واکنش رییس ناسا به آزمایش موشک ضد ماهواره هند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
موشک ضد ماهواره

چندی پیش هند برای اولین بار موشک ضد ماهواره‌ خود را آزمایش کرد. آزمایشی که موجی از واکنش‌های مختلف فضایی، سیاسی و نظامی را به همراه داشت. ادعای هند این بود که این آزمایش زباله‌ی فضایی خطرناکی ایجاد نکرده اما صحبت‌های رییس ناسا تا حدودی بر خلاف این ادعای هند است.

جیم بریدنستاین، رییس ناسا، اعلام کرد آزمایش موشک ضد ماهواره‌ در هند باعث ایجاد ۶۰ زباله‌ی فضایی شده که به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد. اما مسئله‌ی مهم‌تر این است که ۲۴ عدد از این قطعات در مداری بالاتر از مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دارند.

رییس ناسا در این باره گفته: «چنین فعالیتی با آینده‌ی سفرهای فضایی انسان سازگار نیست».

او به موارد پژوهش در فضا اشاره کرده و گفته فعالیت‌های مفید و ضروری بشر در فضا با انجام چنین اقداماتی در معرض خطر قرار می‌گیرد. به خصوص در زمان کنونی که پای شرکت‌های خصوصی نیز به صنعت فضایی باز شده است.

رییس ناسا به این نکته‌ی قابل توجه که «وقتی یک کشور این کار را انجام می‌دهد دیگر کشورها نیز احساس می‌کنند که باید این کار را به انجام برسانند» نیز اشاره کرده است.

این در حالی است که آمریکا نیز پیش از این موشک ضد ماهواره خود را آزمایش کرده و هند پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری است که اقدام به انجام چنین آزمایشی کرده است.

ناسا ۴۰۰ قطعه زباله‌ی فضایی ایجاد شده از آزمایش موشک ضد ماهواره هند را شناسایی کرده است. ۶۰ قطعه از این باقی‌مانده‌های انفجار اندازه‌ای بزرگ‌تر از ده سانتی‌متر دارند و ۲۴ عدد از آن‌ها در مداری نزدیک به مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی به دور زمین می‌چرخند. خوشبختانه این قطعات ریز و درشت در مدار نزدیک به زمین قرار دارند و پس از مدتی وارد جو شده و خواهند سوخت. این در حالی است که زباله‌های فضایی ایجاد شده از آزمایش موشک ضد ماهواره چین هنوز پس از ۱۲ سال در مدار باقی مانده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت هند در این زمینه با احتیاط عمل کرده است.

البته در هر صورت خطری فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تهدید نمی‌کند. چرا که در صورت نیاز ایستگاه فضایی برای جلوگیری از خطر برخورد مدار خود را کمی تغییر خواهد داد.

 

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. علی مهتری

    برای پاسخ به این رویداد ماهم در حال کار و آزمایش مدل جدید تری از پراید به نام پراید نوت ایکس هستیم،

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما