ناسا عکس‌های جدیدی از قمر دیونه گرفت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناسا تصاویر جدیدی از قمر دیونه (Dione) سیاره‌ی زحل گرفته است. این تصاویر توسط کاوشگر کاسینی (Cassini) گرفته شده‌اند که اخیرا از کنار این قمر عبور کرده است.

کاوشگر کاسینی (Cassini) سال‌ها است که پیرامون سیاره‌ی زحل در حال گردش است. این کاوشگر اخیرا به سمت قمر دیونه (Dione) حرکت کرده و تعدادی عکس از سطح این ماه گرفته است. این عکس‌ها اطلاعات بیشتری درباره‌ی وضعیت سطح دیونه می‌دهند.

این کاوشگر در روز هفدهم آگوست از فاصله‌ی ۴۷۴ کیلومتری قمر دیونه عبور کرد. در سال ۲۰۱۱ هم کاوشگر کاسینی از فاصله‌ی ۱۰۰ کیلومتری این قمر عبور کرده بود.

این تصاویر گرفته شده، دید جدیدی به قمر سیاره‌ی زحل می‌دهند. به دلیل نور خورشید که از زحل سوی دیونه بازتاب کرده بود، سطح این قمر به‌خوبی در عکس‌ها ثبت شده است.

با تمام این اوصاف، ناسا این عکس را کاملا اتفاقی گرفته است؛ طوری که کاوشگر کاسینی برای گرفتن عکس به سمت قمر دیونه حرکت نکرده بود. دانشمندان ناسا در حال حاضر به دنبال پیدا کردن اطلاعات بیشتری درباره‌ی ساختار داخلی و واکنش‌هایی که روی سطح دیونه انجام می‌شود هستند.

کاوشگر کاسینی قرار است در تاریخ‌های ۱۴ و ۱۸ اکتبر (۲۲ و ۲۶ مهر) به سمت قمر فعال Enceladus سیاره‌ی زحل حرکت کند. پس از آن هم برای آخرین بار در تاریخ ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) به سمت این قمر خواهد رفت.

قرار است در اولین سفر، این کاوشگر تنها ۴۹ کیلومتر با سطح Enceladus فاصله داشته باشد. در نتیجه احتمال می‌رود بتوان تصاویر خوبی از سطح این قمر گرفت.

پس از آن هم برنامه‌هایی برای سفر کاوشگر کاسینی به دیگر قمر‌های سیاره‌ی زحل مثل Daphnis، Telesto، Epimetheus و Agaeon تنظیم شده است.

کاوشگر Cassini در سال ۲۰۰۴ به سیاره‌ی زحل رسید. این کاوشگر در سال ۱۹۹۷ پرتاب شده بود.

منبع: The Register

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما