مایکروسافت و تبلتی که نمی‌دانم دوستش دارم یا نه

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

ویندوز، اندروید، iOS، مک، کروم؛ این‌ها سیستم‌عامل‌هایی هستند این‌روزها نام‌شان را زیاد می‌شنویم. هرکدام از ما به تعدادی از آن‌ها دلبسته‌ایم و دلایل منطقی‌ای هم برای خود داریم. تقریبا همه‌ی این اکوسیستم‌ها رسالت مشابهی دارند؛ اما هر یک از زاویه‌ای متفاوت به نیازهای کاربران پاسخ می‌دهند. خیلی‌ها به خاطر نوع کارشان، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی را بیشتر می‌پسندند؛ نرم‌افزارهای ویندوزی همه‌گیرتر هستند؛ اکثر متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هم اساسا با سیستم عامل ویندوز به دنیای کامپیوترها علاقه‌مند شده‌اند؛ آفیس شرکت مایکروسافت هم که تقریبا رقیبی ندارد، یا حداقل ما بدجوری به آن خو گرفته‌ایم! در دوران رو‌به‌زوال کامپیوترهای شخصی، چند سالی است که مایکروسافت بر طبل جدیدی می‌کوبد و هر از چند گاهی تلاش می‌کند شیفتگان مک‌بوک‌های اپل یا پی‌سی‌بازهای دو آتشه را به سمت خود جلب کند. در یک سال اخیر، «سرفیس پرو ۳» (Surface Pro 3) نقش طلایه‌دار تبلت‌های مایکروسافت را بازی کرده است. نقد و بررسی‌های این تبلت را در یک جمله برای‌تان خلاصه می‌کنم: «خیلی خوب است، اما قیمت‌اش بالاست». در آن‌سو هم اولین سوالاتی که در ذهن خریداران این تبلت شکل می‌گیرد از این قرار است: «آیا این تبلت ارزش خریدن را دارد؟» یا «آیا بهتر نیست به‌جایش فلان تبلت یا لپ‌تاپ را بخرم؟»

سرفیس‌های مایکروسافت محصولاتی بی‌نظیر هستند؛ اما به‌شخصه همیشه، به‌سختی آن‌ها را به دوستان و آشنایان توصیه می‌کنم. در جستجوی یافتن ریشه‌های این شک و تردید، یک بار دیگر خوبی‌ها و بدی‌های این تبلت مایکروسافت را مرور می‌کنم.

 

مایکروسافت سرفیس پرو ۳

 

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ با معرفی سرفیس پرو ۳ فصل جدیدی را در دنیای تبلت‌ها باز کرد. سرفیس پرو ۳، نسل سوم از تبلت‎های هیبریدی مایکروسافت است؛ تبلت‌هایی که به ادعای مایکروسافت می‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شوند. سرفیس پرو ۳ ‌در مقایسه با نسل قبلی‌اش از طراحی منطقی‌تر، نمایشگر بزرگ‌تر، قدرت پردازشی بالاتر و شارژدهی بهتری برخوردار است. همه‌چیز در مورد «سرفیس پرو ۳» عالی به نظر می‌رسد. اما یک جای داستان مشکل دارد: قیمت.

با هزینه‌ای که برای این دستگاه پرداخت می‌کنید، به‌راحتی‌ می‌توانید یک لپ‌تاپ یا الترابوک خوب بخرید. حتی اگر بر روی خرید یک تبلت ویندوزی اصرار داشته باشید، گزینه‌هایی مثل تبلت‌های خوش‌قیمت سری «ترنسفورمربوک» ایسوس پیش روی شما قرار دارد. پس چرا «سرفیس پرو ۳» بخریم؟ در اینکه قیمت سرفیس پرو ۳ بالا است، شکی وجود ندارد. هیچ نقدی هم در مورد برتری‌های نسبی گزینه‌های دیگر شما نیست. اما هنوز می‌توان دلایلی کاملا منطقی برای خرید این محصول بی‌نظیر پیدا کرد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم.

اول از همه این‌که سرفیس پرو ۳ در مقایسه با سایر تبلت‌های ویندوزی بازار (مخصوصا میان‌رده‌ها) از توان پردازشی بالاتری برخوردار است. این تبلت به پردازشگرهای قدرتمند سری Core مجهز شده است. این در حالی است که سایر تبلت‌های ویندوزی عموما از پردازشگرهای Atom استفاده می‌کنند. اما لپ‌تاپ‌ها چطور؟ همان‌طور که اشاره کردیم، این تبلت در اکثر موارد می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ‌ها بشود. بد نیست بدانید که وزن این تبلت از بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و حتی آلترابوک‌های امروزی کمتر است. به عنوان مثال سرفیس پرو ۳، ۸۰۰ گرم و «مک‌بوک ایر» در مدل ۱۳ اینچی، ۱۳۵۰ گرم وزن دارند. این روزها یافتن یک تبلت ویندوزی معمولی، کار سختی نیست. اما داشتن سیستم عامل ویندوز بر روی یک سخت‌افزار قدرتمند، آن‌هم در یک تبلت جمع‌و‌جور و زیبا، چیز دیگری است؛ به‌خصوص اینکه دستگاه شما به یک کیبورد باکیفیت و قلم هوشمند هم مجهز شده باشد. قلم مخصوص این تبلت با محیط ویندوز سازگاری کامل دارد. این قلم در یادداشت‌برداری و همچنین کار در نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ، بسیار به دردتان خواهد خورد. از همه‌ی این‌ها می‌گذریم؛ سرفیس‌های مایکروسافت محصولات متفاوتی هستند و این قابلیت را دارند که شما را دور میز یک جلسه از بقیه متمایز کنند. درست یا غلط، عده‌ی زیادی گجت‌های‌شان را بر اساس همین قضیه انتخاب می‌کنند. در یک کلام، سرفیس را نمی‌شود مثل برخی گوشی‌ها و تبلت‌های شناخته‌شده، با خیال راحت به همه توصیه کرد. اما با قاطعیت می‌توان گفت که کمتر کسی پیدا می‌شود که پس از خرید سرفیس پرو پشیمان شده باشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. ارژنگ

    عالی بود ممنون

  2. op

    باسلام خدمت شما من یه سوال داشتم ازتون . درمورد سرفیس و گلکسی تب اس . میخواستم ببینم به نظر شما کدومشون کارایی بهتری دارن . من زیاد با نت سر کار دارم و همچنین با ورد و کمی هم بازی /البته بازی های اندرویدی علاقه بیشتری دارم . البته از نظر قیمتی مشکلی ندارم .ولی نمیخوام بعد از خردین یکی از اونا پشیمون بشم
    میشه راهنمایی کنین ممنون

    1. amir

      شا سرفیس بخر میتونی بازی های کامپییوتری نچندان سنگیم هم باهاش بازی کنی راستی سراغ اندرید نرو یا ای او اس یا ویندوز والسلام:))

    2. محمد فرزان نژاد

      شما با نصب نرم افزار بلو استکس روی سرفیست می تونی با اندرویدم کار کنی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه