ناسا محل نمونه‌برداری فضاپیمای اسیریس رکس از سیارک بنو را مشخص کرد

۲۴ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای اسیریس رکس سیارک بنو

پس از حدود یک سال بررسی سیارک بنو (Bennu) متخصصان ناسا محل مورد نظر برای نمونه‌برداری فضاپیمای اسیریس رکس (OSIRIS-Rex) از این سیارک را انتخاب کردند.

فضاپیمای اسیریس رکس در سال ۲۰۱۶ و با هدف نمونه‌برداری از سیارک بنو و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین به فضا پرتاب شد. این فضاپیما یک سال پیش در مدار سیارک بنو قرار گرفت و از آن زمان مشغول بررسی این سیارکِ نزدیک به زمین است.

گروه ماموریت اسیریس رکس چندی پیش چهار نقطه از سیارک بنو را به عنوان مکان‌های مناسب برای نمونه‌برداری انتخاب کرد. متخصصان ناسا در چند ماه اخیر با دقت به بررسی این چهار نقطه پرداختند تا بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنند. در نهایت نقطه‌ای واقع در یک دهانه در نیمکره‌ی شمالی سیارک بنو برای انجام این ماموریت تعیین شد.

متخصصان ناسا دو معیار اصلی را برای انتخاب محل مناسب نمونه‌برداری در نظر داشتند: جنس و نوع مواد منطقه مورد نظر و همچنین دسترسی آسان و ایمن فضاپیما به آن.

منطقه‌ای که اکنون به عنوان سایت نمونه‌برداری انتخاب شده Nightingale نام گرفته. این ناحیه درون یک دهانه با قطر ۱۴۰ متر جای گرفته است. سنگ‌های این منطقه از سیارک بنو رنگی تیره دارند و بر اساس تصاویر به نظر می‌رسد که خاک این دهانه جنس نسبتا نرمی داشته باشد. دمای این منطقه از سیارک بنو، با توجه به قرارگیری آن در عرض‌های جغرافیایی شمالی، نسبت به دیگر مناطق این سیارک کم‌تر است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که مواد سطح این منطقه بیشتر از دیگر مناطق خصوصیات خود را حفظ کرده باشند. همچنین اخترشناسان بر این باورند که این دهانه نسبتا جوان است.

طبق بررسی‌های انجام شده Nightingale بهترین مکان برای نمونه‌برداری از سیارک بنو است. با این حال برخی ویژگی‌های این منطقه چالش‌هایی را پیش روی فضاپیمای اسیریس رکس قرار خواهد داد. منطقه امن برای نمونه‌برداری وسعت اندکی دارد و قطر آن تنها حدود ۱۶ متر است. بنابراین فضاپیمای اسیریس رکس باید با دقتی بسیار بالا نقطه تعیین‌ شده را هدف بگیرد.

طرحی گرافیکی از ماموریت نمونه‌برداری اسیریس رکس.
Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center

البته تیم ماموریت اسیریس رکس یک منطقه دیگر از سیارک بنو را نیز به عنوان گزینه پشتیبان انتخاب کرده است. فضاپیمای اسیریس رکس در صورت ایجاد خطر در زمان نمونه‌برداری به صورت خودکار موتورهای خود را روشن می‌کند و دوباره به مدار بازمی‌گردد. در صورت رخ دادن این اتفاق در زمان نمونه‌برداری از منطقه Nightingale، فعالیت موتورهای فضاپیما باعث از بین رفتن شرایط طبیعی سطح سیارک می‌شود. بنابراین دیگر امکان نمونه‌برداری مجدد از این منطقه وجود نخواهد داشت و باید سراغ گزینه جایگزین و پشتیبان رفت.

فضاپیمای اسیریس رکس از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی مناطق اصلی و پشتیبان انتخاب شده برای نمونه‌برداری را با دقت بیشتری زیر نظر خواهد گرفت و تا بهار به جمع‌آوری داده‌های بیشتر از این مناطق ادامه خواهد داد. پس از آن فضاپیما تمرینات و مانورهای خود را برای اولین نمونه‌برداری از سطح سیارک ریوگو آغاز خواهد کرد و در نهایت در اواسط تابستان سال آینده ماموریت اصلی خود را به انجام خواهد رساند. فضاپیمای اسیریس رکس در سال ۲۰۲۱ سیارک بنو را ترک خواهد کرد و طبق برنامه در اواخر سال ۲۰۲۳ به زمین حواهد رسید.

عکس کاور: تصویر فضاپیمای اسیریس رکس از محل تعیین شده برای نمونه‌برداری از سیارک بنو. طرح گرافیکی فضاپیما نیز برای مقایسه ابعاد این منطقه در تصویر رسم شده است.

Credits: NASA/Goddard/University of Arizona

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه