موشک بزرگ ناسا قرار است ۱۳ ماهواره‌ی کوچک را به فضا بفرستد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناسا در حال حاضر مشغول ساخت موشک بزرگ بعدی‌اش یعنی Space Launch System است؛ موشکی که قرار است روزی انسان‌ها را به اعماق فضا و یا مریخ بفرستد. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم به فضا سفر کنیم، ناسا باید حسابی موشک‌اش را آزمایش کرده باشد. ماموریت آزمایش موشک Space Launch System برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است.

موشک SLS سه ماهواره‌ از سازمان‌های فضایی بین‌المللی را با خود حمل خواهد کرد.

در این ماموریت، موشک SLS فضاپیمای Orion ناسا را به طرف ناپیدای ماه خواهد برد. با این حال، با توجه به این فعلا قرار نیست انسان روی این موشک فرستاده شود، مقداری فضای خالی برای فرستادن ماهواره روی آن باقی مانده است. موشک SLS قرار است ۱۳ ماهواره‌ی کوچک را در ماموریت آزمایشی‌اش به فضا ببرد.

ناسا امروز از شکل این ماهواره‌های کوچک رونمایی کرد. این ماهواره‌ها که CubeSat نام گرفته‌اند، نوعی ماهواره‌ی تحقیقاتی هستند و بیشتر از چند کیلو وزن ندارند. ناسا می‌گوید که ساخت این ماهواره‌های ساده است و می‌توان با استفاده از آن‌ها، بخش‌های مختلفی از فضا را تحت بررسی قرار داد. برای مثال، قرار است بسیاری از ین ماهواره‌ها سطح ماه را بررسی کنند. یکی از این CubeSatها که «اسکای‌فایر» نام گرفته، قرار است پیرامون ماه گردش کند و با استفاده از حسگرهایی که دارد، داده‌های مختلفی جمع‌آوری کند. یکی دیگر از این ماهواره‌ها که Lunar Flashlight نام گرفته، با استفاده از یک لیزر، از یخ‌های قطب جنوب ماه نقشه‌برداری خواهد کرد.

NasaSpaceLaunchSystem

یکی دیگر از CubeSatها به سمت دنباله‌داری که نزدیک زمین است حرکت می‌کند و آن را تحت مطالعه‌اش قرار خواهد داد. ماهواره‌ی دیگری به اسم BioSentinel هم سلول‌های مخمر را به فضا خواهد برد تا درک بهتری از موجودات زنده به دانشمندان بدهد. چنین اطلاعاتی قبل از فرستادن انسان به مریخ بسیار مفید خواهند بود.

موشک SLS سه ماهواره ی دیگر از دیگر سازمان‌های فضایی بین‌المللی را با خود حمل خواهد کرد. اولین پرتاب این موشک به همراه فضانوردان برای بعد از سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه