[ویدیو] ماشین‌های خودران بین نجات جان راننده و عابر پیاده کدام را باید انتخاب کنند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ماشین‌های خودران از همین حالا در جاده‌ها تست می‌شوند. اما مسئله‌ی حساس و بحث‌برانگیزی درباره‌ی اخلاقیات آنها وجود دارد. آیا ماشین‌های خودران باید به هر قیمتی از سرنشینان‌شان محافظت کنند؟ یا آیا باید آنها را طوری برنامه‌نویسی کنیم که برای نجات تعداد زیادی از عابران، سرنشین را قربانی کنند؟ براساس نتیجه‌ی مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده پاسخ این سوال «بله» است.

دانشمندان در یک نظرسنجی آنلاین از ۴۵۱ نفر پرسیدند که در صورت بروز یک تصادف اجتناب‌ناپذیر ترجیح می‌دهند سرنشین را قربانی کنند یا عابران را. وقتی نسبت این دو یک به یک بود، یعنی یک سرنشین در مقابل یک عابر پیاده، حدود ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که باید سرنشین نجات داده شود. اما وقتی تعداد عابران پیاده بیشتر شد، شرکت‌کنندگان نظرشان را عوض کردند. وقتی تعداد عابران پیاده ۵ نفر و سرنشین یک نفر بود، ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که سرنشین باید حفظ شود. وقتی تعداد عابران پیاده ۱۰۰ نفر بود، این رقم به ۲۰ درصد کاهش یافت.

این پاسخ‌ها با نتایج یک نظرسنجی دیگر هم هم‌خوانی دارند. در این نظرسنجی از ۲۵۹ نفر پرسیده شده بود که آیا خودروها باید برای حفظ بیشترین میزان حیات برنامه‌نویسی شوند. پاسخ‌دهندگان به این رویکرد از ۱۰۰ امتیاز به طور میانگین ۷۰ امتیاز دادند. اما وقتی از آنها پرسیده شد که آیا حاضرند خودرویی را بخرند که رانندگان را قربانی می‌کند، علاقه‌ی بسیار کمی نشان دادند.

با این حساب سیاست‌گذاران و شرکت‌هایی مثل گوگل و BMW با چالش‌ بزرگی رو به رو هستند. این شرکت‌ها از گسترش ماشین‌های خودران برای کاهش آلودگی و نجات جان افراد حمایت می‌کنند. با اینکه گروهی از افراد می‌گویند با وجود ماشین‌های خودران، جاده‌ها امن‌تر می‌شود، اما برنامه‌نویسی لازم برای تامین این امنیت مانع از راهیابی آنها به جاده‌ها می‌شود.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. behzad

    ترو خدا این ویدئوها رو با کیفیت پایین هم بذارین! آخه ۱ دقیقه ویدئو ۴۴ مگ؟؟!!! جنگه مگه 😐

  2. یوسف

    من میگم راه حل اینکار درآمده یعنی مثلا فرض کنیم یه ماشین که توش دو تا سر نشینه داره برخورد می کنه به ده تا عابر پیاده، حالا باید کدومارو نجات بدیم؟ چون ده نفر در مقابل دو نفر بیشتره، عابران پیاده؟ ولی خب صاحب ماشین کلی پول داده و انتظار داره جون اون مهم تر باشه.
    من میگم در این لحظه برنامه باید به درآمد ها نگاه کنه. یعنی مثلا اون ده نفر رو هم ماهی صد هزار دلار درآمد دارن ولی اون دو نفر توی ماشین ماهی صد و پنجاه هزار دلار پس باید اون دو نفر نجات پیدا کنن. ولی اگر اون ده نفر صد و پنجاه هزار دلار ماهی درآمد دارن و اون دو نفر صد هزار دلار باید اون ده نفر نجات داده بشن.

    1. nima

      چی شد؟

    2. nima

      تو اون لحظه چجوری میخوای به این چیزا فکر کنی

  3. ReZa

    هیچکدومو انتخاب نمیکنم ، مگه پراید مشکلش چیه؟ از همین استفاده میکنیم هم قطعاتش زیاده هم ارزون تصادفم کنی با کمترین هزینه میشه مثله روز اولشه و هم خودت قدرت تصمیم گیری داری که خودتو بکشی یا عابر پیاده رو!

    1. احمد

      شما عابر رو بزنی با پراید فک نکن جونت خودت در امان میمونه، دیگه چه برسه به تصادف با موارد دیگه.
      راستی یه سوال، بیماری های قلبی عروقی بیشتر تو ایران کشته دادن یا پراید؟

    2. EA

      شما وضعت خیلی خوبه که ۲۰ میلیون تومن رو میگی ارزون!

    3. دکتر

      عزیزم اگه سوار پراید بشی هم خودتو کشتی هم اون عابر پیاده ی بدبختو.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه