مدارگرد LRO ناسا محل فرود سطح‌نشین ویکرام را بررسی خواهد کرد

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سطح‌نشین ویکرام

سطح‌نشین ویکرام سازمان پژوهش‌های فضایی هند قرار بود ۱۵ شهریور بر سطح ماه فرود بیاید. فرودی که به نظر با موفقیت همراه نبوده است و تنها دقایقی پیش از فرود مرکز کنترل سازمان فضایی هند ارتباط خود را با فضاپیما از دست داد.

چندی پیش مدارگرد چاندرایان ۲ توانست از محل فرود سطح‌نشین ویکرام تصویربرداری کند. تصویری که البته سازمان پژوهش‌های فضایی هند آن را منتشر نکرده است. با این حال طبق اعلام این سازمان تلاش‌ها برای برقراری ارتباط مجدد با فضاپیما کماکان ادامه دارد.

به زودی مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا نیز از فراز محل فرود سطح‌نشین ویکرام عبور خواهد کرد. مدارگرد LRO قرار است امروز از محل فرود این سطح‌نشین تصویربرداری کند.

طبق سیاست‌های ناسا داده‌های LRO باید در دسترس عموم قرار بگیرد. به این ترتیب مسئولان ناسا اعلام کرده‌اند که تمام تصاویر ثبت شده از منطقه فرود سطح‌نشین ویکرام را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار سازمان پژوهش‌های فضایی هند قرار خواهند داد.

LRO که در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شده یکی از تیزبین‌ترین ابزارهای بشر در مدار ماه است که پیش از این نیز تصاویر مختلفی از فضاپیماهای روی سطح ماه تهیه کرده است. از محل فرود و بقایای ماموریت‌های آپولو گرفته تا مریخ‌نوردهای یوتو و یوتو ۲ چین.

تا کنون تنها سه کشور روسیه، آمریکا و چین موفق به فرود فضاپیما بر سطح ماه شده‌اند و در صورت برقراری ارتباط با سطح‌نشین ویکرام و موفق بودن فرود این سطح‌نشین هند به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که به این مهم دست یافته است.

با این حال حتی در صورت عدم موفقیت در برقراری ارتباط با سطح‌نشین ویکرام ماموریت چاندرایان ۲ هند با مدارگرد چاندرایان ۲ ادامه خواهد یافت. مدارگرد چاندرایان ۲ به مدت هفت سال به فعالیت خود در مدار ماه ادامه خواهد داد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود سطح‌نشین ویکرام بر سطح ماه.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه