نوترینوهایی پیدا شدند که منشا کیهانی دارند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دو سال پیش بود که رصدخانه‌ی نوترینوی آیس‌کیوب در قطب جنوب خبر از کشف نوترینوهایی با انرژی بسیار بالا داد؛ طوری که دانشمندان معتقد بودند این نوترینوها در اتمسفر زمین به‌وجود نیامده‌اند. آن‌ها معقتد بودند که این اجزای زیراتمی که توسط نوترون‌ها شارژ شده‌اند، در بیرون از منظومه‌ی شمسی به‌وجود آمده و طبیعتی کاملا کیهانی دارند.

دانشمندان آزمایشگاه آیس‌کیوب در قطب جنوب توانسته‌اند نوترینوهایی را پیدا کنند که در اتمسفر زمین به‌وجود نیامده‌اند. این نوترینوها در کیهان به‌وجود آمده‌اند و حاوی اطلاعات زیادی از زمان و نحوه‌ی تولیدشان هستند.

دو سال پس از این کشف، محققان توانسته‌اند وجود نوترینوهای کیهانی را تایید کنند. این اجزا احتمالا در کهکشان راه شیری یا حتی در مناطق دورتر کهکشان به‌وجود آمده و سپس وارد زمین شده‌اند. دانشمندان می‌گویند که این اجزا می‌توانند به بررسی برخی از اتفاقاتی که در مناطق دورتر کهشکان اتفاق می‌افتند کمک کنند.

در بیانیه‌ای که توسط دانشگاه «ویسکانسین-مدیسن» (Wisconsin-Madison) منتشر شده، این مدارک جدید بسیار مهم عنوان شده‌اند. محققان می‌گویند که این کشف جدید موجب شکل گیری نوع جدیدی از اخترشناسی که بر پایه‌ی نوترینوها است می‌شود. نوترینوها اجزایی با انرژی بسیار بالا هستند که حدودا جرم ندارند و در شتاب‌دهنده‌های طبیعی به‌وجود آمده‌اند.

آزمایشگاه آیس‌کیوب

آزمایشگاه آیس‌کیوب

از نوترینوها به عنوان “کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده‌ی جهان که تا به حال توسط انسان تخیل شده است” یاد می‌شود. این اجزا عجیب‌ترین و ناشناخته‌ترین نوع شناخته شده از اجزای زیراتمی هستند. نوترینوها با گذشت زمان از عناصر رادیواکتیو به‌وجود می‌آیند و به‌ندرت با ماده تعامل دارند. در نتیجه مشاهده و مطالعه‌ی آن‌ها بسیار سخت است. هر ثانیه، میلیاردها نوترینو با سرعت نور از زمین عبور می‌کنند.

نوترینوها را تنها زمانی می‌توان مشاهده کرد که به‌صورت غیرمستقیم با اجزای دیگری برخورد و تولید میون (Muon) می‌کنند.

آزمایشگاه آیس‌کیوب در قطب جنوب با استفاده از هزاران حسگر چشمی که در زیر یخ‌ها قرار داده است، بهترین تجهیزات را برای مشاهده‌ی چنین اجزایی دارد. بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ این آزمایشگاه بیش از ۳۵ هزار نوترینو را مشاهده و ثبت کرده بود. دانشمندان توانسته‌اند منشا ۲۰ نوترینو از این تعداد را به بیرون از زمین نسبت دهند.

نوترینوها بدون هیچ مداخله‌ای در دنیا عبور می‌کنند و برای همین، می‌توانند حاوی اطلاعات زیادی از نحوه‌ی ساخته شدن‌شان باشند. این مشخصه‌ی آن‌ها می‌تواند انسان را یک قدم به فهم خاصیت‌های «ماده تاریک» (Dark Matter) نزدیک‌تر کند.

منبع: International Business Times

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه