مروری بر مشهورترین گوشی‌های شیائومی

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
شیائومی

شیائومی یکی از جوان‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود اما تا حالا رشد شگفت‌انگیزی را پشت سر گذاشته است. این کمپانی در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۱ اولین گوشی خود را معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴ به یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های چینی بدل شد.

اولین محصول این کمپانی MIUI (Me You I) نام داشت که یک پوسته برای اندروید ۲.۲ بود. این پوسته به‌عنوان یک رام برای گوشی‌های مختلفی عرضه شد اما مدیران این شرکت در ادامه تصمیم گرفتند که به ساخت سخت‌افزار روی بیاورند.

همه‌چیز از شیائومی Mi 1 شروع شد. این گوشی که ۲۹۰ دلار قیمت داشت، در عرض ۳۴ ساعت حدود ۳۰۰ هزار نفر این گجت را پیش‌خرید کردند. شیائومی هم خیلی سریع برای اینکه بتواند این گوشی را با قرارداد دو یا سه ساله به مشتریان چینی خود بفروشد، با شرکت مخابراتی Unicom قرارداد همکاری امضا کرد.

گوشی بعدی این شرکت Mi 2 بود. این گجت هم قیمت مشابه نسل قبلی خود داشت با این تفاوت که از پردازنده ۴ هسته‌ای (اسنپ‌دراگون اس ۴ پرو) و صفحه‌نمایش ۷۲۰p IPS بهره می‌برد. این گوشی در اواخر سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در عرض یک سال، حدود ۱۰ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید، آمار چشمگیری که برای یک کمپانی تازه‌کار موفقیت عظیمی به‌حساب می‌آید.

در همین زمینه این شرکت دو گوشی Mi 2S و گوشی ارزان‌تر Mi 2A را هم معرفی کرد. مورد آخر مجهز به پردازنده ۲ هسته‌ای و حافظه رم ۱ گیگابایتی بود اما در مقایسه با مدل اصلی که از صفحه‌نمایش ۴.۳ اینچی بهره می‌برد، این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش ۴.۵ اینچی بود.

در این سال‌ها این شرکت برای اینکه بتواند در بازارهای سرتاسر جهان حضور همه‌جانبه‌ای داشته باشد، دفاتر جدیدی را در کشورهای سنگاپور، هند، مالزی و اندونزی افتتاح کرد.

گوشی شیائومی Mi 3 در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و شاسی آن از جنس آلیاژ آلومینیوم-منیزیم بود. این گوشی خیلی سریع در هند به محبوبیت زیادی رسید. در فروشگاه اینترنتی Flipkart، دو محموله که هرکدام حاوی ۲۰ هزار دستگاه از این گوشی بودند، به ترتیب در عرض ۲.۴ و ۲.۳ ثانیه به فروش رسیدند. در سنگاپور، این محموله‌ها در عرض ۲ دقیقه فروخته می‌شدند. در آن زمان تقاضا به حدی افزایش یافته بود که شیائومی برای تأمین این نیاز به مشکل برخورده بود.

شیائومی

شیائومی Mi 3

شیائومی می‌خواست در بین گوشی‌های پرچم‌دار، جایگاهی برای خود ایجاد کند اما متوجه پتانسیل زیاد بازار مربوط به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده شد و به همین خاطر در همان سالی که Mi 3 را معرفی کرد، سری گوشی‌های Redmi متولد شد.

در سال بعد، شیائومی با ساخت Redmi Note اولین فبلت خود را روانه بازار کرد و با ساخت Mi Pad 7.9 وارد بازار تبلت‌ها شد. این تبلت از تراشه Tegra K1 بهره می‌برد و طراحی آن هم مشابه آیپد مینی بود.

در همین حین، شیائومی ساخت تلویزیون‌های مبتنی بر اندروید را آغاز کرد و طی چند سال، از یک گوشی‌ساز صرف فراتر رفت و به یک کمپانی همه‌جانبه بدل شد. امروزه شرکت شیائومی انواع و اقسام وسایل، از تصفیه‌کننده‌های هوا گرفته تا اسکوترهای برقی را می‌سازد و روانه بازار می‌کند.

راهبرد ابتدایی شیائومی، عرضه یک گوشی اصلی در سال همراه با یک یا دو مدل مختلف از گجت مذکور بود. اما مهندسان این شرکت ایده‌های زیادی در سر داشتند و به همین خاطر بعد از سال ۲۰۱۳، آن‌ها به عرضه گوشی‌های پرچم‌دار سری Mi و گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده سری Redmi روی آوردند.

گوشی‌های Mi Note و Mi Note Pro در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند. هر دو از صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی بهره می‌بردند اما رزولوشن صفحه‌نمایش مدل پرو QHD بود و رزولوشن صفحه‌نمایش مدل معمولی ۱۰۸۰p. همچنین مدل پرو از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۱۰ بهره می‌برد اما تراشه مدل معمولی اسنپ‌دراگون ۸۰۱ بود. در نهایت باید به قیمت مدل پرو اشاره کنیم که در این سال با قیمت ۴۵۰ یورو روانه بازار شد.

گوشی مهم بعدی Mi Max بود. این گجت از صفحه‌نمایش بسیار بزرگ ۶.۴۴ اینچی و باتری بسیار حجیم ۴۸۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۶۵۰ بود. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که نسبت تصویر این صفحه‌نمایش ۱۶:۹ بود و به همین خاطر در تمام جهات گوشی بسیار بزرگی محسوب می‌شد.

شیائومی

شیائومی Mi Max

سری گوشی‌های Mi در سال ۲۰۱۶ دیگر به محبوبیت زیادی رسیده بودند و در همین زمینه باید به گوشی Mi 5 اشاره کنیم قیمت ۳۰۶ دلاری آن با توجه به بهره‌گیری از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ توجه کاربران زیادی را جلب کرد.

کمی بعد گوشی‌های Mi 5s (مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۲۱) و Mi 5s Plus معرفی شدند که مورد دوم از دوربین دوگانه حاوی دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی رنگی و سیاه‌وسفید بهره می‌برد. این دو گوشی به ترتیب با قیمت‌های ۳۴۵ و ۳۹۰ دلار روانه بازار شدند.

جدیدترین گوشی‌های این نسل هم گوشی Mi 6 (مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۳۵) است که با قیمت ۳۶۰ دلار معرفی شد و اخیرا هم Mi 8 (مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۴۵) با قیمت ۴۲۰ دلار روانه‌ی فروشگاه‌ها شده است. هرچند Mi 8 در مقایسه با دیگر گوشی‌های سری Mi قیمت بیشتری دارد، اما باز هم در مقایسه با دیگر گوشی‌های مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۴۵ قیمت آن بسیار مناسب است.

وجه مشترک تمام گوشی‌های شیائومی بهره‌گیری از رابط کاربری MIUI است اما این شرکت با عرضه Mi A1 که از گوشی‌های پروژه اندروید وان محسوب می‌شود، برای اولین بار به استفاده از اندروید خالص روی آورد. چندی پیش شیائومی مدل جدید این گوشی را هم معرفی کرد.

از دیگر اقدامات این شرکت می‌توانیم به عرضه گوشی گیمینگ Black Shark و Mi 8 Explorer اشاره کنیم که مدل‌های خاصی محسوب می‌شوند و به همین خاطر در این مقاله به آن‌ها نمی‌پردازیم.

در نهایت باید به یکی از مدرن‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت یعنی Mi Mix نگاهی بیندازیم. صفحه‌نمایش این گوشی با داشتن نسبت تصویر ۱۷:۹ یکی از اولین گوشی‌های بلندقد محسوب می‌شود. شیائومی برای اینکه گوگل را راضی به پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌های بلندتر از نسبت ۱۶:۹ کند، ۶ ماه وقت صرف کرد.

علاوه بر این، به لطف بهره‌گیری از صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی کم‌حاشیه، بدنه آن هم‌اندازه آیفون ۷ پلاس مجهز به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی بود. در ضمن نباید بهره‌گیری از باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را هم از قلم بیندازیم.

از بسیاری جهات، این گوشی مبنای طراحی پرچم‌داران ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را مشخص کرد و این کار را بدون بهره‌گیری از بریدگی نمایشگر انجام داد. شیائومی در سال‌های ابتدایی فعالیت به‌عنوان یک کمپانی کپی‌بردار شناخته می‌شد و هرچند هنوز هم این شرکت به یک فلسفه طراحی منحصربه‌فرد دست پیدا نکرده، اما Mi Mix مهم‌ترین اقدام این شرکت در راستای تکراری نبودن محسوب می‌شود.

شیائومی Mi Mix

شیائومی Mi Mix

جدیدترین گوشی این شرکت که مدتی پیش رسما معرفی شد، پوکوفون F1 یا پوکو نام دارد. این گوشی، یادآور Mi 5 است که با بهره‌گیری از بهترین تراشه موجود، حدود ۳۰۰ دلار قیمت داشت. گوشی پوکو هم علی‌رغم اینکه فقط ۳۰۰ دلار قیمت دارد، مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵، دوربین دوگانه، اسپیکرهای استریو و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است.

پوکوفون F1

پوکوفون F1

رویکرد کلی شیائومی، ارائه بهترین سخت‌افزارها با ارزان‌ترین قیمت ممکن است. همین رویکرد باعث شده که این شرکت فقط در عرض ۸ سال به یک غول تکنولوژی بدل شود. شیائومی در حال حاضر در بین بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های جهان در رتبه‌ی چهارم قرار دارد و بیشترین سهم بازار گوشی‌های هوشمند در هند، از آن شیائومی است. این کمپانی حالا می‌خواهد حضور پر رنگی در بازار گوشی‌های هوشمند اروپا داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۵ حقیقت جالب در مورد برند شیائومی که نمی‌دانستید

منبع: GSM Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. علی

    لطفا مروری بر گوشیهای سامسونگ هم بنویسید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه