هزینه حافظه رم و حافظه داخلی موجود در گوشی شما چقدر است؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
حافظه رم

اگر پیگیر اخبار مربوط به گلکسی اس ۱۰ بوده باشید، احتمالاً به جدیدترین گزارش‌های مربوط به قیمت این گوشی‌ها برخورده‌اید. در یکی از موثق‌ترین گزارش‌ها، به قیمت مدل‌های مختلف گلکسی اس ۱۰ در اروپا اشاره شده است. بر اساس آن، گران‌ترین مدل اس ۱۰ پلاس که از ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی بهره می‌برد، با قیمت ۱۵۹۹ یورو (حدود ۱۸۱۸ دلار) روانه‌ی بازار می‌شود. تا مدتی قبل، فروش گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری سروصدای زیادی را ایجاد می‌کرد ولی ظاهراً به‌زودی گوشی‌های ۲۰۰۰ دلاری هم به یک امر عادی بدل خواهد شد.

تنها موارد متفاوتی که با خرید این گوشی‌ها نصیب کاربر می‌شود، حافظه رم و حافظه داخلی بیشتر است. تا آنجایی که ما می‌دانیم، تغییری در دیگر مشخصه‌های این مدل‌ها اعمال نمی‌شود. با این حال، به‌نظر می‌رسد پولی که کاربران برای حافظه رم و حافظه داخلی بیشتر می‌پردازند، به‌طور فزاینده‌ای بیشتر شده است.

گلکسی اس 10

طبق گزارش مذکور، قیمت مدل‌های مختلف اس ۱۰ پلاس در اروپا بدین شرح است که ما معادل دلاری آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • اس ۱۰ پلاس ۶ گیگابایت رم/۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۱۹۳ دلار
  • اس ۱۰ پلاس ۸ گیگابایت رم/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی: ۱۴۷۷ دلار
  • اس ۱۰ پلاس ۱۲ گیگابایت رم/۱ ترابایت حافظه داخلی: ۱۸۱۸ دلار

البته باید بگوییم که در کشورهایی مانند آمریکا این قیمت‌ها پایین‌تر خواهد بود ولی روی هم رفته مدل‌های موردنظر با قیمت هنگفتی روانه‌ی بازار خواهند شد. تفاوت مدل‌های ۶/۱۲۸ و ۸/۵۱۲ گیگابایتی مبلغ ۲۸۴ دلار است. به عبارتی دیگر، برای بهره‌گیری از ۲ گیگابایت حافظه رم و ۳۸۴ گیگابایت حافظه داخلی بیشتر، باید مبلغ ۲۸۴ دلار بپردازید. اختلاف قیمت مدل‌های ۸/۵۱۲ و ۱۲/۱ هم ۳۴۱ دلار است و این یعنی استفاده از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بیشتر برای کاربر ۳۴۱ دلار هزینه در پی دارد.

حافظه رم و حافظه داخلی معمولاً گران‌ترین قطعات داخل گوشی نیستند و این عنوان عموما نصیب نمایشگر و تراشه می‌شود. با این حال، اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، ساخت بهترین حافظه‌ها در ظرفیت زیاد، معمولاً هزینه‌ی زیادی برای شرکت سازنده دارد. اما در نهایت، هزینه‌ی این قطعات به قدری هست که چنین اختلاف قیمتی را توجیه کند؟

انواع حافظه‌ها چه هزینه‌ای دارند؟

حافظه

دستیابی به قیمت دقیق حافظه رم و حافظه فلش مبتنی بر تکنولوژی NAND کار ساده‌ای نیست؛ بخشی از این موضوع به تقریباً غیرممکن بودن یافتن قیمت قطعات برمی‌گردد. در این زمینه ظرفیت‌ها، تکنولوژی‌ها و سازندگان بسیار متنوعی وجود دارد که قیمت هرکدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، با توجه حجم انبوه قطعاتی که خریداری می‌کنند، بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های رسمی به این موارد دست پیدا می‌کنند.

با توجه به این موضوع، بهتر است با مراجعه به هزینه قطعات گلکسی اس ۹ پلاس، در این زمینه به گمانه‌زنی بپردازیم. طبق این گزارش، هزینه ۶ گیگابایت حافظه رم موجود در گوشی اس ۹ پلاس، فقط ۳۹ دلار است که احتمالاً دلیل پایین بودن قیمت آن به قدرت و ظرفیت سامسونگ در زمینه‌ی تولید حافظه رم و حافظه فلش برمی‌گردد. در همین رابطه، باید بگوییم ۶۴ گیگابایت حافظه فلش UFS ساخت توشیبا فقط ۱۲ دلار قیمت دارد.

حافظه فلش

با وجود اینکه احتمالا اس ۱۰ پلاس در زمینه‌ی حافظه داخلی از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده می‌کند، ولی با توجه به این ارقام، تا حدی می‌توانیم مبلغ حافظه‌های ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی را تخمین بزنیم. با وجود اینکه طبق گزارش‌ها قیمت حافظه‌ها کاهش یافته و اگر کاهش قیمت حاصل تولید انبوه را هم نادیده بگیریم، برای ۵۱۲ گیگابایت حافظه به ۹۶ دلار و برای ۱ ترابایت به ۱۹۲ دلار می‌رسیم. در ضمن طبق نظر کارشناسان این حوزه، هزینه تولید حافظه فلش برای شرکت‌های بزرگ در سال جاری، ۰.۰۸ دلار به ازای هر گیگابایت است که چنین چیزی می‌تواند تخمین‌های ما را به نصف برساند.

حافظه رم

در رابطه با حافظه رم هم باید بگوییم این گوشی‌ها از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کنند ولی روی هم رفته در این زمینه می‌توانیم تخمین‌هایی را مطرح کنیم. مهاجرت از ۶ به ۸ گیگابایت رم، حداکثر حدود ۳۳ درصد هزینه‌ی بیشتری دارد. این یعنی چیپ ۸ گیگابایتی LPDDR4 حدود ۵۲ دلار برای سامسونگ هزینه دارد و در همین حین، هزینه چیپ ۱۲ گیگابایتی حدود ۷۸ دلار خواهد بود. البته، بار دیگر باید خاطرنشان کنیم چنین تخمین‌هایی بسیار محافظه‌کارانه است و مطمئناً سامسونگ هزینه‌ی بسیار پایین‌تری را برای این موارد می‌پردازد. در ضمن، به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه، در حال حاضر قیمت حافظه‌های DRAM رو به کاهش است.

قیمت نهایی مدل‌های موردنظر چقدر است؟

حافظه رم

با توجه به این بررسی‌ها، حالا می‌توانیم تا حدی به هزینه‌ی این قطعات در مدل‌های موردنظر بپردازیم.

  • قیمت رم و حافظه داخلی در مدل پایه اس ۱۰ که از ۶/۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد حدود ۶۳ دلار است.
  • قیمت رم و حافظه داخلی در مدل ۸/۵۱۲ گیگابایت هم حدود ۱۴۸ دلار است که این یعنی شاهد افزایش قیمت ۸۵ دلاری نسبت به مدل ارزان‌تر هستیم.
  • در نهایت قیمت رم و حافظه داخلی مدل ۱۲ گیگابایت/۱ ترابایت هم حدود ۲۷۰ دلار است که ۱۲۲ دلار گران‌تر از مدل ارزان‌تر محسوب می‌شود.

این یعنی اختلاف هزینه ساخت مدل‌های اس ۱۰ پلاس به ترتیب حدود ۸۵ دلار و ۱۲۲ دلار خواهد بود. نه ۲۸۴ دلار و ۳۴۱ دلار که سامسونگ می‌خواهد از مشتریان دریافت کند. این یعنی سامسونگ برای این قطعات، ۱۷۹ درصد تا ۲۳۴ درصد پول بیشتری دریافت می‌کند که با توجه کاهش قیمت این حافظه‌ها، این درصد می‌تواند بیشتر هم شود.

البته این را هم در نظر داشته باشید که قیمت‌گذاری مدل‌های مختلف به این سادگی‌ها هم نیست و انواع و اقسام هزینه‌های شرکت‌های سازنده را باید مدنظر قرار دهیم. ولی با وجود تمام این حرف‌ها، باز هم چنین اختلافی واقعاً زیاد و چشمگیر است. بعد از معرفی این گوشی در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند)، سایت‌های زیادی هزینه‌ی قطعات استفاده شده در این گوشی‌ها را منتشر می‌کنند و آن موقع می‌توانیم از دقت تخمین‌های انجام شده خبردار شویم.

سخن آخر

البته ما قصد نداریم فقط سامسونگ را مقصر جلوه دهیم. اختلاف قیمت زیاد برای مدل‌های مختلف گوشی‌ها، به نوعی هنجار بدل شده و این موضوع محدود به صنعت گوشی‌ها نیست. از نگاه خریداران، شرکت‌ها به دلیل بهره‌گیری از این رویکرد بسیار حریص به حساب می‌آیند. اما اگر خود را جای مدیرعامل بخش موبایل این شرکت‌ها بگذارید، این اقدامات منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

بالا بودن قیمت پرچم‌داران، می‌تواند به عنوان نوعی یارانه برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی‌های پایین‌رده-که سود چندانی به ارمغان نمی‌آورند- انجام وظیفه کند. در ضمن حافظه داخلی و حافظه رم از جمله معدود فرصت‌های شرکت‌های سازنده گوشی‌ها هستند تا بتوانند کاربران را ترغیب به خریدن مدل‌های گران‌تر گوشی مشخصی کنند. در این بازار به شدت رقابتی، شرکت‌ها با عرضه‌ی گوشی‌های بسیار گران‌قیمت مجهز به قابلیت‌های پر زرق‌وبرق، می‌توانند سود کافی به دست بیاورند تا ناچار به حذف گوشی‌های مقرون به صرفه نشوند.

بیشتر بخوانید: یک گوشی اندرویدی به چه مقدار حافظه رم نیاز دارد؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar شاهین زارعی

    سال ب سال گرون تر میشه چون قیمت قطعات بیشتر میشه ولی باز این پول ماست که بی ارزش هست باید چند ماه کار کنیم تا بتونیم هزار دلار به دست بیاریم اما برای اروپا و امریکا با یک ماه کار کردن جدا از مالیات و چیزهای دیگه خیلی راحت میشه میشه خرید

  2. Avatar shahabmp

    شما خیلی چیزارو نادیده گرفتید!!!! بعضیارو اینجا عنوان میکنم: ۱- قیمت اعلام شده قیمت تک فروشی گوشی هاست نه توزیع عمده و در توزیع عمده پولی که نصیب سامسونگ میشه خیلی کمتر از این مبالغه!!! ضمنا هرچی گوشی ها پرمیوم تر میشن فروش کمتری دارن و سامسونگ هم بر همین اساس باید سود بیشتری به تک فروشی ها برسونه در مقایسه با مدل های پایین رده تر و ارزون تر بنابراین اختلاف قیمت تک و عمده این مدل های پرمیوم خیلی بیشتره
    ۲- توی بحث تولید، اگر تولید یه محصول حداقل ۱۰۰ در صد سود نداشته باشه با توجه به هزینه های ثانویه مثل تبلیغات و انبار داری و توزیع و حقوق نیروی انسانی و … کاملا تولید ضررده خواهد بود، و وقتی از ۱۰۰ درصد سود صحبت میکنیم منظور مدل های پرفروشه نه مدل های پرمیوم که فروش به مراتب پایین تری دارن و تو این موارد به طور میانگین ۲۰۰ درصد، واقعا درصد معقولیه با توجه به براورد های شما و حتی تو پرمیوم ترین مدل که فروشش چند برابر کمتر از مدل پایه است حتی سود ۳۰۰ درصد هم کاملا منطقی و درسته.
    در مورد این مسایل وقتی صحبت میکنید باید درباره فرایند تولید و توزیع اطلاعات داشته باشید تا بتونید مطلب منطقی منتشر کنید. متاسفاته این مطلب اصلا منطقی و درست نیست!!!!

  3. Avatar Sina

    پایین ماندن قیمت گوشی های پایین رده مانند میلیون ها گوشی چینی با برند های بی نام و نشان و یا کمتر شناخته شده که تولید هرچند کم هزینه ی آنها در سطح انبوه مقادیر بالایی را ایجاد می کند. در نبود این گوشی ها شرکت های بزرگ می توانستند با حفظ کیفیت (و افزایش قیمتی بسیار کنترل شده تر) سرپا بمانند و برند هایی نظیر نوکیا، مایکروسافت، موتورولا… با همان قدرت و اعتبار قبل گوشی هایی در همه ی کلاس های موجود تولید کنند.

    1. Avatar saeed

      اتفاقا اگه شرکتهای چینی نبودن سامسونگ واپل بیشتر گوشیهاشونو گرون میکردن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه