همه‌چیز درباره سه‌ آیفون جدید سال ۲۰۱۸

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

شرکت اپل برای معرفی سه گوشی هوشمند جدید خود که قرار است در ماه‌های آینده سال ۲۰۱۸ معرفی شوند آماده می‌شود. شاید رفتن به استقبال این گوشی‌ها هنوز زود باشد اما تا همینجا هم اطلاعات غافلگیرکننده‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته. احتمالا مهم‌ترین موضوع همین باشد که امسال قرار است با سه آیفون جدید روبرو شویم و یکی از این آیفون‌ها بزرگترین آیفونی خواهد بود که تا به حال دیده‌ایم. ظاهرا یک آیفون دیگر، هم‌اندازه آیفون X فعلی تولید خواهد شد و نهایتا شاهد معرفی یک آیفون نسبتا ارزان‌قیمت‌تر هم خواهیم بود که بعضی از ویژگی‌های مهم دو گوشی قدرتمندتر را در خود دارد.

اما این سه گوشی چه مخاطبانی خواهند داشت و چرا اپل تصمیم گرفته چنین مدل‌هایی تولید کند؟

اپل در دوران تیم کوک

پاسخ به این سوال نباید چندان دشوار باشد چون داریم از اپل در دوران تیم کوک حرف می‌زنیم. آیفون بزرگی که از حالا وعده‌داده می‌شود، قرار است آن دسته از مخاطبان بازار گوشی‌های هوشمند را هدف بگیرد که به فبلت علاقه دارند. زمانی اپل مخالف سرسخت تولید گوشی‌های بزرگ بود اما با مرگ استیو جابز آن قصه‌ها هم به سر آمده و در بازار جدید اپل حاضر است هر کاری بکند تا بهتر بفروشد (گرچه هنوز هم این روند صعودی نیست). یکی از راه‌های فروش هم شناسایی نیاز مخاطبان است (احتمالا برعکس سیاست استیو جابز که علاقه‌مند بود ایده‌های خود را به نیاز مخاطبان تبدیل کند). گرچه این سیاست جدید کمتر نخبه‌گرا و ظاهرا بیشتر دموکراتیک است اما منتقدان سرسخت خود را دارد؛ کسانی که سفت و سخت معتقدند اپل پس از جابز به بیراهه رفت. به هر حال، شاید معرفی یک فبلت، خیلی جدی‌تر از قبل به همه ثابت کند که اپل آماده است با رقبای دیگر و به شیوه همان رقبا، وارد جنگ شود. احتمالا بزرگترین آیفون تاریخ یک رقیب سرسخت خواهد داشت؛ گلکسی نوت جدید سامسونگ.

اما آیفون ارزان‌قیمت هم پاسخ اپل است به آن دسته از مخاطبان کمتر متمول یا آن دسته که ترجیح می‌دهند پول کمتری برای گوشی‌های هوشمند خرج کنند. یادمان نرفته که چینی‌ها پس از معرفی آیفون X از قیمت بالای آن می‌نالیدند و تخمین‌ها نشان می‌داد خیلی از کاربران چینی باید حقوق چندین ماه‌شان را قربانی خریدن آیفون X کنند. به هر حال اپل با معرفی یک آیفون جدید که قیمت کمتری داشته باشد دل این گروه از مخاطبان را هم به دست می‌آورد.

دست آخر نوبت معرفی یک آیفون استاندارد است برای آن‌هایی که دنبال یک آیفون واقعی و خالص می‌گردند. نه خیلی بزرگ، نه آنچنان ارزان.

خبرگزاری بلومبرگ در یک مقاله تحلیلی ادعا کرده منابعی از درون شرکت اپل گفته‌اند آیفون‌های جدید در همکاری با تامین‌کنندگان مراحل آزمایشی تولید را طی می‌کنند و در پاییز سال میلادی جاری معرفی خواهند شد. البته که ممکن است این برنامع تغییر کند و تاریخ معرفی هم جا‌به‌جا شود.

آیفون X؛ شاید یک شکست

اگر نگاهی به عقب بیاندازیم با یک کمپین عظیم تبلیغاتی مواجه خواهیم شد. یک کمپین عظیم فقط و فقط برای یک هدف، فروش بیشتر آیفون X. حتی نام گوشی یعنی آیفون X هم در درون خود مجموعه‌ای از تبلیغات گسترده را جا داده است. آیفونی خاص، متفاوت، استثنایی و تکرارنشدنی. مدلی که در دهمین سالگرد معرفی آیفون سر و کله‌اش پیدا شد و قرار بود از هر نظر با مدل‌های قبلی فرق داشته باشد. نباید از حق گذشت که اپل هنگام معرفی آیفون X با کوهی از توقعات مواجه بود. آیفون‌های ۷ و ۷ پلاس آنقدرها نوآورانه نبودند و همه چیز موکول شده بود به یک آیفون بخصوص در دهمین سالگرد. عجیب نیست اگر بگوییم حتی آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس هم قربانی آیفون X شدند؛ دو قربانی نه چندان کم‌هزینه تا شکوه و عظمت آیفون خاص بیشتر به چشم بیاید. می‌گویند آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس کم‌عمرترین پرچم‌داران اپل بودند چون دقایقی پس از معرفی آن‌ها، آیفون X روی سرشان سایه انداخت اما حتی در زمینه فروش هم اتفاق مشابهی افتاد. آیفون‌های ۸ عرضه شدند اما گروهی از مخاطبان که دلشان می‌خواست بهترین آیفون را دست بگیرند ترجیح دادند صبر کنند. نتیجه؟

نتیجه آنقدرها درخشان نبود. آیفون X تا همین حالا هم آنقدرها نفروخته. اپل در فصل مالی پایانی سال ۲۰۱۷ حدود ۷۷.۳ میلیون دستگاه آیفون فروخت. این رقم حتی از پیش‌بینی کارشناسان هم کمتر بود؛ آن‌ها پیش‎بینی کرده بودند در این بازه زمانی ۸۰.۲ میلیون دستگاه آیفون فروش برود. می‌شود دلایل مختلفی آورد برای توضیح اینکه چرا آیفون X آن گوشی هوشمند رکوردشکنی که انتظار داشتیم نشد.

آیفون X خیلی خوب بود اما خیلی هم گران بود. قیمتی که در کمترین حالت در ایالات متحده آمریکا از ۹۹۹ دلار شروع می‌شد اما بودند کشورهایی که آیفون را بسیار گران‌تر هم می‌فروختند؛ مثلا قیمت آیفون X در هند به ۱۴۰۰ دلار و بیشتر از آن هم می‌رسید. وقتی از تیم کوک درباره قیمت گران گوشی پرسیدند آن مثال معروفش را زد؛ فقط کافی است پول یک قهوه در روز را کنار بگذارید. خب، احتمالا هندی‌ها، چینی‌ها و خیلی‌های دیگر آن‌قدرها که تیم کوک فکرش را می‌کرد قهوه‌خور نبودند.

به هر حال در کنار مساله گرانی گوشی، مشکلاتی هم در عرضه وجود داشت. درباره مشکلات عرضه تحلیل‌های زیادی منتشر شد که خلاصه آن‌ها نشان می‌داد تولید آیفون X با سیستمFace ID برای تامین‌کنندگان اپل به آن سادگی که پیشتر فکرش را می‌کردند نبوده.

حال به نظر می‌رسد اپل قصد دارد با سه گوشی جدید همه این ناکامی‌ها را جبران کند.

بزرگترین آیفون تاریخ

صفحه‌نمایشی نزدیک به ۶.۵ اینچ. داریم از فبلتی حرف می‌زنیم که احتمالا یکی از بزرگترین گوشی‌های بازار در سال ۲۰۱۸ خواهد بود (گفته می‌شود اپل دوست ندارد این گوشی را فبلت بنامد چون این کلمه را سامسونگ محبوب کرده). بدنه گوشی اندازه‌ای خواهد داشت در حد آیفون ۸ پلاس اما نمایشگر گوشی از مدل ۸ پلاس یک اینچ بزرگتر است. یک نمایشگر بسیار بزرگ و تقریبا بدون حاشیه.

احتمالا این آیفون جدید به کار کاربرانی بیاید که از گوشی‌شان در حوزه‌هایی مثل کسب و کار استفاده می‌کنند. مدیریت ایمیل‌ها و اسناد در نمایشگری که تقریبا شبیه یک تبلت کوچک است. قطعا کاربرانی که از محتوای چندرسانه‌ای استفاده می‌کنند هم آیفون بزرگ جدید را دوست خواهند داشت. با این وجود خطر مهم این مدل، ضربه‌زدن به فروش آیپد است. فروش آیپد اخیرا رشد نشان داده اما معرفی یک آیفون ۶.۵ اینچی می‌تواند تمام رشته‌های آیپد را پنبه کند.

آیفون ۶.۵ اینچی را با کد D33 طبقه‌بندی کرده‌اند و بررسی بعضی از نمونه‌های اولیه نشان می‌دهد قرار است رزولوشنی معادل ۱۲۴۲ در ۲۶۸۸ پیکسل داشته باشد؛ یعنی کیفیت تصویری شبیه به آیفون X البته در نمایشگری کاملا بزرگتر. براساس اطلاعاتی که تا به امروز مطرح شده این صفحه‌نمایش از تکنولوژی اولد استفاده می‌کند. آیفون ۶.۵ اینچی تکنولوژی تشخیص چهره یا همان Face ID هم خواهد داشت و کاربران می‌توانند برای رمزگشایی و پرداخت‌ها از این سیستم استفاده کنند.

همانطور که پیشتر گفتیم اپل یک آیفون میانی هم خواهد ساخت. مدلی که نه خیلی بزرگ است و نه ارزان، یک بروزرسانی برای آیفون X. آیفون X جدید را اپل D32 نامیده. این مدل و مدل ۶.۵ اینچی از پردازنده A12 بهره می‌برند، در ساخت‌شان از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود و پرچم‌داران جدید ویترین اپل خواهند بود. طبق برخی اطلاعات اپل پیش از این سعی داشته یک مدل طلایی رنگ از آیفون X را هم عرضه کند اما به دلیل برخی از مشکلات در تولید، موفق به این کار نشده. حال منابع خبری می‌گویند شرکت از همین حالا سعی می‌کند برای دو پرچم‌دار سال آینده مدل طلایی را هم بسازد. عرضه آیفون طلایی‌رنگ از مدل ۵s تا به حال در دستور کار اپل قرار داشته از جمله آیفون ۸ طلایی. ظاهرا رنگ طلایی محبوب قلوب آسیایی‌ها است و می‌تواند باعث افزایش فروش آیفون شود.

گفته می‌شود دست کم در برخی از مناطق شاهد عرضه آیفون ۶.۵ اینچی با قابلیت پشتیبانی از دوسیم‌کارت خواهیم بود. دوسیم‌کارته بودن هم از آن دست قابلیت‌هایی است که روز به روز بر محبوبیتش اضافه می‌شود. در واقع این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد بدون تعویض سیم‌کارت از خدمات چندین اپراتور استفاده کنند. این قابلیت بویژه در اروپا و آسیا در میان فعالین کسب‌وکارها که در کشورهای مختلف در حال رفت و آمد هستند بسیار پرطرفدار شده و احتمالا اپل سعی می‌کند در این حوزه هم پاسخی به نیازهای بازار بدهد.

نهاینا اشاره‌ای هم بکنیم به سیستم عامل این گوشی‌ها که ظاهرا با نام iOS 12 به دست مخاطبان خواهد رسید. این نسخه جدید از سیستم عامل آیفون قابلیت‌های بروزرسانی‌شده در حوزه واقعیت افزوده، امکانات گسترده‌تر دستیار صوتی، پایش دیجیتال شاخص‌های سلامت و قابلیت استفاده از ایموجی‌های متحرک در فیس‌تایم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پاسخی به جیب‌های خالی

آیفون با میانگین قیمت‌های جهانی همیشه تلفن هوشمندی بوده قابل خرید برای طبقه متوسط اما از نظر قیمت از رقبا گران‌تر. بعضی‌ها می‌گویند حکمت این گرانی کیفیت متمایز است، بعضی‌ها معتقدند قیمت‌ گران‌تر حس متمایزی به کاربران می‌دهد. حس خرید جنس لوکس؟ شاید.

اما وقتی فروش آنقدرها خوب نباشد، روندها مثل قبل صعودی نباشند و رقبا از همیشه سرسخت‌تر، اپل هم به فکر تولید گوشی‌های ارزان‌تر می‌افتد.

شاید با خودتان بگویید چه نیازی به تولید گوشی جدید است وقتی با معرفی مدل‌های سال ۲۰۱۸ آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس تخفیف می‌خورند. نکته اینجاست که آیفون‌های ۸ همین حالا هم زیادی تاریخ‌مصرف‌گذشته به نظر می‌رسند و شباهت بسیار زیادی با آیفون‌های قدیمی‌تر دارند. آیفون ۸ را بگذارید کنار گلکسی اس ۹ سامسونگ یا حتی مدل‌های سال گذشته سری S شرکت سامسونگ؛ خواهید دید که نمی‌شود شانس زیادی برای پیروزی آیفون ۸ تخفیف‌خورده قایل شد. اپل این را می‌داند بنابراین مشغول تولید یک مدل ارزان‌قیمت‌تر شده که سر و ظاهر درست و حسابی دارد. این آیفون نمایشگر بدون حاشیه دارد و اتفاقا از تکنولوژی تشخیص چهره هم بهره می‌برد. البته صفحه‌نمایش آن LCD است، بدنه آن آلومینیومی است و در بخش پشتی آن هم از شیشه استفاده شده. در واقع اپل سعی کرده صرفه‌جویی خوبی در بدنه داشته باشد اما ویژگی‌های جذاب مدل‌های پرچم‌دار را در این گوشی هم نگه دارد.

تجربه فروش یک مدل ارزان‌تر همیشه موفقیت‌آمیز نبوده. یک نمونه از شکست چنین تجربه‌هایی می‌تواند مورد آیفون ۵c باشد. اپل در سال ۲۰۱۳ آیفون ۵c را با بدنه پلی‌کربنات (نوعی پلاستیک) روانه بازار کرد. کاربران با یک دودوتاچهارتای ساده متوجه شدند کافی است ۱۰۰ دلار بیشتر بگذارند وسط و به جای یک آیفون پلاستیکی، یک آیفون ۵s آلومینیومی بخرند که دوربینش قابلیت ضبط تصاویر اسلوموشن دارد و به حسگراثرانگشت هم مجهز شده. خب نتیجه این شد که اپل خیلی زود قید تولید آیفون ۵c را زد و خط تولید متوقف شد.

به نظر می‌رسد آن ماجرا تجربه خوبی بوده و به همین دلیل اپل سعی کرده مدل ارزان‌قیمت‌تر را هم تا جای ممکن برای مخاطب جذاب کند.


برای عضویت در خبرنامه دیجی‌کالا مگ نام و ایمیل خود را وارد کنید.

    راهنمای خرید آیفون
    برچسب‌ها :
    دیدگاه شما

    ۳ دیدگاه
    1. Avatar امير

      دقیقا من هم موافق حرف حمید رضا هستم من خودم یه سامسونگ باز حرفه ای بودم و به هیچ عنوان هیچ برندی رو آدم حساب نمیکردم به قول معروف ولیتصمیم گرفتم یه بار عم ایفون رو امتحان کنم و ایفون ۶اس خریدم والان نزدیک به یک سال خریدم واقعا واقعا واقعا الان خودم اعتراف میکنم ایفون فقط کافیه باهاش یک ماه کار کنی الان میفهمم که وقتی مردم میگفتن ایفون بگیری دستت بعدا نظرت عوض میشه من اخرین مدل سلمسونگ میگرفتم دستم بعد دو ماه دلمو میزد و ازش سیر میشدم الان هنوز ایفونم واسم تازگی داره و ازش لذت میبرم طوری شده که تو فامیل بهم میگن تو تا دیروز سامسونگ باز بودی اپل بقیه مارک هارو مسخره میکردی حالا که برات مشکل پیش امده میگی اپل کسگم مشکل برات پیش امده ????????????????????????

    2. Avatar قاسم

      وقتی که بزرگانی مثل نوکیا دوباره برمیگردن و پرقدرت هم ظاهر میشن اپل و دیگران مجبور هستند نوآوری های جدی داشته باشند وگرنه اوضاع همین میشه و فروش روز به روز به سمت لیدر قدیمی بازار و حتی برند های چینی نوآور میره
      طوری که پیداست باید با آیفون و گلکسی ها کم کم خداحافظی کرد و برگشت به اصالت …
      نوکیا دارد روز به روز فروش بهتری انجام میده چون قیمت نجومی ندارد و واقعا دارد پول چیزی و میگیره که گذاشته تو گوشی …اسنپدراگون ۸۳۵ رو با قیمت یک میلیون و هفتصد میفروشه نه چهار میلیون … رابط کاربری خالص گوگل و کل اکسپرینس گوشی های پیکسل با کیفیت ساخت عالی
      خب مشخص است که اپل به پیش بینی فروش نمیرسه …

      1. Avatar حمیدرضا

        دوست عزیز یه زمانی من هم مثل شما فکر می کردم و بر این عقیده بودم که اپل فقط پول برند رو میگیره و گرون میفروشه ولی الان حدود یک ساله که آیفون دارم و هرگز و هرگز و هرگز تصورش رو هم نمیکنم که روزی بخوام از سیستم عامل آی او اس جدا بشم و اپل رو کنار بذارم
        هماهنگی بدون عیب و نقص و عااااااااااااااااااااااااااالی بین سخت و افزار و نرم افزار و سیستم عامل فوق العاده شرکت اپل هست که قیمت گوشی و محصولات اپل رو تعیین می کنه
        واقعا اگر کسی یک هفته با گوشی آیفون کار کرده باشه دیگه رغبتی به استفاده از گوشی های دیگه نداره و این یک واقعیت است
        تکنولوژی اسمارت فون مال اپله حق طراحی گوشی مال اپله اصل داستان از اپل شروع شده بقیه شرکت ها دارن اسباب بازی تولید می کنند

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه