آزمایش سیستم خروج اضطراری فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار با موفقیت انجام شد

۳۰ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دراگون سرنشین‌دار

شرکت اسپیس‌ایکس روز گذشته گام بلندی را در جهت آماده‌سازی فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار برداشت و سیستم خروج اضطراری آن را با موفقیت آزمایش کرد.

اسپیس‌ایکس در این ماموریت آزمایشی که بدون سرنشین انجام شد موشک فالکن ۹ را به صورت از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده منفجر کرد.

این آزمایش در واقع آخرین مرحله مهم قبل از آماده شدن فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بود. آزمایشی که قرار بود روز شنبه انجام شود، اما به دلیل مناسب نبودن آب و هوا با یک روز تاخیر انجام شد.

موشک‌های فالکن ۹ اسپیس‌ایکس پس از انجام ماموریت خود به صورت عمودی فرود می‌آیند و پس از بازبینی امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد. موشکی که در پرتاب دیروز از آن استفاده شده بود پیش از این سه بار در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفته بود و در نهایت روز گذشته با هدف و برنامه‌ریزی قبلی منفجر شد.

این آزمایش با هدف بررسی عملکرد سیستم خروج اضطراری فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار انجام شد. این سیستم در زمان وقوع حادثه و شرایط اضطراری کپسولی که فضانوردان در آن حضور دارند را از پرتابگر جدا و دور می‌کند و در نهایت فضاپیما با کمک چتر نجات روی زمین فرود می‌آید. انفجار پرتابگر فالکن ۹ در این ماموریت نیز در راستای آزمایش همین سیستم انجام شد.

هشت موتور با نام SuperDracos در فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار وجود دارند. اگر کامپیوتر فضاپیما مشکلی را در روند پرتاب تشخیص دهد این موتورها روشن شده و فضاپیما را از موشک دور می‌کنند. پس از رسیدن فضاپیما به فاصله ایمن چترهای نجات باز می‌شوند و فضاپیما در اقیانوس فرود می‌آید.

تمام این مراحل در آزمایش اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. برای اطمینان بیشتر بررسی‌های تکمیلی در آینده انجام خواهد شد، با این حال و به گفته مقامات اسپیس‌ایکس تا کنون همه چیز طبق برنامه پیش رفته است.

دراگون سرنشین‌دار و استارلاینر؛ تاکسی‌های فضایی آینده

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱ ناسا تصمیم گرفت تا از ظرفیت شرکت‌های فضایی خصوصی برای اعزام فضانودان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. ناسا به همین منظور با شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ قرارداد بست و این دو شرکت طراحی و ساخت فضاپیماهای خود را آغاز کردند. اسپیس‌ایکس اکنون آخرین مراحل آماده‌سازی فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را پشت سر می‌گذارد و بوئینگ نیز مشغول آماده کردن فضاپیمای استارلاینر است.

اسپیس‌ایکس در اوایل سال ۲۰۱۹ برای اولین بار فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار را به فضا پرتاب کرد. اما تنها چند هفته بعد و در آزمایشی که روی زمین انجام شد دراگون سرنشین‌دار منفجر شد و برنامه‌ها برای ماموریت بعدی به تعویق افتاد.

شرکت بوئینگ نیز در سال ۲۰۱۹ آزمایش‌هایی را روی فضاپیمای استارلاینر انجام داد. بوئینگ چندی پیش فضاپیمای استارلاینر را روانه مدار زمین کرد، اما فضاپیما به دلیل مشکل فنی نتوانست وارد مدار صحیح شود و بخشی از ماموریت با شکست مواجه شد. در واقع استارلاینر موفق نشد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود، اما دیگر بخش‌های ماموریت همچون پرتاب و فرود با موفقیت همراه بودند.

با وجود این مشکلات هر دو شرکت بوئینگ و اسپیس‌ایکس قصد دارند اولین ماموریت‌های سرنشین‌دار خود را در سال ۲۰۲۰ انجام دهند. در هر صورت اما پیش از این مرحله این دو شرکت باید ایمنی فضاپیماهای‌شان را به ناسا اثبات کنند.

اسپیس‌ایکس اکنون منتظر بررسی‌های نهایی ناسا است تا اجازه انجام ماموریت سرنشین‌دار با فضاپیمای جدید این شرکت صادر شود. ماموریتی که احتمالا در بهار سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

عکس کاور: لحظه پرتاب فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار با موشک فالکن ۹.

Credit: NASA/SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه