آیا ورزش صورت واقعا باعث جوانی می‌شود؟

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
ورزش صورت

بر اساس نتایج یک تحقیق، چند ورزش صورت معمولی، باعث می‌شود خانم‌ها بعد از بیست هفته، ۳ سال جوان‌تر به نظر برسند! آیا این تکنیک برای همه جواب می‌دهد؟ اگر ورزش برای عضلات و قلب شما مفید است، پس می‌‌تواند برای صورت هم مفید باشد. محققین می‌گویند تمرین انواع ورزش صورت برای جلوگیری از افتادگی می‌تواند با قوی کردن عضلات زیر پوست باعث سفت شدن گونه‌ها و کم شدن چین و چروک صورت شود. در نتیجه ورزش پوست صورت می‌تواند واقعا به شما ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر ببخشد.

دکتر «مراد عالم» (Murad Alam)، متخصص پوست، استاد دانشگاه و نویسنده‌ی اصلی این تحقیق می‌گوید: «شواهدی وجود دارد که ورزش صورت می‌تواند ظاهر فرد را بهبود بخشد و علائم پیری را کاهش دهد. این نتیجه به این معنی نیست که باید روی تردمیل بدوید یا به کلاس کیک بوکسینگ بروید تا خطوط خنده، خطوط پیشانی یا چین و چروک دور چشم خود را از بین ببرید؛ شما فقط به کمی یوگای صورت احتیاج دارید.»

تنها در بیست هفته ۳ سال جوان‌تر شوید!

لاغر کردن صورت با ورزش

حرکاتی مانند «ماساژ خط خنده» یا «لیفت گونه» از جمله حرکاتی بودند که در این تحقیق انجام شدند. درست به همان اندازه که ورزش‌های معمول عضلات بدن را قوی می‌کند، ورزش صورت باعث تقویت عضلات صورت می‌شود. همان‌طور که عضله‌های شما قوی‌تر می‌شوند، حجم آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود و فضای بیشتری را زیر پوست شما می‌گیرد. علاوه بر این، عضلات قوی با سر جای خود نگه داشتن چربی‌ها، از حرکت چربی‌ها روی صورت که باعث افتادگی صورت می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

نویسنده‌ی این تحقیقات می‌گوید: «با این که ورزش صورت تکنیک جدیدی نیست، این اولین بار بود که محققین فواید ورزش صورت برای زیبایی و تأثیر آن روی کاهش علائم پیری را بررسی می‌کردند.»

این تحقیق ۲۷ خانم در سنین ۴۰ تا ۶۵ سال را به مدت ۵ ماه مورد بررسی قرار دادند. در این بین ۱۶ نفر از شرکت کنندگان تمام مراحل تحقیقات را گذراندند.

در شروع این تحقیقات هر خانم در ۲ مرحله‌ی ۹۰ دقیقه‌ای با یک مربی یوگای حرفه‌ای تمرین کرد. این دوره‌ها برای تعلیم هر شرکت‌کننده طراحی شده بود تا روش صحیح ورزش را یاد بگیرند و تمرینات را روی دیگر شرکت‌کنندگان انجام دهند. بعد از تمرینات، از آن‌ها خواسته شد تا تمرین را خودشان به تنهایی در فضاهای دیگر انجام دهند.

در ۸ هفته‌ی اول، شرکت‌کنندگان، یوگای صورت را هر روز و برای ۱۲ هفته‌ی پایانی حرکات را به صورت یک روز در میان انجام دادند.

ورزش صورت برای جلوگیری از افتادگی

تصویر شرکت کنندگان در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفت. شروع تحقیق، هفته‌ی هشتم و هفته‌ی بیستم. دو متخصص پوست با بررسی عکس‌ها و استفاده از معیار اندازه‌گیری استاندارد، میزان پیری صورت هر شرکت کننده را در ۱۹ رده درجه‌بندی کردند. با این روش میانگین سن شرکت‌کننده‌ها در ابتدای دوره ۵۰٫۸ سال اندازه‌گیری شده بود. بعد از هشت هفته میانگین سن از روی تصاویر به ۴۹٫۶ رسید و در هفته‌ی بیستم پزشکان میانگین سن شرکت کنندگان را ۴۸٫۱ سال، یعنی ۳ سال جوان‌تر از میانگین سنی شروع تحقیقات اعلام کردند.

پرفسور عالم افزود: «حتی وقتی ما بعد از ۸ هفته، ورزش صورت را از هر روز به یک روز در میان کاهش دادیم، همچنان شاهد بهبود در روند کاهش علائم پیری بودیم.»

ورزش صورت جایگزینی بی‌خطر برای بوتاکس و عمل جراحی است

زاویه سازی صورت با ورزش

پرفسور عالم و تیم او به همراه «گری سیکورسکی» (Gary Sikorski) از تیم Happy Face Yoga یک برنامه‌ی ورزش صورت برای این تحقیقات طراحی کردند.

در این تحقیق، شرکت‌کنندگان ۳۲ ورزش صورت منحصربه‌فرد انجام دادند که هرکدام حدود ۱ دقیقه طول می‌کشید. این تحقیق نتیجه‌ی تأثیر مجموع این ورزش‌ها روی صورت را بررسی کرده است. ورزش‌ها به صورت تکی بررسی نشده‌اند و به همین دلیل مشخص نیست که کدام ورزش صورت مفیدتر بوده است.

پرفسور عالم می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که کدام ورزش در بهبود ظاهر مفیدتر و کدام کمتر مفید بوده است. شاید زمانی که متوجه شویم کدام ورزش صورت مفیدتر است، آن را به شما پیشنهاد کنیم تا انجام این تمرین برایتان ساده‌تر باشد.»

بیشتر بخوانید: آیا تزریق بوتاکس ضرر دارد؟

اگر می‌خواهید صورتتان چند سال جوان‌تر شود، یک برنامه‌ی ورزش صورت برای خود طرحی کنید. برای این کار می‌توانید از مربیان یوگا مشورت بگیرید، یا این که برنامه‌ی ورزشی خودتان را داشته باشید.

البته طبق گفته‌ی پرفسور عالم، در صورتی که برنامه‌ی ورزشی خودتان را داشته باشید، ممکن است به همین نتایج دست پیدا نکنید. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم انجام دادن این ورزش‌ها تنها با مطالعه‌ی دستورالعمل یا دیدن یکی دو عکس کار سختی باشد. اگر شما بخواهید ورزش صورت را یاد بگیرید، باید به دنبال ویدیوهای آموزشی باشید و در صورت نیاز آن را بخرید. البته کلاس‌های آنلاین هم برای این ورزش‌ها وجود دارد.»

توقعتان باید واقع‌بینانه باشد

ورزش صورت برای جوانی

دکتر «لاریسا گسکین» (Larisa Geskin)، فوق تخصص پوست و استادیار دانشگاه، می‌گوید: «شما باید نسبت به نتیجه‌ی این ورزش واقع‌بین باشید. ورزش صورت اخیرا به عنوان یک تکنیک ضدپیری بسیار معروف شده است ولی افراد نباید توقع تغییر شدیدی داشته باشند. در صورتی که می‌خواهید ظاهرتان جوان‌تر از سنتان به نظر برسد، می‌توانید از ترکیب ورزش صورت و گزینه‌های دیگر مثل فیلر و روش‌های غیرتهاجمی یا نیمه‌تهاجمی استفاده کنید.»

طبق نظر گسکین احتمالا ترکیب ورزش صورت با روش‌های جراحی پلاستیک بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

منبع: Healthline

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar saeid_biologist

    خیلی ممنونم. یک فیلم آموزشی هم برای ورزش صورت بگذارید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه