نقد و بررسی گوشی گلکسی اس ۸ پلاس در دیجی‌کالا مگ

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

چند سالی می‌شود که عادت کردم، گوشی‌های سامسونگ را از روی کلید‌های زیر نمایشگرش بشناسم؛ اما گلکسی اس ۸ با اینکه همان زبان طراحی گوشی‌های جدید سامسونگ را دارد، معادلاتم را در مورد گوشی‌های سامسونگ به هم زد. نمایشگری کشیده و براق که رنگ‌ها در آن دلربایی می‌کنند، تمام چیزی است که قاب جلویی اس ۸ را پوشانده است. علاوه بر سنت‌شکنی به‌موقع سامسونگ در اس ۸، این گوشی را می‌توان مظهر طراحی لوکس برای گوشی‌های هوشمند این روزهای بازار دانست. زیبایی تنها بخشی از چیزی است که قرار است اس ۸ به رخ بکشد؛ در پس این ظاهر زیبا، سامسونگ برای سورپرایز کردن‌مان ویژگی‌هایی را قرار داده که در موردشان بیشتر خواهم نوشت.

صفحه‌نمایش؛ بلندترین، عریض‌ترین و روشن‌ترین

اوج شاهکار گلکسی اس ۸، نمایشگری است که  سامسونگ برای لوکس و بی‌نظیر شدنش، سبک و سنگین‌های زیادی انجام داده. به‌ نظر می‌رسد این شرکت زمان زیادی برای توسعه، بهبود و رسیدنش به چیزی که حالا سامسونگ به آن افتخار ‌کند، صرف کرده است. تقریبا سه سال پیش که برای اولین بار نوت اج را دیدم، طراحی آن برایم مثل یک ایده‌ی خام بود؛ اما امروز در گلکسی S8، سامسونگ اوج هنر و خلاقیتش را به کار گرفته تا نمایشگری بزرگ را در قابی کوچک جا دهد.

اس ۸ حاصل تمام تجربیات سامسونگ در این سه سال برای بهبود استفاده از نمایشگر خمیده در گوشی‌هایش است. خمیدگی در اس ۸ آن‌قدر زیاد نیست که آزاردهنده باشد و هنگام کار با گوشی باعث شود صفحه لمسی کارایی درستی نداشته باشد؛ در عین حال، این خمیدگی نه آن‌قدر کم است که مثل بلک‌بری Priv اصلا به چشم نیاید. مقدار این خمیدگی دقیق، منطقی و کافی است تا علاوه بر جذابیت دیداری، کارایی مناسبی هم داشته باشد. نمایشگر S8 به‌حدی کشیده است که تقریبا نسبت دوبه‌یک دارد؛ این کشیدگی علاوه بر اینکه جلوه‌ی لوکسی به گوشی داده، باعث شده تا نمایشگر اس ۸ عریض‌تر از هر گوشی مشابه دیگری باشد؛ همچنین بلندتر هم شده تا کمک ‌کند در هر حالتی، محتویات بیشتری در نمایشگر اس ۸ نمایش داده شود.

این نمایشگر در هر حالتی و به‌خصوص در وب‌گردی، تماشای فیلم و عکس، جست‌وجو و حتی در منوی دوربین، شگفت‌زده‌ام کرد. اگر برفرض، دوربین سامسونگ گلکسی S8 تصاویر مزخرفی هم ثبت کند که این اتفاق پیش نخواهد آمد، باز هم این نمایشگر تصاویر را طوری نشان‌تان می‌دهد که کم‌و‌کاستی‌های بخش دوربین را جبران کند.

گلکسی S8 پلاس درسمت راست؛ گلکسی S7 Edge در سمت چپ

لبه‌های خمیده نمایشگر اس ۸ برای استفاده به‌عنوان میان‌بر برای رسیدن به برنامه‌های مورد علاقه، اطلاعات تماس افرادی که بیش از هر کسی با آن‌ها سروکار دارید یا نمایش اطلاعات جامع مثل آب‌و‌هوا و اخبار موردنظرتان، کاربرد دارد.

برخلاف اس ۷، محتویاتی که در لبه‌های خمیده نمایشگر، نمایش داده می‌شود، دقیقا مثل بقیه بخش‌های نمایشگر، رنگ و نور دارد و دیدن محتویات‌شان از زوایا با مشکل همراه نیست.

تنها مورد آزاردهنده‌ی نمایشگر‌های اولد (OLED)،  دیدن دشوار محتویات، زیر نورهای شدید و مستقیم بود که در اس ۸ با در نظر گرفتن چند نیت (nit) بیشتر و یک مرحله‌ی اضافی برای روشنایی نمایشگر حل شده است.

پنل اولد، لبه‌های خمیده، تراکم ۵۲۹ پیکسل بر اینچ، اندازه‌ی ۶.۲ اینچی در مدل گلکسی اس ۸ پلاس، لمس فشاری، روشنایی  و کشیدگی بیشتر؛ همه در کنار هم جمع شده‌اند تا سامسونگ ثابت کند می‌تواند بهترین نمایشگرهای دنیا را بسازد، بهترین تکنولوژی‌ها را در آن قرار دهد تا نهایتِ کارایی را برای کاربرانش داشته باشد.

حتی این نمایشگر در قسمت کلید خانه‌، به فناوری لمس فشاری هم مجهز شده تا با فشار مضاعف روی این قسمت، گوشی را آنلاک کنید و دقیقا حس فشار دادن یک کلید فیزیکی را داشته باشید.

در بخش تنظیمات نمایشگر هم گزینه‌هایی مثل امکان تغییر سایز فونت، تغییر نوع نمایش رنگ‌ها، امکان استفاده از فیلتر زرد و آبی، تغییر محتویاتی که در لبه به نمایش در می‌آیند و تغییر قیافه‌ی کلید‌های مجازی زیر نمایشگر وجود دارد. اما دو موردی که توجه‌ام را جلب کردند، امکان تغییر رزولوشن نمایشگر و همچنین اجازه دادن به برنامه‌های مختلف برای اجرا شدن به‌صورت تمام صفحه است که برای چنین نمایشگری وجود آن‌ها واقعا لازم به نظر می‌رسید.

طراحی و ساخت؛ سنت‌شکن

زیبا، خیره‌کننده، چشم‌نواز و لوکس صفت‌هایی هستند که باید برای توصیف طراحی گلکسی اس ۸ از آن‌ها استفاده کنم.

با واژه‌ی «لوکس» شروع می‌کنم که مناسب‌ترین صفت برای توصیف طراحی کلی این گوشی بزرگ است. تقریبا تمام قاب جلویی گوشی را نمایشگرش پر کرده؛ به صورتی که تنها چیزی در حدود ۷ میلی‌متر با لبه‌های بالا و پایین گوشی فاصله دارد. این میزان فاصله معمولا در گوشی‌های دیگر در لبه‌های راست و چپ دیده می‌شود!

البته سنت‌شکنی سامسونگ در حذف کلید‌های کنترلی زیر نمایشگر در اس ۸ را از طرفی باید ستود و از طرفی هم ملامت کرد. به نظرم این مورد می‌توانست خیلی زودتر و در طول هفت سال گذشته اتفاق بیفتد؛ اما ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و این سنت‌شکنی به بهترین شکل ممکن در پرچم‌دار جدید سامسونگ اتفاق افتاده؛ طوری که تمام طراحی گوشی را دست‌خوش تغییرات بزرگی کرده است.

اما در گلکسی اس ۸ لبه‌های راست و چپ تنها دو میلی‌متر با فلز شاسی اصلی فاصله دارند. برخلاف بسیاری از سازندگان از جمله اپل، سامسونگ برای اتصال شاسی اصلی به قاب‌های بالا و پایین، از هیچ پلاستیک اضافی استفاده نکرده است. شکاف‌های بین قاب‌ها و شاسی فلزی هم به‌قدری ماهرانه پر شده‌اند که کاربر اصلا احساس نخواهد کرد این قسمت‌ها جدا از هم هستند. با وجود حسگر‌های مختلف، در این گوشی حفره‌های بالای نمایشگر بسیار زیاد هستند؛ سامسونگ پنل جلویی را در تمام رنگ‌ها، مشکی در نظر گرفته تا طراحی قاب جلویی زیبایی خود را از دست ندهد.

برخلاف گوشی‌های قبلی سامسونگ، این بار شاسی اصلی از فلزی براق ساخته‌ شده که جلوه‌ی بسیار زیبایی به گوشی داده است.

تنها برآمدگی کم دوربین که در گلکسی اس ۷ شاهدش بودیم در این گوشی کاملا از بین رفته و روی قاب پشتی هیچ پستی‌وبلندی به چشم نمی‌خورد. قاب پشتی یکپارچه است و روی آن محافظی از جنس گوریلا گلس کشیده شده تا در برابر ضربه‌های احتمالی مقاومت داشته باشد. لبه‌های کناری پشت گوشی دقیقا خمیدگی برابری مثل لبه‌های نمایشگر دارند.

با اینکه گوشی ابعاد بزرگی دارد و قاب پشتی آن از شیشه ساخته‌ شده، اما به لطف لبه‌های خمیده‌ی قاب پشتی و جلویی و معماری مناسب عناصر داخلی، کنترل گوشی ساده ‌شده و می‌توانید به‌راحتی با یک دست آن را کنترل کنید. در مقابل دسترسی به تمام نقاط نمایشگر اصلا با یک‌ دست امکان‌پذیر نیست. نکته‌ی منفی قابل‌توجه در طراحی اس ۸، قرارگیری حسگر اثرانگشت کنار دوربین اصلی و بالاتر از حد معمول است که دسترسی و استفاده‌ی ساده از آن را دشوار کرده. در هر بار استفاده از این حسگر باید توجه داشته باشید انگشت‌تان روی لنز دوربین نرود.

هوش و امنیت؛ منحصربه‌فرد

اثرانگشت، عنبیه‌ی چشم و چهره روش‌هایی هستند که S8 به کمک آن‌ها شما را می‌شناسد.

این‌ها از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد انسان هستند که امکان کپی کردن آن‌ها وجود ندارد. گلکسی اس ۸ با استفاده از این موارد منحصربه‌فرد شما را کسری از ثانیه شناسایی می‌کند و قفل گوشی را برای‌تان باز می‌کند. البته این تمام ماجرا نیست، بلکه می‌توانید پوشه‌ای از اطلاعات خصوصی داشته باشید که تنها با عنبیه‌ی چشم شما آنلاک شود تا مکانی امن و نزدیک خودتان برای نگهداری از شخصی‌ترین فایل‌هایتان داشته باشید.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی؛ چند پله بالاتر، چند نانومتر پایین‌تر

حالا نوبت به مشخصات گلکسی اس ۸ می‌رسد. استفاده از تراشه‌ای با معماری جدید، بازده بالا، مصرف کم و اندازه‌ی کوچک‌تر چند سالی در راس اهداف بلندمدت سامسونگ قرار گرفته؛ همین هدف‌ها باعث شده‌ تا سامسونگ گوشی‌های تاپ خود را با تراشه‌ای اختصاصی که توسط خودش طراحی و تولید می‌شوند، عرضه کند.

S8 لقب قوی‌ترین گوشی اندرویدی بازار را مدیون تراشه‌‌ای ۱۰ نانومتری است که معماری و طراحی آن به‌طور اختصاصی توسط سامسونگ انجام ‌شده.

این تراشه علاوه بر بازده بالا و مصرف خیلی کم، با هشت هسته‌ی قدرتمند در کنار چهار گیگابایت رم، قدرتی خارق‌العاده به اس ۸ داده که بتواند هر بازی و برنامه‌ای را به‌راحتی و بدون هیچ مشکل و مکثی اجرا کند.

در اس ۸ امکاناتی سخت‌افزاری وجود دارد که برای اولین بار عرضه‌ شده‌اند؛ بلوتوث نسخه‌ی ۵ که به پروفایل صوتی جدیدی برای انتقال صدا مجهز شده یکی از آن‌‍‌هاست. امکان اتصال به شبکه‌های ۴G با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه  هم در این گوشی وجود دارد که به نظر می‌رسد که در حال حاضر در کشورمان کارایی نداشته باشد. خروجی صدای ۳۲ بیتی با نرخ ۳۸۴ کیلوهرتز همراه با هدفون‌های AKG، تجربه‌ی جذاب و کم‌نظیری برای کاربران ایجاد می‌کند. سامسونگ DeX نام یک وسیله‌ی جانبی سامسونگ است که امکان اتصال گوشی به مانیتوری بزرگ‌تر برای انجام کارهای روزمره را می‌دهد. از همه مهم‌تر دستیار صوتی «بیکسبی» (Bixby)  است که می‌تواند رقیبی برای سیری و دستیار صوتی گوگل باشد؛ اما هنوز اطلاعات دقیقی از نوع کارکرد آن نداریم چرا که هم‌زمان با عرضه‌ی رسمی اس ۸ فعال می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های جدید می‌توان به امکاناتی مثل شارژ سریع، شارژ بی‌سیم و باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی  (در مدل گلکسی اس ۸ پلاس) که به‌راحتی برای شارژدهی ترکیبی تا یک‌ و نیم روز کافی به نظر می‌رسد، اشاره کرد.  همچنین این گوشی به اندروید نسخه‌ی ۷.۰ همراه با رابط کاربری جدید سامسونگ مجهز شده است. این رابط کاربری نه‌تنها طراحی بهتری دارد، بلکه به‌خوبی امکانات سخت‌افزاری جدید اس ۸ را پوشش می‌دهد و مخصوص همین گوشی بازطراحی شده است.

دوربین؛ تکرار موفق

اگرچه دوربین گلکسی اس ۸ روی کاغذ تفاوت زیادی با پرچم‌دار قبلی این شرکت ندارد، اما در عمل تغییرات کوچکی به خود دیده که خط سیر دوربین گوشی‌های سامسونگ را چند پله‌ای بالاتر برده است.

برای این دوربین از جدیدترین سنسور سونی (IMX333 Exmor RS) استفاده ‌شده که در مقایسه با سنسور دوربین سامسونگ گلکسی S7 پیشرفت‌هایی دارد. این سنسور،‌ پیکسل‌ها و سایز بزرگ‌تری در مقایسه با نسخه‌ی قبلی دارد که کمک می‌کنند تصاویر بهتری ثبت شود.

سنسور جدید دوربین اس ۸ و صفحه‌نمایش عریض اس ۸، ترکیبی بی‌نظیر در عکاسی موبایل برای من داشتند.

تصاویری ۸ مگاپیکسلی با نسبت ۱۸.۵:۹ که تمام نمایشگر را پر می‌کند، نهایت لذت بردن از عکاسی با یک گوشی است. دوربین اصلی اس ۸ می‌تواند با نهایت سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت HD فیلم‌برداری کند که خروجی فوق‌العاده خوب و قابل قبولی دارد. جدا از این مورد، دوربین اصلی دقیقا مثل دوربین اس ۷ به فوکوس اتوماتیک با فناوری پیکسل دوگانه (فوکوس روی سوژه‌ی عکاسی در کسری از ثانیه)، فلش LED، دریچه‌ی دیافراگم f/1.7 (کمک به ثبت تصاویر با روشنایی بیشتر)، قفل‌کردن فوکوس روی سوژه‌ای خاص و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر هوشمند مجهز شده تا نهایت کیفیت ممکن را در خروجی‌های عکس و فیلم داشته باشد.

همه‌ی این ویژگی‌های ریزودرشت کنار هم جمع شده‌اند تا تصاویر ثبت‌شده با سامسونگ گلکسی S8 کم‌نظیر باشند و بتوان در هر شرایط نوری و محیطی روی دوربین این گوشی حساب باز کرد. تصاویر مجموعه‌ی دوربین این گوشی شفاف هستند، تراز سفیدی صحیح، نور مناسب و نهایتِ فوکوس را روی سوژه‌های عکاسی شما دارند. با اطمینان می‌توان گفت تصاویر گرفته‌شده با اس ۸ نقص کمتری در مقایسه با تمام گوشی‌های موجود در بازار دارند.

ماجرای پیشرفت دوربین در اس ۸ به دوربین اصلی ختم نمی‌شود و به دوربین سلفی هم کشیده شده است. دوربینی سلفی اس ۸ هم از سنسورهای شرکت سونی استفاده می‌کند و تصاویری شفاف ثبت می‌کند. دوربین سلفی، سنسوری ۸ مگاپیکسلی دارد، دریچه‌ی دیافراگم آن f/1.7 است و تصاویری با پیکسل‌های درشت‌تر از قبل ثبت می‌کند. دو نکته‌ی جالب در مورد این دوربین مجهز شدنش به فوکوس اتوماتیک و لنز عریض ۸۰ درجه‌ای است که همیشه صورت شما را تشخیص داده و تصاویر عجیب‌و‌غریبی در خروجی به شما تحویل می‌دهد.

جمع‌بندی

با تمام قابلیت‌های بزرگ و کوچکی که همراه با گلکسی اس ۸ رونمایی شده‌اند، می‌توان گفت این گوشی بهترین چیزی است که سامسونگ می‌توانست پس از تجربه‌ی تلخ نوت ۷ معرفی کند. سنت‌شکنی در طراحی‌، استفاده از حسگر عنبیه، طراحی کاملا لوکس با استفاده از شیشه و فلز، صفحه‌نمایشی که نگاه‌ها را خیره می‌کند و از همه مهم‌تر قابلیت‌هایی جدید مثل DeX و Bixby همه نشان از هدف‌گیری سامسونگ برای رسیدن به بالاترین فروش در سال جاری را دارد.


telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۵ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    سلام من چند روز اس۸پلاس گرفتم موقعی که به نت وصل میشم کل انتنش میره درصورتی که یه گوشی A5دارم همیشه نتش فورجی نیم هست هیچ وقت هم کم نمیشه مشکل از کجاس منو راهنمایی کنید تمام تنضیماتش هم مثل A5 کردم ولی بازم درست نشد

  2. Avatar زهرا

    اره مساله ای نداره

  3. Avatar majid

    سلام دوستانی که اس هشت دارن لطفا بگید که اپدیت ۶۰۰ مگابایتی رو دانلود کنم یا نه؟

    1. Avatar زهرا

      اره مساله ای نداره

  4. Avatar وحید

    سلام
    یه سوال داشتم بنظر شما اس هشت گوشی خوبی هست چون سفارش دادم بیاد وگرنه عوضش کنم
    سوال دیگه ی من اینه که بنظرتون شارژر بی سیم اس هشت اصل گیر میاد و چند قیمته

  5. Avatar ساسان

    باسلام وتشکرازنقدوبررسی عالی وبدون نقص تون واقعاتمامی جزئیات ومطالب مبهم درذهن خریداررابررسی میکنیدودرخریدکمک زیادی به خواننده متن میکند
    من قصدتوهین به انتخاب کسی راندارم انتخاب یک جنبه شخصی وسلیقه ایست ولی بنظرمن گوشی ال جی جی ۶ یک شاهکاردرصنعت موبایل است گوشی جی ۶ هرخریداری را ازنظرکیفیت صفحه نمایش وطراحی ساخت شوکه میکندبنظرمن جی ۶ یکی ازبهترین گوشی های تاریخ صنعت موبایل است
    طراحی نو و خاص بودن وکیفیت ان رافقط درگوشی های ان روزهای طلایی نوکیا میتوان یافت
    من به دوستان پیشنهادمیکنم درخریدنگاهی هم به ال جی جی۶ بندازندمطمنا پشیمان نخواهندشد
    گوشی نوکیا۸باسیستم عامل اندرویددوربین دوگانه و اندروید ۷بدنه یکپارچه الومینیم تاییدیه نظامی وضداب هم تاچندروزاینده ازراه میرسد اگرطرفدارسابق نوکیاهستیددست نگه دارید چون نوکیادوباره برگشته باهمین پول یک گوشی خاص ورویایی بابرندنوکیا بخرید
    دوستان قصدتوهین به سلیقه هیچ بزرگواری رانداشته وفقط نظرشخصی خودم رابیان کردم

  6. Avatar علی

    سلام،من ی گلکسی اس۸ خریدم ولی ساخت چین هستش البته باید بگم‌که از جای معتبری خرید کردم با گارانتی هماهنگ و سوالم اینه که آیا گوشی اصله چون ساخت چینه و چرا بیشتر دارندگان گوشی اس۸ ساختشون مال کشور ویتنامه در حالی که مال من چینه؟و آیا کیفیت ساخت یکیه یا فرق داره؟

    1. Avatar ساسان

      باسلام خدمت علی اقا
      درخصوص سوالاتون بایدبگم نه هیچ فرقی نداره همه کوشی های کمپانی های بزرگ از جمله سامسونگ،ایفون،……راشرکت فاکسکان چین میزنه واصلانگران نباش وساخت کشورسازنده درپشت گوشی فقط یک چیز من دراوردی ایست مطمن باش بجزگوشی های ال جی که کره ای اصل هستندالباقی گوشی ها به سفارش شرکت های بزرگ ودرکارخانه فاکسکان چین تولیدمیشوند

  7. Avatar Hoomehr

    فرق اس۸ با اس۸ پلاس در اندازه صفحه و باتری است باتری اس۸ ۳۰۰۰ میلی امپر است ولی مال اس ۸ پلاس ۳۵۰۰ میلی امپر فرق دیگشونم در صفحه گوشی است که مال پلاس کمی بزرگتر است

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه