مریخ‌نورد اروپایی ExoMars راهی سیاره‌ی سرخ می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ نورد

مریخ‌نورد اروپایی ExoMars  قرار است سال ۲۰۱۸ به منطقه‌ای استوایی از مریخ به نام «اوکسیا پلانوم» (Oxia Planum) فرستاده شود.

اوکسیا پلانوم در مقایسه با دیگر مناطق کمترین میزان پستی و بلندی را دارد.

این منطقه سرشار است از خاک‌های معدنی و دیگر مواد معدنی که از واکنش‌های شیمیایی مداوم آب با صخره‌ها حاصل شده‌اند. مریخ‌نورد ExoMars سازمان فضایی اروپا به ابزار و تجهیزات مخصوصی به منظور جستجو برای علایم وجود حیات در زمان حاضر یا حتی گذشته مجهز خواهد بود. قرار است که این مریخ‌نورد در سال ۲۰۱۸ روانه‌ی مریخ شود. هرچند اگر تا آن زمان سخت‌افزار لازم آماده نباشد –که بعید به نظر می‌رسد این‌‌طور باشد- ارسال آن در سال ۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت.

اگر چنین باشد دو مکان دیگر هم توسط دانشمندان و مهندسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما در حال حاضر اکثر دانشمندان اوکسیا پلانوم را به عنوان مقصد کاوش انتخاب کرده‌اند. این مکان مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار خواهد گرفت تا دانشمندان از نظر مهندسی، مناسب بودن آن را تعیین کنند. مدیران این ماموریت باید مطمئن باشند که این روبات می‌تواند با استفاده از سیستم چتر نجات‌اش سالم به سطح این منطقه برسد.

برای اینکه اوکسیا تایید نهایی را بگیرد، باید ناحیه‌ای به مساحت ۱۰۰ کیلومتر در ۱۵ کیلومتر کاملا خالی از هر گونه شکاف، شیب تند یا موانع بزرگ داشته باشد. ناسا با تصویربرداری از اوکسیا به وسیله‌ی دوربین‌هایی با رزولوشن بالا این موضوع را مشخص خواهد کرد. یکی از دانشمندان درباره‌ی پروژه‌ی ExoMars گفت: «اوکسیا پلانوم در مقایسه با دیگر مناطق کمترین میزان پستی و بلندی را دارد که از نظر مهندسی مطلوب است. در زمینه‌ی شیب و سنگ هم آنچه که تاکنون دیده‌ایم ظاهرا هیچ مشکلی ندارد.»

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه