ناسا از فضاپیمای بال‌دار برای ارسال محموله‌ به ایستگاه فضایی استفاده می‌کند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آژانس فضایی اروپا (ESA) از این‌که همتای آمریکایی‌اش از فضاپیمای بالدار برای ارسال محموله‌ به ایستگاه فضایی استفاده می‌کند، اظهار خوشحالی کرد. ناسا برای ارسال محموله به ایستگاه فضایی، از قبل قراردادهایی با شرکت‌های اربیتال ATK و اسپیس ایکس منعقد کرده بود اما حالا تیم سومی را هم به این مجموعه افزوده است: سازمان سی‌یرا نوادا (SNC). قرار است این فضاپیما یک مینی شاتل به نام دریم چیسر (Dream Chaser) را همراه خود ببرد.

ESA در مورد تامین تجهیزات و قطعات ضروری این ماموریت با SNC همکاری خواهد داشت. بخش اصلی این ماموریت، مکانیزم اتصال (IBDM) خواهد بود؛ این یک مکانیزم جدید است که به تازگی در اروپا توسعه یافته و برای اتصال فضاپیماها به یکدیگر کاربرد دارد. در انتهای بدنه‌ی دریم چیسر یکی از این مکانیزم‌ها تعبیه شده که باعث می‌شود فضاپیمای بالدار با دقت و سهولت بیش‌تری به با ماهواره‌های موجود در مدار زمین پهلوگیری کند. حین ماموریت، فضانوردان پیرامون IBDM قرار می‌گیرند تا نسبت به چندین تن تجهیزات ارسال شده نظارت داشته باشند.

nasa

ناسا سازمان SNC را برای ارسال ۶ محموله در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرده و ESA برای تحقیق این ماموریت یک قرارداد مولتی میلیون یورویی با شرکت بلژیکی کینتیک (QinetiQ) بسته است. قرار است این شرکت نمونه‌ی اولیه‌ی IBDM را بسازد. ضمنا در این ماموریت لازم است دریم چیسر بال‌های تاشونده داشته باشد تا بتواند به راحتی زیر بخش محافظتی موشک آریان (Ariane) قرار بگیرد.

پروفسور وورنر (Woerner)، مدیر ESA، در مورد بال‌های تاشونده گفته: “ایده‌هایی در این زمینه داریم؛ مثل هواپیماهای جنگنده یا هواپیماهای باربر. دریم چیسر هم شبیه آن‌هاست. بال این وسیله‌های پرواز قابلیت تا شدن (به هنگام فرود) و باز شدن دوباره را دارد.”

به علاوه، ESA در مورد جمع‌آوری سخت‌افزارهای قدیمی یا شکسته‌ی شناور در مدار زمین هم مصمم است و دریم چیسر می‌تواند در این مورد هم مفید واقع شود و با روبات یا لیزر به جمع‌آوری زباله‌های فضایی بپردازد.

امکان استفاده‌ی دوباره از این فضاپیمای بالدار هم وجود دارد، به این ترتیب که بعدا به مسیر مرکز فضایی کندی در فلوریدای آمریکا بازگردد و دوباره به بالای یک موشک بچسبد.

snc-dreamchaser_spacecraftcutaway

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه