ناسا ماموریت تلسکوپ هابل را برای پنج سال دیگر تمدید کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تلسکوپ هابل

ناسا اعلام کرد که می‌خواهد مدت زمان ماموریت تلسکوپ هابل را تا ۵ سال دیگر یعنی تا ژوئن سال ۲۰۲۱ تمدید کند. به این ترتیب وقتی جایگزین این تلسکوپ، یعنی تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۱۸ پرتاب می‌شود، هابل هنوز مشغول کار خواهد بود.

ناسا تلسکوپ هابل را در سال ۱۹۹۰ پرتاب کرد و از آن زمان این تلسکوپ مشغول به کار بوده و چند بار هم تعمیر شده است. آخرین تعمیر و بروز رسانی این تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ توسط خدمه‌ی شاتل انجام شد. اما با بازنشستگی شاتل در سال ۲۰۱۱ ناسا دیگر راهی برای تعمیر آن نداشت. هر چند که طبق گفته‌ی ناسا این تلسکوپ همچنان با قدرت به کارش ادامه می‌دهد.

افزایش مدت زمان ماموریت هابل به این معنی است که کار آن با «جیمز وب»، تلسکوپ بزرگ بعدی ناسا، همپوشانی می‌کند. هابل کیهان را در نور فرابنفش می‌بینید و در این میان جیمز وب هم با طول موج فروسرخ کار می‌کند. طول موج‌های مختلف می‌توانند جنبه‌های متفاوتی از ستاره‌ها و کهکشان‌ها را برای ما آشکار کنند. بنابراین، استفاده از این دو تلسکوپ در کنار هم به ستاره‌شناسان کمک می‌کند که آسمان‌ را با جزییات بیشتری مطالعه کنند.

«بوریس گانسیک» از دانشگاه وارویک می‌گوید: «این خبر فوق‌العاده‌ای  است، چون ما هیچ‌وقت نمی‌دانستیم که هابل بعد از آخرین سرویس چقدر دوام می‌آورد. این فرصت به امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های منحصر به فرد هر دو تلسکوپ استفاده کنیم.»

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    هابل بی نظیره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه