مردان ایرانی رکورد بیشترین افزایش قد را در صد سال گذشته شکستند

۲ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

طبق پژوهش‌هایی که محققان انجام داده‌اند، در صد سال گذشته مردان ایرانی و زنان کره جنوبی بیشترین میزان افزایش قد را داشته‌اند. قد مردان ایران در قرن گذشته به طور متوسط ۱۶.۵ سانتی‌متر افزایش داشته است. زنان کره جنوبی هم در همین مدت به طور میانگین ۲۰.۲ سانتی‌متر بلندتر شده‌اند.
این در حالی است که آمریکا و بریتانیا از این قایله عقب مانده و میزان افزایش قد آنها کم بوده است. در سال ۱۹۱۴ مردان و زنان آمریکا از نظر بلندی قد به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم جهان قرار داشتند. اما حالا این کشور به جایگاه ۳۷ و ۴۲ سقوط کرده است مردان بریتانیایی هم در رتبه ۳۱ جهان و زنان این کشور هم ۳۸ام هستند.
طبق بزرگ‌ترین مطالعه‌ی قد در سطح جهان در سال ۲۰۱۴ مردان هلندی با قد میانگین ۱۸۲.۵ سانتی‌متر، بلندقدترین مردان جهان شناخته شدند. زنان کشور لتونی هم با ۱۷۰ سانتی‌متر بیشترین قد را در میان زنان جهان دارند.
قدبلندترین کشورهای جهان همه در اروپا قرار دارد که شامل استونی، دانمارک، صربستان، جمهوری چک می‌شوند. مجید عزتی، یک محقق بهداشت جهانی در دانشگاه امپریال لندن و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که کشورهای انگلیسی زبان به ویژه آمریکا از دیگر کشورهای پردرآمد در اروپا و آسیا اقیانوسیه عقب مانده‌اند. این موضوع در کنار معضل چاقی این کشورها نشان می‌دهد که برای تغذیه سالم به سیاست‌گذاری‌های موثرتری نیاز است.»
ایران علاوه بر افزایش قد، در دهه‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه امید به زندگی هم بوده است. علت آن هم عمدتا اجرای برنامه‌های بهداشت و سلامت جدید و بهتر برای روستاییان است.
اما افزایش قد در همه‌ کشورها اتفاق نمی‌افتد. طی ۴۰ سال گذشته قد میانگین مردان و زنان در بعضی کشورها به اندازه ۵ سانتی‌متر کمتر شده است. این کشورها در منطقه آفریقای سیاه قرار دارند و شامل سیرالئون، اوگاندا و رواندا می‌شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    والا من که هر کی تو خیابون میبینم قدش کوتاهه و اون موقعی که مدرسه میرفتم هم سال به سال بچه هایی که تازه میومدن کوتاه بود قدشون , این جور آمار هارو از کجا میارن آدم تعجب میکنه.

    1. Avatar کیوان

      دوست عزیز اگر همون خط اول رو با دقت بخونید متوجه میشید نسبت به صد سال قبل گفته شده نه نسبت به دوران کودکی و دبستان شما. با توجه به تحولات در رژیم قضایی و نحوه زندگی خیلی عجیب به نظر نمیرسه. من دقت میکنم تقریباً هیچ پسری از پدرش کوتاهتر نیست در حال حاضر (تقریباً).

      1. Avatar کیوان

        اینهمه حرف زدم، غذایی رو نوشتم قضایی :/

  2. Avatar رضا

    حتما خواستیم به جایی برسیم ولی افسوس….

  3. Avatar محسن

    خوبه بازم امید به زندگی حداقل رو کاغذ رفته بالا

  4. Avatar amir

    ببخشید الان میانگین قد ایران و دنیا چقدره؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه