مقایسه‌ی مایکروسافت ورد و گوگل داکس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

طی چند دهه‌ی گذشته مایکروسافت ورد در تمام ادارات، موسسات، مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان نرم‌افزار استاندارد و غالب برای ایجاد انواع متون شناخته و استفاده شده است. اما مدتی می‌گذرد که  «گوگل داکس» (Google Docs) هم به عنوان یک نرم‌افزار پردازش کلمه سربرافراشته است. این نرم افزار گوگل چند پلتفرمی بوده، به طور اتوماتیک هم‌گام‌سازی می‌کند، به راحتی می‌توان آن را به اشتراک گذاشت و از همه مهم‌تر اینکه رایگان است.

اما گوگل داکس هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند به ورد برسد. مایکروسافت به مدت سی سال است که روی نرم‌افزار وردش کار می‌کند و به طور مرتب آن را توسعه می‌دهد. آیا کاربرد چندپلت‌فرمی گوگل داکس می‌تواند باعث برنده شدن این نرم‌افزار در مقابل ورد شود؟ در ادامه ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر یک را شرح داده‌ایم شده و شما با خواندن آنها می‌توانید تصویر بهتری از تفاوت‌های این دو نرم‌افزار داشته باشید.

قابلیت و ویژگی‌های فنی

گوگل داکس در زمینه‌ی قابلیت‌های فنی چندان حرفی برای گفتن در مقابل مایکروسافت ورد ندارد. از همان روزهای اولیه در دهه‌ی هشتاد میلادی تا به اکنون، مایکروسافت ابزارها و گزینه‌های زیادی در هر نسخه اضافه کرده است. اکثر ابزارهای پایه‌ای در گوگل داکس وجود دارند، اما تعداد آنها در مقایسه با ورد محدود است. از تکنیک ساده‌ای مثل قرارگیری تصاویر گرفته تا تکنیک‌های پیشرفته‌ای مثل ماکرو و پیوند ایمیل، ورد عملکرد بسیار بهتری دارد. علاوه براین، می‌توان ورد را با افزونه‌های بیشتری ارتقا داد. گرچه گوگل داک هم از افزونه پشتیبانی می‌کند، اما تعداد آنها اندک است.

رابط کاربری

همان‌ چیزی که باعث برنده‌ شدن ورد در زمینه‌ی ویژگی‌ها می‌شود، باعث ضعف آن در زمینه‌‌ی رابط کاربری می‌شود. وجود صدها ابزار و گزینه‌‌ی مختلف در تب‌های ورد، باعث می‌شود پیدا کردن گزینه‌ی مورد نظر تاحدودی سخت و گیج‌کننده شود. گوگل داکس، برخلاف آن، رابط کاربری نسبتا ساده‌ای دارد. در رابط کاربری گوگل داکس، به غیر از ابزارهای عادی فرمت متن و تعدادی ابزار اضافه مثل جدول، خط‌کش، شماره صفحه و پاورقی، گزینه‌ و ابزار خاص دیگری وجود ندارد. همین باعث سادگی رابط کاربری این نرم‌افزار شده است.

word-interface

مایکروسافت ورد

docs-interface

گوگل داکس

سازگاری با فایل

ورد و داکس هر دو با رایج‌ترین فرمت فایل‌ها مثل ورد و تکست سازگاری دارند. ورد می‌تواند فایل‌های نسخه‌های قبلی خودش را هم به آسانی پشتیبانی کند و در نمایش فرمت‌های پیچیده‌تر فایل‌ها در دیگر نسخه‌ها عملکرد بهتری دارد.

اشتراک‌گذاری

ورد ابزارهای ویرایشی برای اشتراک‌گذاری و ویرایش در میان تیم‌ها دارد. نسخه‌های جدیدتر آفیس ۳۶۵ امکان ویرایش و اشتراک‌گذاری تحت وب را در اختیار قرار می‌دهند. البته سازوکار آن کمکی گیج‌کننده است. گوگل داکس آنلاین متولد شده و آنلاین باقی می‌ماند. کاربران متعددی می‌توانند یک فایل را هم‌زمان بخوانند. آن دسته از کاربرانی که امکان ویرایش دارند، هر جا که باشند می‌توانند تغییرات را به‌طور همزمان ببینند. گوگل داکس برای اشتراک‌گذاری میان دو یا دویست کاربر بسیار بهتر است.

اشتراک گذاری

دسترسی‌پذیری پلت‌فرم

گوگل داکس به عنوان یک سرویس تحت وب، در هر پلت‌فرم دسکتاپی که یک مرورگر مدرن داشته باشد، قابل دسترسی خواهد بود. این پلت‌فرم‌ها شامل ویندوز، OS X، لینوکس، Chrome OS می‌شوند. گوگل داکس برای اندروید و iOS اپلیکیشن دارد. مایکروسافت ورد هم برای ویندوز و OS X قابل دسترسی است و در دستگاه‌های ویندوز فون به طور پیش‌فرض نصب می‌شود.

پلتفرم

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: TechRadar



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. کازبز

    بهتر بود با نرم افزار WPS مقایسه میکردید

  2. Nima

    مهمترین ویژگی داکس که ویرایش همزمان یک متن توسط چند نفر که با کروم لاگین شده باشند رو نگفتید:)

    1. Amin

      Office 2016 این قابلیت رو هم اضافه کرده

  3. ابراهیم

    رگه های گوگل زدگی در معدن گفتار نویسنده قابل رویته.

    1. محمد تقی کریمی

      دقیقا باهات موافقم، به عنوان کسی که هر روز مجبورم کارهامو بنویسمو هزارتا کار اینجوری دیگه، چشم بسته میگم ورد آنلاین بهتر از گوگل هستش با اینکه خودم طرفدار گوگلم.

  4. بهرام

    ممنون از مقالتون اما نویسنده محترم ذکر نکردند که الان مایکروسافت سرویس های آفیس را به شکل آنلاین هم ارائه می کنه که این سرویس ها رو با نام office online تو سایت bing یا msn می تونید پیدا کنید که نیازی هم به هیچ نرم افزاری بجز مرورگر ندارند. در مورد ویرایش و مطالعه همزمان هم می تونید از سرویس onedrive استفاده کنید که در آفیس جدید از خود نرمافزار می تونید به onedrive خروجی بگیرید . در کل مقایسه این دو نرم افزار با هم قیاس مع الفارق است.

  5. آرمان احمدیان

    سالیان سال هست که از پکیج مایکروسافت آفیس استفاده میکنم و از آفیس ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (ورد، پاورپویینت و اکسل) همه رو به صورت حرفه ای روزانه استفاده کردم و با تقریب خوبی به تمام زوایا و خفایای این بسته ی نرم افزاری آگاه هستم.
    میتونم بگم هیچ چیزی نمیتونه جای ابزارهای بسیار پیشرفته ی پکیج آفیس رو بگیره؛ هدف گوگل داکز هم از بنیان این نبوده. گوگل داکز اومد تا یک سرویس رایگان تحت وب ساده رو راه اندازی کنه تا بتونه به واسطه ی مولفه های بی هزینه بودنش (که البته در ایران ما بی معنیست!)، قابلیت به اشتراک گذاری سریع و آسونش و در نهایت ساپورت چند پلتفرمش کاربران مبتدی تر آفیس رو به خودش جلب کنه و تا حدی هم موفق عمل کرده.

  6. متین

    گوگل داکس در مقابل مایکروسافت ورد هیچی به حساب نمیاد.مویسنوده گرتمی اخه این چه حرفی که میزنید…محیط کاربری پیچیده و از این حرفا؟؟؟
    خوب معلومه چون خیلی ابزار های زیادی تری داره.اما بازم خوب بود ممنون.

  7. تی‌تی‌بول

    بیشتر سرویس‌های آنلاین مایکروسافت نسبت به سرویس‌های همتای گوگل از کیفیت و خروجی بهتری برخوردار هستند

    1. مصطفی

      حق با شماست دوست عزیز

    2. Saeed

      بله دقیقا
      من خودم کلا از سرویس مایکروسافت و ویندوز فون استفاده میکنم…
      فقط ایکس باکس و ندارم اونم ب دلیل نداشتن علاقه ب بازی 😀

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما