معرفی فیلم نوروزی: اکس‌ماکینا (Ex Machina)

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

هفتم فروردین ماه است و کم‌کم فضای تعطیلات جای خودش را به کار و فعالیت می‌دهد. برای همین هم تصمیم گرفتیم در مقاله‌ی معرفی فیلم نوروزی امروز، فیلمی را انتخاب کنیم که تلفیقی حساب شده از مدرنیته و تعاملات احساسی داشته باشد. فیلم سینمایی «اکس‌ماکینا» (Ex Machina) از آن دسته عناوینی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی حسابی سروصدا به‌راه انداخت و تعداد زیادی از سینما دوستان و منتقدان سینمایی آن را تحویل گرفتند. فیلم را «الکس گارلند»، کارگردان ۴۵ ساله‌ی انگلیسی ساخته است. نکته‌ی جالب توجه درخصوص فیلم هم این‌که اکس‌ماکینا رسما اولین تجربه‌ی فیلم بلند در کارنامه‌ی گارلند به‌حساب می‌آید. البته گارلند پیش از این در چندین فیلم سینمایی بلند در سمت فیلم‌نامه‌نویس حاضر بوده؛ اما اکس‌ماکینا اولین تجربه‌ی ساخت فیلم بلند او است.

قصه‌ای که برای فیلم سینمایی اکس‌ماکینا درنظر گرفته شده می‌تواند برای بسیاری از سینمادوستان کم سن و سال‌تر حسابی جذاب باشد. داستان فیلم درباره‌ی یک برنامه‌نویس جوان است که برای شرکتی معروف که در زمینه‌ی طراحی موتورهای جستجو فعالیت دارد، کار می‌کند. «کالب اسمیث»، پسر جوان قصه‌ که «دومنهل گیلسون» نقش‌اش را ایفا می‌کند به‌طور اتفاقی برنده‌ی یک مسابقه می‌شود که جایزه‌اش سفر به ویلا‌ی مدیرعامل شرکتی است که در آن کار می‌کند. «ناتان بیتمن»، مدیرعامل شرکت که «اسکار آیزاک»، هنرپیشه‌ی پرکار این روزهای هالیوود نقش‌اش را بازی می‌کند یک آدم منزوی اما بااستعداد است که روی طراحی یک هوش مصنوعی فوق پیشرفته فعالیت می‌کند.

البته که بیتمن از این برنامه‌ی بازدید از ویلای‌اش هدف دیگری دارد. او می‌خواهد جدیدترین نسخه از هوش‌ مصنوعی‌اش را در قالب یک ربات به میزبانی کالب بفرستد تا از این طریق قابلیت‌های ساخته‌ی دست‌اش را بسنجد. رابطه‌ای که بین کالب و این ربات شکل می‌گیرد هم پیرنگ اصلی قصه را سروشکل می‌دهد که با چارچوبی قوی بیننده را تا انتهای فیلم با خودش همراه می‌کند.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد فیلم، بازی «آلیسیا ویکاندر» در نقش «ایوا»، ربات قصه است. ویکاندر در جریان هشتاد و هشتمین دوره از جوایز اسکار موفق شد در رشته‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن، اسکار بگیرد. البته اسکار ویکاندر به فیلم اکس‌ماکینا ارتباطی نداشت و او به‌خاطر بازی در فیلم سینمایی «دختر دانمارکی» جایزه گرفت. البته خود فیلم سینمایی اکس‌ماکینا هم توانست رنگ اسکار را ببیند. اما در رشته‌ای که کم‌تر کسی تصورش را می‌کرد. اکس‌ماکینا در حضور فیلم‌های بزرگ و کاردرستی مثل «مد مکس: جاده‌ی خشم» و «بازگشته» موفق شد اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را به‌خودش اختصاص بدهد.

اگر دوست دارید در نخستین روز هفته یک فیلم خوش‌ساخت با قصه‌ای قوی، جذاب و امروزی ببینید، اکس‌ماکینا یکی از بهترین انتخاب‌های‌تان خواهد بود.

قبل از دیدن اکس‌ماکینا توصیه می‌کنیم این مطالب را هم بخوانید:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar آموزش خیاطی

    همه فیلمایی که تا حالا معرفی کردینو دیدم ایکس مشینا و مریخی جزو بهترینا هستن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه