آزمایش موشک ضد ماهواره در هند و واکنش‌ها به آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
موشک ضد ماهواره

هند به تازگی و برای اولین بار موشک ضد ماهواره خود را با موفقیت آزمایش کرد و پس از آمریکا، روسیه و چین به چهارمین کشوری تبدیل شد که چنین آزمایشی را انجام داده است. اتفاقی که موجی از واکنش‌های فضایی، سیاسی و نظامی را در پی داشت.

نخست وزیر هند در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که ارتش این کشور با موفقیت یک موشک ضد ماهواره را آزمایش کرده است. موشکی که از زمین به فضا پرتاب شد و ماهواره‌ای را در ارتفاع حدودا ۳۰۰ کیلومتری منهدم کرد.

مقامات هند اعلام کرده‌اند که این آزمایش به گونه‌ای انجام شده که کمترین زباله‌ی فضایی را تولید کند. ماهواره‌‌ی منهدم‌ شده در ارتفاع پایین قرار داشته و به گفته‌ی مسئولین هند زباله‌های فضایی تولید شده در هفته‌های پیش رو وارد جو زمین شده و خواهند سوخت.

برخی کارشناسان نیز گفته‌ی مقامات هند را تایید کرده‌اند. به نظر می‌رسد بیشتر زباله‌های فضایی تولید شده در سه هفته‌ی آینده در جو خواهند سوخت. هر چند که ممکن است برخی نیز تا حدود یک سال در مدار زمین باقی بمانند. اما آزمایش موشک ضد ماهواره در مدارهای بالاتر که ماهواره‌های بیشتری در آن‌ها قرار دارند باعث تولید زباله‌های فضایی بسیار زیادی می‌شود که کنترلی روی آن‌ها نخواهد بود.

پیام تلویزیونی نخست وزیر هند پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ضد ماهواره.
Credit: Office of the Prime Minister of India

این موشک ضد ماهواره مواد منفجره‌ای را به همراه نداشته و تنها در مسیر ماهواره قرار گرفته است. با این وجود و با توجه به سرعت ۲۹ هزار کیلومتر بر ساعت ماهواره انرژی آزاد شده بسیار بیشتر از مواد منفجره‌ای است که موشک ضد ماهواره می‌توانست حمل کند.

اقدام هند واکنش‌های زیادی را در ابعاد مختلف در پی داشته است. شکی نیست که فضا باید برای مقاصد صلح آمیز استفاده شود، اما رقابت‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای مختلف وارد عرصه‌ی فضا نیز شده است. اتفاقی که می‌تواند ثبات فعالیت‌های فضایی را تحت تاثیر قرار دهد. مسئله‌ی زباله‌های فضایی نیز امروز اهمیتی بیش از پیش دارد. مواد ریز و درشتی که می‌توانند خطراتی جدی برای ماهواره‌های فعال ایجاد کنند.

این مسئله تنها مربوط به آزمایش اخیر هند نیست. چرا که هند تنها کشوری نیست که قدم در این مسیر گذاشته است. به نظر دوران ثبات و صلح در فضا رو به پایان است، مگر با تلاش بین‌المللی جدی برای حفظ آرامش و صلح در فضای پیرامون زمین.

عکس کاور: پرتاب موشک ضد ماهواره هند.

Credit: Press Information Bureau, Government of India

 

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما