ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ مورد عجیبی را در نیمه پنهان ماه مشاهده کرد

۹ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
چانگ‌ای ۴

ماه‌نورد چینی چانگ‌ای ۴ (Chang’e 4)‌ چند ماهی است که در نیمه پنهان ماه مشغول کاوش تنها قمر زمین است. چندی پیش این ماه‌نورد مورد عجیبی را در سطح ماه مشاهده کرد که به نظر با نواحی اطراف متفاوت است.

مشاهده این منطقه خاص باعث شد که تیم ماموریت چانگ‌ای ۴ برنامه‌های آتی این ماه‌نورد را به تعویق بیندازد و برنامه‌های جدیدی را برای بررسی این ناحیه طراحی کند.

ماجرا از ششم مرداد آغاز شد. زمانی که ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ در حال آماده شدن برای استراحتی اجباری بود تا از گرما و تابش شدید ظهر در ماه در امان بماند. در همین حال یکی از اعضاء تیم این ماموریت در حال بررسی تصاویر ثبت شده بود و با دهانه‌ی کوچکی مواجه شد که مواد درون آن از نظر رنگ و درخشش با نواحی اطراف متفاوت بود.

پس از آن این کشف به اطلاع دانشمندان حوزه ماه رسید. سپس تیم کنترل ماموریت چانگ‌ای ۴ و دانشمندان به همراه هم به این نتیجه رسیدند که برنامه‌های آتی این ماه‌نورد را به تعویق بیندازند و به کاوش این منطقه خاص بپردازند.

حرکت ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ به سمت منطقه مورد نظر.
Credit: China Lunar Exploration Project

ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ پس از نزدیک شدن به این دهانه آن را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد. این ماه‌نورد از طیف‌نگار فروسرخ نزدیک و نور مرئی (VNIS) خود برای بررسی مواد این دهانه برخوردی استفاده کرد. با این حال دانشمندان هنوز به نتیجه‌ای قطعی درباره ماهیت این منطقه نرسیده‌اند.

این اولین بار نیست که دانشمندان چنین بخش‌های متفاوت و خاصی را در سطح ماه مشاهده می‌کنند. در ماموریت آپولو ۱۷ فضانوردان ناسا منطقه‌ای را در سطح ماه دیدند که خاک آن نارنجی بود. مسئله‌ای که موجب شگفتی دانشمندان و فضانوردان شد. در نهایت معلوم شد که خاک نارنجی این منطقه به دلیل یک انفجار آتشفشانی در ۳/۶۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

تصویر فضانوردان ماموریت آپولو ۱۷ از منطقه‌ای در سطح ماه با خاک نارنجی.
Credit: Apollo 17 Crew/NASA

فضاپیمای چانگ‌ای ۴ در اواخر سال ۲۰۱۸ به سمت ماه پرتاب شد. چانگ‌ای ۴ اولین فضاپیمایی است که در نیمه پنهان ماه فرود آمده است. ماه‌نورد این ماموریت یوتو ۲ (Yutu 2) نام دارد و تا کنون بیش از ۲۷۰ متر را در سطح ماه پیموده است.

ماه‌نورد و سطح‌نشین چانگ‌ای ۴ تا کنون هشت شبانه‌روز را در ماه سپری کرده‌اند. این دو فضاپیما به تازگی و با طلوع خورشید نهمین روز فعالیت در سطح ماه را آغاز کرده‌اند.

عکس کاور: تصویر ماه‌نورد چانگ‌ای ۴ از دهانه‌ای با ظاهری خاص در نیمه پنهان ماه.

Credit: China Lunar Exploration Project

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه