برنامه‌های روسیه و چین برای کاوش ماه

۳۰ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماه‌نورد یوتو ۲

شوروی سابق اولین کشوری بود که توانست فضاپیمایی را با موفقیت بر سطح ماه فرود آورد و چین تنها کشوری است که در سال‌های اخیر موفق به فرود سطح‌نشین بر ماه شده است. اکنون این دو کشور تصمیم گرفته‌اند تا برخی از برنامه‌های آینده خود برای کاوش ماه را با همکاری یک‌دیگر انجام دهند.

شوروی سابق در سال ۱۹۶۶ توانست برای اولین بار فضاپیمایی را بر سطح ماه فرود آورد. در این ماموریت که لونا ۹ نام داشت اولین تصاویر از سطح ماه به زمین ارسال شد. شوروی تا یک دهه بعد ماموریت‌های خود به مقصد ماه را ادامه داد، اما از سال ۱۹۷۶ دیگر فضاپیمایی را به سطح ماه ارسال نکرد.

اکنون این بازیگر قدیمی و قدرتمند عرصه‌ی فضایی تصمیم گرفته تا ماموریت‌های مشترکی را با چین به انجام برساند. کشوری که در سال‌های اخیر ماموریت‌های موفقی را به سمت ماه ارسال کرده است.

در زمستان سال گذشته چین با موفقیت ماموریت چانگ‌ای ۴ را انجام داد. در این ماموریت یک سطح‌نشین به همراه ماه‌نورد یوتو ۲ در نیمه پنهان ماه فرود آمد. به این ترتیب چین به اولین کشوری تبدیل شد که فضاپیمایش در نیمه پنهان ماه فرود آمده است.

برنامه‌های چین برای کاوش ماه ادامه دارد. چین قصد دارد در سال آینده ماموریت چانگ‌ای ۵ را روانه‌ی ماه کند. این فضاپیما از سطح ماه نمونه‌برداری کرده و نمونه‌ها را به زمین باز خواهد گرداند. فضاپیمای چانگ‌ای ۶ نیز در سال ۲۰۲۳ به سمت ماه ارسال خواهد شد و قرار است از قطب جنوب ماه نمونه‌برداری کند. در نهایت ماموریت چانگ‌ای ۷ به کاوش دقیق‌تر همین منطقه از ماه خواهد پرداخت.

طلوع ماه بر فراز رصدخانه پارانال در شیلی.
Credit: G.Gillet/ESO

روسیه نیز برنامه‌های مختلفی برای کاوش ماه دارد. سازمان فضایی روسیه قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک مدارگرد را روانه‌ی ماه کند. در ادامه ماموریت نمونه‌برداری و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین در سال ۲۰۲۸ انجام خواهد شد و احتمالا در سال ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ سفر سرنشین‌دار به مقصد ماه صورت خواهد گرفت.

این دو بازیگر صنعت هوا فضا به توافقاتی برای همکاری در ماموریت‌های کاوش ماه دست پیدا کرده‌اند. قرار است ماموریت چانگ‌ای ۷ چین با همکاری مدارگرد لونا ۲۶ روسیه انجام شود و طبق توافق این دو کشور مدارگرد روس‌ها محل فرود مناسب برای سطح‌نشین چانگ‌ای ۷ را انتخاب خواهد کرد. احتمالا روسیه و چین در ساخت ابزارهای علمی این دو فضاپیما نیز با یک‌دیگر همکاری خواهند کرد.

چین تا کنون تمام ماموریت‌های خود به سمت ماه را با موفقیت به انجام رسانده است. از سویی دیگر روسیه نیز جزء کشورهای پیشتاز در صنعت هوا فضا است. همکاری این دو کشور احتمالا به دستاوردهای مهمی منجر خواهد شد.

عکس کاور: تصویر ماه‌نورد یوتو ۲ از دید سطح‌نشین چانگ‌ای ۴.

Credit: CNSA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه