مقایسه سامسونگ گلکسی A50 با هواوی P30 لایت

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

تا چند سال پیش گوشی‌های میان‌رده جذابیت چندانی نداشتند و تنها نقطه‌ی قوت آن‌ها قیمت اقتصادی به حساب می‌آمد، اما پیشرفت فناوری باعث شده در سال‌های اخیر شاهد معرفی محصولات باکیفیت و قابل توجهی در بازار میان‌رده‌ها باشیم. حالا دیگر یک گوشی میان‌رده صرفا به دلیل قیمت مناسب نمی‌فروشد و می‌تواند بدنه‌ی زیبا یا سخت‌افزار قابل قبولی هم داشته باشد. هواوی P30 لایت و سامسونگ گلکسی A50 دو تا از میان‌رده‌های بسیار پرطرفدار و جدید بازار هستند و از انتخاب‌های اصلی در این سطح قیمت به حساب می‌آیند. در این مطلب با موضوع مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite تصمیم گرفتیم این دو گوشی جنجالی بازار را باهم مقایسه کنیم تا نقاط قوت و ضعف هرکدام در برابر رقیب مشخص شود. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه شوید.

طراحی و صفحه نمایش

پی 30 لایت یا گلکسی A50

دو گوشی در کنار هم شباهت‌های زیادی دارند. در نمای جلو، ناچ هر دو محصول قطره‌ای شکل است و پایین نمایشگر نسبت به بالا حاشیه‌ی بیشتری دارد. در هر دو گوشی پشت بدنه دوربین سه‌گانه به شکل عمودی قرار گرفته و هر دو لنز کمی از بدنه بیرون‌زدگی دارند، هرچند بیرون‌زدگی گوشی هواوی کمی بیشتر به نظر می‌رسد.

و اما مهم‌ترین تفاوت ظاهری این است که حسگر اثر انگشت گوشی هواوی پشت بدنه قرار دارد، در حالی که میان‌رده‌ی سامسونگ به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش (on-screen) مجهز است. هر دو حسگر اثر انگشت عملکرد سریع و دقیقی دارند، فقط حسگر فیزیکی فناوری بالغ‌تری دارد و کمی سریع‌تر است.

پی 30 لایت یا گلکسی A50

هواوی P30 Lite مثل یک گوشی گران‌قیمت و رده بالا بدنه‌ی شیشه‌ای دارد، اما بدنه گلکسی A50 پلاستیکی است. البته سامسونگ برای ساخت این محصول از پلاستیک خاصی استفاده کرده که تا حد زیادی حس شیشه‌ای دارد و آن را Glasstic نامیده است (ترکیب Glass و Plastic). این محصول در سه رنگ آبی، مشکی و سفید عرضه می‌شود، در حالی که تنوع رنگ هواوی P30 Lite کمتر است و دو انتخاب آبی یا مشکی را در اختیار شما می‌گذراد.

پی 30 لایت یا گلکسی A50

بدنه‌ی هر دو محصول نور را به شکلی جذاب و چند رنگ بازتاب می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود ظاهر دستگاه جلوه‌ای متنوع و جذاب داشته باشد و دیرتر از بدنه‌های معمولی برای شما تکراری شود. بدنه‌ی هیچ‌کدام از این دو محصول در برابر آب مقاوم نیست، هرچند این موضوع در سطح میان‌رده‌ها تعجبی ندارد.

هواوی P30 Lite به صفحه نمایش ۶٫۱۵ اینچی و گلکسی A50 به صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی مجهز است. وزن ۱۵۹ گرمی میان‌رده‌ی هواوی نیز ۷ گرم از رقیب کره‌ای سبک‌تر است. طبعا گوشی کوچک‌تر و سبک‌تر ارگونومی بهتری هم دارد، خصوصا اگر دست‌های کوچکی داشته باشید.

پی 30 لایت یا گلکسی A50

هر دو صفحه نمایش رزولوشن Full HD دارند، اما تراکم پیکسل‌های محصول هواوی کمی بیشتر است، چون صفحه نمایش کوچک‌تری دارد. حداکثر روشنایی پنل LTPS IPS گوشی هواوی P30 Lite نیز کمی بالاتر از رقیب به نظر می‌رسد و این موضوع می‌تواند موقع استفاده از دستگاه زیر نور مستقیم خورشید به شما کمک کند.

در عوض میان‌رده‌ی سامسونگ به پنل سوپر امولد مجهز است که رنگ‌های بهتر و مشکی عمیق‌تری دارد. در این سطح قیمت مدل‌های زیادی با این ویژگی وجود ندارند و این موضوع یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ به حساب می‌آید.

مزیت‌های گلکسی A50 در این بخش:
بیرون زدگی کمتر دوربین
کیفیت بالاتر صفحه نمایش
مزیت‌های هواوی P30 Lite در این بخش:
ارگونومی بهتر
حسگر اثر انگشت سریع‌تر

دوربین

پی 30 لایت یا گلکسی A50

هر دو محصول به دوربین سه‌گانه مجهز هستند، اما بینشان چند تفاوت وجود دارد. اول این که دوربین اصلی هواوی P30 لایت ۴۸ مگاپیکسلی است، در حالی که گلکسی A50 یک دوربین ۲۵ مگاپیکسلی دارد. دوربین دوم در هر دو محصول ۸ مگاپیکسلی است و لنز معادل ۱۳ میلی‌متری دارد. دوربین سوم نیز در هر دو محصول برای تشخیص عمق به کار می‌رود، اما در میان‌رده‌ی هواوی ۲ مگاپیکسلی و در گوشی سامسونگ ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است.

هر دو محصول می‌توانند حداکثر با رزولوشن Full HD و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند. در مورد دوربین سلفی نیز در هواوی P30 Lite با یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی و در گلکسی A50 با ۲۵ مگاپیسکل مواجه هستیم. در مجموع باید گفت انتظار می‌رود عملکرد هر دو محصول در این بخش تا حد زیادی نزدیک باشد، فقط هواوی P30 Lite به دلیل رزولوشن بالاتر، تا حدی خروجی بهتری در اختیار کاربر می‌گذارد.

البته موقع خرید باید توجه داشته باشید که هواوی P30 Lite در دو نسخه تولید شده است و یکی از این دو نسخه به دوربین سلفی ۲۴ پیکسلی مجهز است. همچنین یکی از دو نسخه به دوربین اصلی ۲۴ مگاپیکسلی مجهز است و این موضوع می‌تواند روی تجربه‌ی عکاسی تاثیر بگذارد.

مزیت‌های هواوی P30 Lite در این بخش:
رزولوشن بالاتر دوربین اصلی

سخت‌افزار و باتری

سامسونگ گلکسی آ50

هواوی P30 Lite در یک نسخه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم عرضه می‌شود. گلکسی A50 دو نسخه‌ی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی دارد که اولی به ۴ گیگابایت و دومی به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز است. در هر دو محصول می‌توانید حافظه‌ی داخلی را تا ۱ ترابایت دیگر افزایش دهید، با این تفاوت که A50 سامسونگ به شکل همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه پیشتیبانی می‌کند، اما در هواوی P30 Lite درگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه یکسان است و برای استفاده باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

هر دو تولیدکننده در این میان‌رده‌ها چیپست طراحی شده به دست خودشان را به‌کار گرفته‌اند، کایرین ۷۱۰ در محصول هواوی و اگزینوس ۹۶۱۰ در محصول سامسونگ. چیپست هواوی با فناوری ۱۲ نانومتری ساخته شده و چیپست سامسونگ ۱۰ نانومتری است، در نتیجه مدل پیشرفته‌تری است. همچنین حداکثر توان چیپست سامسونگ به ۲٫۳ گیگاهرتز می‌رسد، در حالی که این رقم در چیپست هواوی اندکی پایین‌تر و ۲٫۲ گیگاهرتز است.

هواوی پی 30 لایت

به پردازشگر گرافیکی که می‌رسیم موضوع کمی پیچیده می‌شود. پردازشگر گرافیکی هواوی P30 لایت Mali-G51 MP4 است که با فناوری ۱۲ نانومتری ساخته شده و حداکثر قدرت هسته‌هایش به ۶۵۰ مگاهرتز می‌رسد. در گلکسی A50 نیز Mali-G72 MP3 را داریم که هرچند ۸۵۰ مگاهرتزی به حساب می‌آید، اما با فناوری ۱۶ نانومتری ساخته شده است. بر همین اساس باید گفت این دو قطعه از نظر توان پردازش به هم نزدیک هستند، فقط ممکن است در برخی بازی‌ها با محصول سامسونگ تجربه‌ی روان‌تری داشته باشید.

مزیت دیگر گلکسی A50 این است که باتری بزرگ‌تری دارد (۴۰۰۰ در برابر ۳۳۴۰ میلی‌آمپر ساعت) و این موضوع به معنای شارژدهی مناسب‌تر دستگاه است. خوشبختانه هر دو محصول به قابلیت شارژ سریع مجهزند.

مزیت‌های هواوی P30 Lite در این بخش:
حافظه داخلی و حافظه‌ی رم بیشتر در مقایسه با مدل پایه‌ی A50
مزیت‌های گلکسی A50 در این بخش:
قدرت سخت افزاری بالاتر
باتری بزرگ‌تر
پشتیبانی از دو سیم کارت و یک کارت حافظه به شکل همزمان

جمع بندی مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

پی 30 لایت یا گلکسی A50

این دو میان‌رده‌ی جدید واقعا زیبا هستند و به‌راحتی می‌توانند بیشتر سلیقه‌ها را راضی کنند. اما گذشته از ظاهر دستگاه، برخی تفاوت‌های سخت‌افزاری وجود دارند که می‌توانند روی انتخاب شما تاثیر بگذارند. اما این که ویژگی‌های کدام محصول به درد شما می‌خورد تا حد زیادی به نیاز و سلیقه‌ی خودتان بازمی‌گردد. ناگفته نماند که هر دو محصول در زمان انتشار این مقایسه در سطح قیمت زیر ۴ میلیون تومان قرار دارند و در این محدوده‌ی قیمت به فروش می‌رسند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۹ دیدگاه
  1. E

    من بین این دو گوشی می خوام یکی انتخاب کنم و دوربین برام مهمه. اما a50s از سرویس گوگل استفاده میکنه برای اندروید بالاتر و به نظرم مناسب تر اومد و اینکه افت کیفیت نداره.
    فرق این دو تا دوربین چقدره مخصوصا سلیفیش اخه بعضی جاها زده بود a50s بهتره

  2. کرد آریایی

    نمیدونم چرا بعضیها تعصب بیخود چرت دارن….چرازورتان داره هواوی بهتر از سامسونگ عمل میکنه

    ….بعدش این قیمت برای هوای با این امکانات خدای عالی عالی هست….
    ولی سامسونگ a50هم هنگ میکنه هم اثرانگشتش ضعیف هست….
    تازه دوربین سلفی هواوی خیلی بالاتر a50

    جنس p30litشکیل خوشگل وشیشه ای …..
    ولی رقیب اصلا درحدرقابت نیست بعدش این گوشیها میان رده هستن پرچم دار نیستن….

    موفق باشید

  3. ahmadi

    سلام من گوشی a50 و آپدیت کردمکه اثر انگشتش بهتر شه اما بدتر شد الان میخوام اثر انگشتمو اضافه کنم درصدش پر نمیشه و نمیتونم ثبت کنم تا یه درصدی پر میشه بعد دوباره برمیگرده به صفحه اول. هر چقدر سعی کردم نشد . چی کار کنم؟؟

  4. افشین

    سلام میگن گوشی سامسونگ داغ میکنه وهمین امرباعث خرابی دستگاه میشه خودم j7 دارم که خیلی داغ میکنه وزیادهنگ میکنه آیا a50 هم داغ میکنه دوستانی که دارن استفاده میکنندنظرشون چی هست ممنون

    1. Mehdi

      من استفاده میکنم و خیلی خوبه و وصلا داغ نمیکنه حتی وقتی داری پابجی موبایل بازی میکنی

  5. نوروزی

    بسیارعالی

  6. مهسا

    گوشی سامسونگ A50 کیفیت خیلی خوبی داره و سامسونگه سامسونگی که یه سر و گردن نام تجاریش از هواوی بالاتره ، دوم اینکه با تحریم هواوی توسط آمریکا گوگل دیگه پشتیبانی از هواوی نمیکنه و باز اینجا شاهد برنده بودن سامسونگ هستیم. سوم اینکه من چندین گوشی هواوی داشتم که به وضوح دیدم بعد از مدتی به طور محسوسی ضعیف میشه یا یه عیب سخت افزاری نرم افزاری ایجاد میشه اما بازم سامسونگ همه قطعاتش با کیفیت هست. درسته P30 pro و P30 lite دوربین بهتری داره و مثل دوربین کامپکت هست اما ضرر زیادی کرده که از گوگل دیگه پشتیبانی نمیشه . در آخر هم باید بگم این گوشی سامسونگ رو بنده خریدم و کاملا بی نقص هست و به محض روشن کردن کلی آپدیت میشه و نقص اثر انگشتش کامل برطرف میشه و سریع تر قفل باز میشه مرسی از دیجی کالا مگ.

  7. محمد

    در نسخه های ارایه شده بین المللی هم هیچ جا p30 lite با دوربین ۴۸!!!! معرفی نشده.

    1. سلام به عنوان نمونه می تونید gsmarena رو ببینید

  8. سعید

    سلام
    چرا تمام سایتا برای فروش گذاشتنش گوشیو
    هم A50 هم P30 Lite ولی تو دیجی کالا نذاشتید
    خیلیی منتظریم برا ۷ تیر میخام کادو بگیرم
    آیا تا ۳ روز آینده میزارید تو فروشگاه یا از سایتای دیگ خرید کنیم؟

  9. میثم

    سلام در قسمت مقایسه دوربین در مورد گوشی P30 lite اشتباه شده. من این گوشی رو دارم و
    دوربین سه گانه ۲۴، ۸ و ۲ مگاپیکسلی و برای سلفی ۳۲ مگاپیکسلی درسته.

    1. سلام از این گوشی دو نسخه تولید شده

      1. ابوالفضل

        سلام آقای سینا گلستانه

        بنده همون جوری که شما فرمودید نسخه رم ۶ با دوربین ۴۸ مگا پیکسلی رو دارم

  10. دانشجو

    سلام
    کاش یک مقایسه ی ویدیوی انجام می دادید!

  11. ابوالفضل

    با عرض سلام خدمت شما جناب آقای سینا گلستانه
    با نظر به این که بنده چند هفته است این گوشی
    را از نمایندگی تهیه کردم و قبل از خرید هم تحقیقات زیادی کردم و چندین مقاله ای که خوندم و موجودی فروشگاه های آمازون و چند فروشگاه دیگر
    نقص و اطلاعات غلطی در این مقاله که ترجمه شده وجود داره که عرض می کنم.
    ۱_دوربین سلفی p30 lite

    ۳۲ مگا پیکسل می باشد

    ۲_دوربین اصلی p30 lite

    ۲۴ مگاپیکسل
    و رم ارائه شده در ایران ۴ میباشد

    ونکاتی میگم قابل توجه دوستان
    گوشی قبلی من a7 2018 بود و قبل تر از آن هم not 3 داشتم.
    نکات مثبت p30 lite :
    سلفی به واقع باکیفیت ۳۲ باجزئیات بالا

    که با تحقیقاتی که در سایت های انگلیسی زبان
    کردم جور درآمد

    ارگونومی بسیار خوب با توجه به صفحه ۶.۱۵ اینچ ان و وزن ۱۵۹ گرم و ابعاد واقعا مناسب آن که عرض و ضخامت کمتری نسبت به a50 دارد
    سبک و جمع و جور و خوش دست( که علت اصلی فروش a7 2018 به خاطر سنگینی و ابعاد بزرگ با توجه به صفحه نمایش ۶ اینچی)

    بدنه شیشه ای با کیفیت و رنگ آبی چند لایه گرادیان زیبا

    سرعت و عملکرد بهتر سی پی یو در روانی و عملکرد نرم افزار ها و بوت دستگاه نسبت به a50

    دوربین اصلی با شارپنس و کیفیت بالا و حالت سوپر نایت مود برای یک میان رده که هم در روز
    کاربر داره و بیشتر در شب که با توجه به محیط ایزو رو از ۱۰۰ تا۱۰۰۰ و شاتر از ۲ تا ۵ تانیه به صورت خودکار با لرزشگیر الکترونیکی روی دست کیفیت تصویر را بهبود میبخشد البته شاتر به صورت دستی تا ۳۲ ثانیه نوردهی و ایزو تا ۱۶۰۰ قابل تنظیم است که نیاز به سه پایه یا تکیه گاه دارد

    انواع نور پردازی وحالت های مختف بوکه و
    حالت اپچر به صورت جدا گانه از پرتره برای
    فولو کردن پس زمینه

    قابلیت پرو و حرفه ای که دست کاربر را برای خلق تصاویر زیبادر شب از ستارگان و محیط زیر نور ماه با کمترین نور محیط البته در حد یک میان رده رو به بالا به نسبت رقبای هم قیمت و کمی بالاتر
    مانند ایزو ۵۰ تا ۳۲۰۰
    حد اکثر نوردهی شاتر ۳۰ ثانیه
    که نیاز به سه پایه دارد
    a50 این قابلیت را ندارد
    حتی s10 حد اکثر مدت زمان نوردهی ۱۰ ثانیه است

    صد درصد که نیازها وانتظارات کاربران از خرید یک گجت هوشمند متفاوت است

    اسلو۱۲۰ با سوپر اسلو ۴۸۰ فریم با کیفیت خوب در محیط باز و بسته
    که قابلیت فلاش همواره روشن برای شب و محیط تاریک با تشخیص خودکار حرکت
    که حداقل به نسبت a7 2018 خیلی بهتر بود

    حسگر خازنی p30 lite در پشت دستگاه بسیار بهتر و با دقت بیشتر وخطای کمتری نسبت به
    حسگر اپتیکال زیر صفحه نمایش a50 میباشد

    فست شارژ ۱۸وات(۹ولت۲آمپر) تایپ سی
    همراه باشارژ در جعبه
    در صورتی که a50 با شارژر ۱۵ وات است
    و عدم ارائه شارژر ۱۵وات درون جعبه که آزار دهنده است
    قیمت مناسب ۳۲۰۰ تا ۳۴۵۰ نماینگی فروش هواوی که با دلار نیمایی به صورت رسمی وارد بازار شده
    با ۱۸ ماه گارانتی

    نکات منفی p30 لایت:
    گستره‌ی دینامیکی محدود و پدیده‌ی فرانوردهی
    در بعضی از سنا ریو ها

    نگهداری شارژ متوسط که به نسبت a7 2018
    با همین حجم باتری پایین تر است پس a50 با باطری ۴۰۰۰ شرایط بهتری دارد

    کیفیت صفحه نمایش ips p30 lite نسبت
    به سوپر امولد سامسونگ پایین تره که کاملا مشخص است.
    خودم تجربه کار با هدو صفحه نمایش را
    داشتم مخصوصا شب. چشمها با صفحه نمایش
    سو پر امولد آسوده تر هستند وبه راحتی میتوانید فیلم چند ساعته فول اچ دی با لذت و کمترین خستگی همراه با گزینه راحتی چشم ببینید.

    نبود hdr به صورت خودکار در تمامی مراحل
    و باید ان را به صورت دستی فعال کرد
    بز خلاف a50 و حتی a7

    نبود hdr برای سلفی که برای من مهم نبود

    عملکرد گرافیکی ضعیف‌تر نسبت به رقبای استفاده‌کننده از تراشه اسنپدراگون

    نتیجه گیری:
    از نظر من p30 lite با توجه به قیمت مناسب ۳۲۰۰ تا ۳۴۵۰نمایندگی به خاطر دلار نیمایی و واردات رسمی
    با توجه به امکانات ودوربین اصلی وسلفی با کیفیت و خوش دست بودن وظاهری شیک و جمع جور همراه با صفحه نمایش ۶.۱۵ اینچ وگارانتی ۱۸ ماه مدیا پردازش گزینه مناسب تری است
    با توجه به اینکه a50 با رم ۴ حول قیمت ۴ میلیون
    و رم ۶ بالای ۴ میلیون تا ۴۵۰۰ قیمت دارد

    که فاصله قیمتی پانصدهزار تومان تا یک میلیون تومن بسته به رم انتخابی دستگاه رقم می خورد

    1. saeid_biologist

      خیلی ممنون

    2. سلام نسخه ای که شما خریدید مربوط به پیش فروش محصول هست. باید صبر کنیم فروش نقدی شروع بشه ببینیم نسخه ۳۲ مگاپیکسلی وارد بازار میشه یا ۲۴ مگاپیکسلی. همچنین در مورد رم.

      1. ابوالفضل

        با تشکر از توجه شما من این گوشی را به صورت نقدی از خیابان فردوسی اصفهان
        تهیه کردم
        و در پیش فروش هواوی شرکت نکردم.

      2. گلشن

        چگونه می توان در پیش فروش گوشی شرکت کرد؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه