نگاهی به لپ‌تاپ مخصوص بازی ایسوس GX700

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۵، شرکت ایسوس لپ‌تاپی مخصوص بازی با نام ROG GX700 معرفی کرد که یک فرق بزرگ با تمام لپ‌تاپ‌های تولیدشده تا به امروز دارد: استفاده از سیستم خنک‌کننده مایع. این کیت خنک‌کننده که در کنار خود دستگاه، در یک چمدان بزرگ چرخ‌دار به فروش می‌رسد، مانند یک داک جداگانه عمل می‌کند و به‌راحتی می‌توان آن را به لپ‌تاپ متصل و از آن جدا کرد. این کار به ساده‌ترین شکل ممکن و توسط یک اهرم صورت می‌گیرد. اما سوال اینجاست که این سیستم خنک‌کننده تا چه حد در کارایی این لپ‌تاپ تاثیر دارد و آیا اصلا بدون استفاده از آن هم می‌توان با GX700 کار کرد یا خیر؟

GX700_Picture_2

از آنجایی که سیستم خنک‌کننده به‌صورت جداگانه و چیزی شبیه به یک داک در کنار لپ‌تاپ ارائه می‌شود، پس طبیعتا بدون آن هم می‌توان از لپ‌تاپ استفاده کرد. اما نکته اینجاست که ایسوس GX700 بدون این سیستم خنک‌کننده، دچار افت کارایی و از شرایط آرمانی‌اش خارج می‌شود.

GX700_Picture_3

برای مثال، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 980 حدود ۴۰ درصد کاهش و با مدل GeForce GTX 980M برابر می‌شود. همین اتفاق برای دیگر بخش‌های قطعات سخت‌افزاری هم رخ می‌دهد؛ کارایی پردازنده‌ی مرکزی حدود ۵۰ و رم نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت که GX700 بدون این سیستم خنک‌کننده‌ی مایع هم کار می‌کند، اما تنها با ۶۰ درصد توان سخت‌افزاری‌اش. پس در مواقعی که قصد انجام پردازش‌های خیلی سنگینی با این لپ‌تاپ نداشته باشید، نصب سیستم خنک‌کننده مایع الزامی ندارد، ولی برای اجرای بازی‌های سنگین روی بالاترین کیفیت ممکن باید حتما این داک را متصل کنید.

GX700_Picture_6

دلیل افت کارایی بدون استفاده از خنک‌کننده مایع این است که قسمت قابل توجهی از بخش‌های داخلی GX700 توسط لوله‌هایی اشغال شده که گردش مایع خنک‌کننده را بر عهده دارند. بنابراین ایسوس به‌ناچار از فن‌های کمتر و کوچکتری نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی استفاده کرده است. همین شرایط برای لوله‌های مسی و هیت‌سینک‌ها هم وجود دارد. البته بر اساس آزمایش‌های انجام شده، عملکرد خود این سیستم خنک‌کننده‌ی مایع هم آنچنان رضایت‌بخش نیست و صدای زیادی تولید می‌کند.

GX700_Picture_1

به طور خلاصه می‌توان گفت که استفاده از این لپ‌تاپ بدون سیستم خنک‌کننده مایع، مثل رانندگی با یک خودروی سوپر اسپرت با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت است. نظر شما درباره‌ی ایسوس GX700 و سیستم خنک‌کننده مایع‌اش چیست؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه