نقد و بررسی اپلیکیشن Speedtest؛ آیا ISP شما در مورد سرعت اینترنت راست می‌گوید؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اسپید تست

در حال حاضر شاید یک روز زندگی کردن بدون دسترسی به اینترنت برای بسیاری از ما دشوار باشد. ولی گاهی پایین بودن سرعت اینترنت از این هم آزاردهنده‌تر و دشوارتر به نظر می‌­رسد. ما هزینه‌های زیادی را به ارایه‌کنندگان خدمات اینترنت (ISP) پرداخت می‌کنیم تا از سرعت بالاتری بهره ببریم. ولی آیا درنهایت اینترنت ما واقعا همان سرعتی را دارد که ارایه‌کننده قولش را می‌دهد؟ اگر دوست دارید جواب این سوال را بدانید با دیجی­­‌کالا مگ برای نقد و بررسی اپلیکیشن «اسپیدتست» (Speedtest) همراه باشید.

Speedtest اپلیکیشنی ساده و کارآمد است که اجازه می‌دهد سرعت و کیفیت اتصال اینترنت شبکه‌های موبایل، شامل LTE ،۴G ،۳G و EDGE و شبکه‌های Wi-Fi را به‌دقت بسنجید.

سایت Speedtest.net یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین سایت‌ها در زمینه‌ی سنجش سرعت اتصال اینترنت است و اپلیکیشن Speedtest را هم بر بستر امکانات همین سایت توسعه داده. در حال حاضر امکان دانلود رایگان این اپلیکیشن برای اندروید، آیفون، آیپد و ویندوزفون وجود دارد. البته متاسفانه Speedtest شامل بنرهای تبلیغی است که برای خلاص شدن همیشگی از آن‌ها باید هزینه‌ی کمی را پرداخت کنید.

سایت speedtest

استفاده از اپلیکیشن Speedtest بسیار ساده است. با اجرا کردن Speedtest، این اپلیکیشن با توجه به محل استقرار شما به‌صورت خودکار بهترین سرور را برای سنجش سرعت اینترنت برمی‌گزیند. این کار ممکن است چندین ثانیه طول بکشد و اگر اتصال اینترنت شما قطع یا بیش‌ازحد کند باشد ممکن است با یک پیغام خطا روبرو شوید. خوشبختانه Speedtest از سرورهای بسیار زیادی در داخل و خارج از کشور استفاده می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید به‌جای استفاده از حالت خودکار با ورود به تنظیمات اپلیکیشن سرور تست را خودتان انتخاب کنید. پس از انتخاب سرور دکمه‌ای برای شروع سنجش روی صفحه به نمایش درمی‌آید. با زدن این دکمه، Speedtest سنجیدن سه معیار اساسی سرعت و کیفیت اتصال به اینترنت را شروع می‌کند. معیار اول پینگ (Ping) است. پینگ درواقع مدت‌زمانی را که ارسال یک پیام از سوی شما به سرور و بازگشت پاسخ آن پیام از سرور به شما به طول می‌انجامد برحسب میلی‌ثانیه نشان می­دهد. این عدد هر چه کوچک‌تر باشد نشان‌دهنده‌ی کیفیت بهتر و سرعت بالاتر ارتباط است. معمولا پینگ زیر ۱۰۰ میلی‌ثانیه مطلوب و پینگ زیر ۴۰ میلی‌ثانیه بسیار خوب محسوب می‌شود.

استفاده از speedtest

معیار دوم و سوم به‌ترتیب به سرعت دانلود از سرور و سرعت آپلود روی سرور مربوط می‌شوند. اپلیکیشن Speedtest به ترتیب وضعیت سرعت دانلود و آپلود را برای حدود ۱۰ ثانیه سنجیده و علاوه بر نمایش لحظه‌ای آن‌ها روی یک سرعت‌سنج عقربه‌ای، روند آن‌ها را روی یک نمودار میله‌ای هم ثبت می‌کند. عدد نهایی هر کدام از تست‌ها حاصل میانگین سرعت در طول مدت‌زمان تست است؛ ولی نمودار میله‌ای اطلاعات بیشتری فراهم می‌کند و میزان ثبات سرعت اتصال اینترنت را هم نشان می‌دهد. اپلیکیشن Speedtest به‌طور پیش‌فرض از واحد مگابیت بر ثانیه (Mbps) برای نمایش نتایج تست سرعت دانلود و آپلود استفاده می‌کند. این واحد همان واحدی است که معمولا ارایه‌دهندگان اینترنت آن را برای تقسیم‌بندی انواع سرویس‌های خود برحسب سرعت به‌کار می‌برند (برای مثال ۵۱۲ یا ۱۰۲۴). درنتیجه واحد Mbps معیار خوبی برای سنجش صداقت ارایه‌کنندگان سرویس اینترنت است. در صورت تمایل می‌توانید واحد پیش‌فرض را در تنظیمات اپلیکیشن به کیلوبایت بر ثانیه (kB/s) تغییر دهید. این واحد همان واحدی است که معمولا هنگام نقل‌وانتقال فایل‌ها چه در داخل رایانه و چه هنگام دانلود فایل از اینترنت با آن مواجه می‌شویم. درنتیجه واحد kB/s می‌تواند معیار راحت‌تری برای درک سرعت واقعی دانلود یا آپلود فایل­‌ها باشد.

تنظیمات speedtest

یک نکته‌ی مثبت دیگر در مورد اپلیکیشن Speedtest بخش تاریخچه‌ی نتایج آن است. در این بخش نتایج تمام تست‌های شما با ذکر تاریخ، ساعت و نوع اتصال (موبایل یا Wi-Fi) ذخیره می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید روند تغییرات سرعت اینترنت خود را پیگیری کنید یا در صورت لزوم اطلاعات دقیقی را در اختیار کارشناسان شرکت ارایه‌کننده‌ی اینترنت خود قرار دهید.

در انتها لازم به ذکر است که سرعت و کیفیت اتصال اینترنت Wi-Fi به عوامل زیادی ازجمله نوع شبکه، قدرت سیگنال، نوع موبایل و دانلودهای موازی بستگی دارد و معمولا نتایج تست اینترنت Wi-Fi قادر به بازتاب دادن سرعت کامل اتصال اینترنت پرسرعت نیستند. بنابراین اگر نتایج تست Wi-Fi شما کمتر از انتظار بود لزوما به این معنی نیست که ISP شما راست نمی‌گوید!

Pros

  • دقت بالا
  • رابط کاربری زیبا
  • سرورهای تست متعدد در داخل و خارج از کشور
  • حفظ تاریخچه‌ی نتایج
  • امکان انتخاب واحد سرعت دانلود و آپلود اطلاعات
  • پشتیبانی از سیستم‌های عامل اندروید، ویندوزفون و iOS

Cons

  • بنرهای تبلیغاتی

‌‌‌‌

دانلود از گوگل پلی

دانلود از کافه بازار

دانلود از اپ استور

دانلود از ویندوز استور

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. امیر

    این سایت از نظر من نتایجش الکیه , من یه بار Ping 96 ms میگیرم یه بار Ping 24ms (!!!!!!!) حالا من میرم تو Dota 2 و پینگ من ۱۶۰ هستش که بازم همون متغیره.

    1. Ashkan

      پینگ در ثانیه متغیره
      بعدش هم شما تو یه ناحیه مثلآ لندن میتونی با چندتا هاست مختلف تست بگیری که تاثر داره یا مثلا تایم های استفاده فرق میکنه
      در ضمن پینگ هر چیزی فرق میکنه شما نمیتونی با DOTA 2 پینگ بگیری بعد مثلا در بیاد ۱۶۰ بعد بری FIFA پینگ ۱۶۰ باشه بسته به موقعیت سرور بازیت هم داره مثلآ من خودم با سرورهای غرب اروپا پینگم پایینتره تا شمال اروپا

    2. دانیال گردی

      پینگ به هر سروری متغیر هست.
      شما برای حل مشکلت از VPN های کاهش پینگ استفاده کن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه