره‌ها و یا ارتباط با زمین توسط لیزر را آزمایش خواهد کرد. سامانه‌ای که می‌تواند سرعت ارتباط را تا حد زیادی افزایش دهد. در حال حاضر بیشتر فضاپیماها با کمک امواج رادیویی با زمین و یا دیگر ماهواره‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

عکس کاور: موشک H-IIB در سکوی پرتاب.

Credit: Mitsubishi Heavy Industries

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه