نشر ققنوس مسابقه طراحی و کاریکاتور برگزار می‌کند

۱۸ اسفند ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

نشر ققنوس به مناسبت چهلمین سال تاسیس خودش برای یک مسابقه بزرگ طراحی و کاریکاتور فراخوان داده است. این مسابقه با موضوع «آینده‌ی نشر کاغذی» برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ فروردین‌‌ماه ۹۶ خواهد بود. نوین کتاب گویا از همراهان نشر ققنوس در برگزاری این مسابقه بزرگ است و ۱۰ تن از استادان برجسته حوزه‌های نقاشی، کتاب و کاریکاتور، این مسابقه را داوری خواهند کرد. آیدین آغداشلو، کامبیز درم بخش، قباد شیوا، جواد مجابی، ساعد مشکی، مسعود مهرابی و فیروزه مظفری داوران این مسابقه هستند. طبق اعلام برگزارکنندگان، هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر دو اثر از طریق نشانی اینترنتیwww.qoqnoos.ir  ارسال کند.

جشنواره طراحی و کاریکاتور:  در جامعه امروز میل به استفاده از تکنولوژی‌های نو به سرعت در حال افزایش است ولی متاسفانه فرهنگ و تولیدات فرهنگی نتوانسته از این پیشرفت بهر‌ه‌ی مناسبی ببرد؛ برای همین، پیشرفت تکنولوژی و به تبع آن ایجاد شبکه‌های اجتماعی نه تنها به رشد کتاب و کتاب‌خوانی کمکی نکرده بلکه با پر کردن اوقات فراغت مردم باعث دوری آن‌ها از کتاب شده است. البته ناگفته نماند چند سالی است که شرکت‌هایی مانند فیدیبو، بزرگترین تولیدکننده کتاب الکترونیک، نوین کتاب گویا و آوانامه، از فعالان حوزه کتاب صوتی، استفاده از تکنولوژی‌های نو را در دستور کار خود قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند با اقدامات خود باعث بالا رفتن سرانه‌ی مطالعه شوند.
با این مقدمه دوست داریم نظر شما را در مورد آیند‌ه‌ی نشر کاغذی جویا شویم. آیا کتاب الکترونیک و صوتی در کنار کتاب کاغذی قرار می‌گیرد یا در مقابل آن؟
آیا کتاب الکترونیک و صوتی باعث گسترش فرهنگ مطالعه می‌شود یا رشد این نسخه‌ها باعث نابودی کتاب کاغذی ‌می‌شود؟
آیا گسترش فروشگاه‌های قانونی کتاب الکترونیک و صوتی به کمتر شدن دانلود غیرقانونی کمک می‌کند؟
تنوع دیدگاه‌ها در مواجهه با این جریان ما را برآن داشت تا نظر مخاطبان را در قالب طراحی و کاریکاتور جویا شویم و ضمن برگزاری رقابتی در این زمینه، پای مردم را نیز به این مسئله بکشانیم و از آن‌ها نظر خواهی کنیم.
زمان‌بندی: زمان اعلام فراخوان سه‌شنبه ۲۷ بهمن است و آخرین فرصت ارسال آثار ۱۵فروردین است.
ارسال آثار از طریق سایت www.qoqnoos.ir امکان پذیر است و هر شخص می‌تواند ۲ اثر ارسال کند.

اعلام نتایج در ۳ مرحله انجام خواهد شد: مرحله‌ی مقدماتی: ۱۰۰ اثری که بالاترین امتیاز را از دید داوران داشته باشند در پایان فروردین ماه ۱۳۹۶ معرفی و به رای علاقه‌مندان گذاشته می‌شوند.
هنرمندانی که آثارشان به این مرحله رسیده باشد می‌توانند با لینکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد اثر خود را تبلیغ و رای جمع کنند.
کسانی که در نظرسنجی شرکت می‌کنند ۳ رای دارند که می‌توانند ۳ رای خود را به یک یا چند اثر بدهند.
مرحله‌ی نیمه‌نهایی: ۴۵ اثر برتر از دید داوران، به همراه ۵ اثر محبوب از دید مردم، ۵۰ اثر مرحله‌ی نیمه‌نهایی را تشکیل می‌دهند که همزمان با نمایشگاه کتاب معرفی خواهند شد.
مرحله‌ی نهایی: ۱۰ اثر برتر بر اساس نظر داوران و یک اثر محبوب از نظر مردم معرفی و در مراسمی تجلیل می‌شوند.
داوران: برای داوری از بزرگان طراحی و کاریکاتور دعوت شده است تا کیفیت انتخاب آثار برتر بالا رود و مخاطبان بیشتری برای شرکت در این مسابقه ترغیب شوند.
حضور اساتید جناب آقایان آیدین آغداشلو، کامبیز درم‌بخش، قباد شیوا، جواد مجابی، ساعد مشکی، مسعود مهرابی و خانم فیروزه مظفری قطعی شده است.
حامیان: موسسه خانه کتاب و شرکت‌های فیدیبو، نوین کتاب گویا و آوانامه از حامیان این جشنواره‌اند.
جوایز:

  • نفر اول: دو میلیون تومان+ تندیس جشنواره و لوح تقدیر
  • نفر دوم: یک‌ونیم میلیون تومان+ تندیس جشنواره و لوح تقدیر
  • نفرسوم: یک میلیون تومان+ تندیس جشنواره و لوح تقدیر
  • نفر چهارم تا دهم: بسته فرهنگی + لوح تقدیر
  • منتخب مردمی: یک میلیون تومان + لوح تقدیر

آثاری که به مرحله‌ی نیمه‌نهایی راه یافته‌اند در نمایشگاهی به نمایش گذاشته و در مجموعه‌ای چاپ خواهند شد. این مجموعه به طور رایگان در سطح وسیعی توزیع خواهد شد. برگزاری نمایشگاه و چاپ این مجموعه، علاوه بر حمایت از طراحان جوان، کارنامه‌ای مناسب برایشان به حساب خواهد آمد.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه