تصاویر مدارگرد ناسا از محل سقوط و بقایای سطح‌نشین ویکرام هند

۱۲ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پس از ماه‌ها انتظار بالاخره جست‌وجوها در داده‌های مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا نتیجه داد و اولین تصاویر از محل سقوط و بقایای سطح‌نشین ویکرام منتشر شد.

حدود سه ماه پیش بود که سطح‌نشین ویکرام در جریان ماموریت چاندرایان ۲ هند قرار بود فرودی آرام را بر سطح ماه تجربه کند. با این حال در مراحل پایانی فرود ارتباط با این فضاپیما قطع شد و این بخش از ماموریت با شکست مواجه شد. پس از آن ناسا تلاش کرد تا با کمک مدارگرد اکتشافی ماه تصاویر دقیقی از محل احتمالی سقوط تهیه کند. و بالاخره اولین تصاویر از محل سقوط سطح‌نشین ویکرام و بقایای این فضاپیما شب گذشته منتشر شد.

تصویری دقیق از محل سقوط سطح‌نشین ویکرام. نقاط سبز مربوط به بقایای فضاپیما و نقاط آبی مربوط به تغییرات سطح ماه پس از برخورد است.
Credits: NASA/Goddard/Arizona State University

تصویر بالا حدود سه هفته پیش و در یازده نوامبر ثبت شده است. متخصصان تصویر در داده‌های LRO شواهد واضحی از برخورد سخت سطح‌نشین ویکرام با سطح ماه پیدا کرده‌اند؛ از بقایای فضاپیما تا تاثیراتی که این برخورد بر خاک ماه گذاشته است.

البته به نظر این اولین تصویر از محل برخورد ویکرام با سطح ماه نیست. مدتی پس از قطع ارتباط ویکرام با زمین سازمان پژوهش‌های فضایی هند اعلام کرد که مدارگرد چاندرایان ۲ موفق به تصویربرداری از محل سقوط این فضاپیما شده است. با این حال هند تصویری را در این رابطه منتشر نکرد.

فضاپیمای LRO برای اولین بار حدود ده روز پس از زمان قطع ارتباط با سطح‌نشین ویکرام از محل تعیین‌شده برای فرود تصویربرداری کرد. پس از انتشار تصاویر افراد بسیاری با دانلود عکس‌ها تلاش کردند تا نشانه‌هایی از اثرات برخورد ویکرام با ماه را پیدا کنند. تا این که Shanmuga Subramanian با گروه LRO تماس گرفت و به منطقه‌ای که گمان می‌کرد اثرات برخورد در آن دیده می‌شود اشاره کرد. متخصصان ناسا پس از مقایسه تصاویر قبل و بعد از سقوط ویکرام گمانه‌زنی Subramanian را تایید کردند. در مرحله بعد و در تصاویری که LRO در ماه‌های اکتبر و نوامبر ثبت کرد این منطقه با دقت بیشتری زیر نظر گرفته شد و بقایای سطح‌نشین و اثرات برخورد آن با سطح ماه در تصاویر تشخیص داده شد.

تصاویر قبل و بعد از سقوط سطح‌نشین ویکرام.
Credits: NASA/Goddard/Arizona State University

با این که اولین تلاش هند برای فرود بر سطح ماه با شکست مواجه شد، سازمان فضایی این کشور قصد دارد تا به زودی و در سال ۲۰۲۰ بار دیگر فرود بر سطح ماه را تجربه کند. برنامه‌ریزی‌ها برای ماموریت چاندرایان ۳ پیش از این آغاز شده است و احتمالا این فضاپیما در اواخر سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.

عکس کاور: تصویر مداگرد اکتشافی ماه از محل برخورد سطح‌نشین ویکرام با سطح ماه. خطوط قطری خطای تصویربرداری هستند و ربطی به سطح ماه ندارند.

Credit: NASA/Goddard/Arizona State University

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه