کامپیوتری مجهز به هوش مصنوعی توانست به سوالات هندسه‌ی دبیرستان پاسخ دهد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن کامپیوتری مجهز به نوعی هوش مصنوعی به نام GeoS ساختند که در آزمایش‌ها توانست به ۴۹ درصد از سوالات هندسه‌ی دبیرستان پاسخ صحیح بدهد. البته شاید فکر کنید که این میزان خیلی خوب نیست و کامپیوترها باید بتوانند همیشه پاسخ صحیح بدهند، ولی نکته این‌جاست که این کامپیوتر مثل دیگر دانش‌آموزان، سوالات را از روی برگه‌ی امتحانی می‌خواند و به آن‌ها پاسخ می‌داد. 

این هوش مصنوعی با امتیازی که کسب کرد در ردیف آزمون دهندگان متوسط قرار می‌گیرد.

کامپیوترها تا چه حد می‌توانند هوشمند شوند؟ هنوز به سطح انسان نرسیده‌اند، اما قدم‌های کوچکی در این مسیر برداشته می‌شود. به عناون مثال سیستمی که با عنوان GeoS شناخته می‌شود، توانست ۴۹ درصد سوال‌های هندسه‌ی امتحان SAT را درست پاسخ دهد. این امتیاز، سیستم مذکور را در رده‌ی متوسط انسان‌های آزمون‌دهنده قرار می‌دهد. این دستاورد مهم که به نوعی نقطه‌ی عطف محسوب می‌شود، به کمک «موسسه‌ی هوش مصنوعی الن» ممکن شد. این موسسه یک سازمان تحقیقاتی است که بودجه‌ی آن توسط مایکروسافت و «الن پاول» (Allen Paul)، بنیان‌گذار آن، تامین می‌شود.

مسوولان موسسه‌ی الن عنوان کردند: «اگر این تنایج به کل آزمون ریاضی SAT بسط داده شود، در واقع، گویا که این کامپیوتر تقریبا امتیاز ۵۰۰ را در آزمون SAT را کسب کرده که امتیاز میانگین در این آزمون برای سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.»

البته قطعا GeoS هنوز فاصله‌ی بسیار زیادی تا کامپیوتری دارد که بتواند بر جهان غلبه کند؛ اما اگر منصفانه به کل قضیه نگاه کنیم، بدون شک این امتیاز شروع خوبی است و درب‌های جدیدی به دستاوردهای احتمالی در آینده می‌گشاید. باید این نکته را در نظر داشته باشیم، که جواب دادن به این سوالات صرفا تشخیص یک سری الگو نیست؛ کاری که سیستم تشخیص صدای سیری و تشخیص چهره‌ی گوگل در تصاویر انجام می‌دهند. بلکه کامپیوتر در حل مسائل این آزمون، تلاش کرده تا بفهمد دقیقا چه داده‌‌هایی را از اطلاعاتی که به آن وارده شده، استخراج کند. به عبارت دیگر ما با یک هوش مصنوعی طرف هستیم که دیاگرام و متنی را که می‌بیند تحلیل می‌کند، سپس الگوریتم‌هایی را که درباره‌ی هندسه دارد، پیاده‌سازی می‌کند تا بداند که چه سوالی از آن پرسیده شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبع: Fortune

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما