وقتی اپل کنسول بازی می‌ساخت

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

پیپین (Pippin) نه تنها یکی از شخصیت‌های مجموعه داستان‌های ارباب حلقه‌ها به شمار می‌رود، بلکه نام اولین کنسول بازی ساخته‌ شده توسط شرکت اپل است. شرکت اپل درحالی که به واسطه محصولاتی مانند سیستم‌های مکینتاش، آیپاد، آیفون و آیپد شناخته می‌شود، دستگاه‌های دیگری را هم تولید کرده بود.

محصولاتی که مانند آیفون و دیگر محصولات نام آشنای اپل در این روزها، با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه نشدند و شکست خوردند. شرکت اپل در سال‌های نه‌چندان دور سعی کرده بود که به صنعت بازی‌های کامپیوتری وارد شود و دستگاهی بسازد که این صنعت را متحول کند. همین موضوع باعث شده که آن‌ها اولین کنسول بازی خودشان با نام پیپین را راهی بازار کنند. این محصول که قرار بود یک دستگاه انقلابی از سوی اپل باشد، تنها یک ناکامی بزرگ را در تاریخچه این شرکت ثبت کرد. اکنون ۲۰ سال از شکست این پروژه می‌گذرد و اپل بار دیگر شانس خودش را در زمینه سرگرمی‌های خانگی با ساخت محصولاتی مانند Apple TV امتحان می‌کند. اما چرا کنسول بازی پیپین با شکست مواجه شد و چرا اپل سعی نکرد دستگاه دیگری را در حوزه کنسول‌های بازی راهی بازار کند؟

apple-bandai-console-1

پیپین وارد می‌شود
نرم‌افزار پیپین به شکلی طراحی شده بود که کاربران می‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند. این سیستم عامل برپایه سیستم عامل آن زمان کامپیوترهای مکینتاش ساخته شده بود. برخلاف الان که سیستم عامل‌های اپل تنها روی محصولات خودش قرار می‌گیرند، در آن زمان شرکت‌های مختلف می‌توانستند از نرم‌افزارهای اپل برای سیستم‌های خودشان استفاده و حتی از روی آن نسخه‌های مختلفی تولید کنند. اپل یک سیستم عامل مخصوص برای پیپین ساخت که این موضوع باعث شد شرکت‌های دیگر هم از نرم‌افزار آن‌ها برای محصولات خودشان استفاده کنند.
یکی از این شرکت‌ها، شرکت بازی‌سازی باندای (Bondai) بود که در ژاپن فعالیت می‌کرد. این شرکت سعی کرد از پتانسیل این محصول نهایت استفاده را ببرد. باندای لایسنس استفاده از این نرم‌افزار را از اپل خریداری کرد و در این‌ زمان بود که یک کنسول بازی جدید متولد شد.
این محصول به نام Apple Bandai Pippin ساخته شد. سخت افزار خوبی در آن زمان برای این محصول در نظر گرفته شده بود. یک درایو نوری CD‌ با سرعت ۴X روی پیپین قرار داشت و هشت مگابایت حافظه و یک کارت گرافیکی ۱۶ بیتی هم برای ‌آن در نظر گرفته شده بود. همچنین این محصول از صفحه کلید و ماوس هم پشتیبانی می‌کرد. اپل و باندای از ساخت این محصول بسیار خوشحال بودند و به همین دلیل آن را در سال ۱۹۹۴ در شهر لوس‌آنجلس معرفی کردند.
این محصول ویژگی‌های جالبی داشت که از بین آن‌ها می‌توان به مودم برای اتصال به اینترنت اشاره کرد. اپل و شرکت باندای در آن زمان فکر می‌کردند که مردم به این ویژگی نیاز دارند و می‌خواهند از آن استفاده کنند. از دیگر ویژگی‌های پیپین می‌توان به یک مرورگر اینترنت اشاره کرد. این مرورگر اینترنت به عنوان بخشی از سیستم عامل این کنسول در نظر گرفته شده بود.

یک درایو نوری CD‌ با سرعت ۴X روی پیپین قرار داشت و هشت مگابایت حافظه و یک کارت گرافیکی ۱۶ بیتی هم برای ‌آن در نظر گرفته شده بود.

اپل برای این کنسول یک کنترلر مخصوص هم طراحی کرده بود که Apple Jack نام داشت. این کنترلر بی‌سیم به شکل بومرنگ ساخته شده بود. نرم‌افزارهای طراحی شده برای این کنسول بازی روی کارتریج عرضه نمی‌شدند و کاربران بازی‌ها و نرم‌افزارهای آن را روی CD خریداری می‌کردند.
این کنسول بازی قفل منطقه‌ای نداشت و در دو مدل راهی بازار شده بود. یک مدل تنها برای کشور ژاپن و یک مدل برای کشورهای مختلف دنیا در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌گرفت. مدلی که در ژاپن عرضه می‌شد دارای قفل منطقه‌ای بود و مدلی که در کشورهای دیگر قابل خرید بود، از قفل منطقه‌ای برخوردار نبود و کاربران می‌توانستند نرم‌افزارهای مختلفی روی آن نصب کنند.

apple-bandai-console-2

رقیبی به نام پلی‌استیشن
پیپین در آن زمان بسیار جالب توجه بود. یک کنسول بازی قدرتمند که ویژگی‌هایی فراتر از زمان خودش را پیش روی کاربران قرار می‌داد. کنسول پیپین در یک بسته‌بندی بزرگ قرار داشت که اندازه آن کمی بزرگ‌تر از یک دستگاه VCR بود. این کنسول نزدیک به ۳/۵ کیلوگرم وزن داشت و به همراه آن یک مودم Dial-up عرضه شده بود. کنسول بازی ساخته شده توسط شرکت اپل و باندای در تاریخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۷۴ (۱ سپتامبر سال ۱۹۹۵) راهی بازار شد. تنها هشت روز بعد از عرضه این کنسول بازی، سونی کنسول پلی‌استیشن را در آمریکا عرضه کرد.
در حالی که این کنسول با قیمت ۵۹۹ دلار راهی بازار شد، سونی کنسول پلی‌استیشن را با قیمت ۲۹۹ دلار منتشر کرد. شرکت باندای فکر می‌کرد که این کنسول در سال اول با فروش ۳۰۰ هزار دستگاه در آمریکا مواجه شود؛ اما در کمال تعجب این کنسول در ژاپن و آمریکا تنها ۴۲ هزار دستگاه فروش داشت. شرکت اپل برای این کنسول کارهای تبلیغاتی بسیار زیادی انجام داده بود، اما این دستگاه مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. شرکت باندای هم ۱۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات این کنسول هزینه کرده بود که با نتیجه خوبی مواجه نشد.

کنسول بازی ساخته شده توسط شرکت اپل و باندای در تاریخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۷۴ (۱ سپتامبر سال ۱۹۹۵) راهی بازار شد. تنها هشت روز بعد از عرضه این کنسول بازی، سونی کنسول پلی‌استیشن را در آمریکا عرضه کرد.

در آن زمان گفته شد که ارتباط اینترنتی این کنسول همانند آن چیزی نبوده که در تبلیغات به نمایش در می‌آمد. کاربران در آن زمان تنها با سرعت ۱۴/۴ کیلوبایت برثانیه می‌توانستند به اینترنت دسترسی داشته باشند که هزینه زیادی هم برای آن‌ها در بر داشت. همچنین تلویزیون‌های آن زمان نمی‌توانستند صفحه‌های اینترنتی را با کیفیت خوبی به نمایش در بیاورند.

apple-bandai-console-4

بازی حرف اول را می‌زند
از طرف دیگر قیمت بسیار بالایی که برای پیپین در نظر گرفته شده بود هم باعث شد که افراد کمتری این کنسول را خریداری کنند. این کنسول رقیب‌هایی مانند Super Nintendo، Sega Saturn، پلی‌استیشن و بازی‌های عرضه شده برای سیستم عامل ویندوز را در کنار خودش مشاهده می‌کرد. در آن زمان نیویورک تایمز با گروهی از بازی‌سازان آمریکایی مصاحبه کرده بود و آن‌ها گفته بودند که شرکت باندای نتوانسته به خوبی حمایت بازی‌سازان را برای این کنسول جلب کند، همچنین شرکت اپل هم افراد کافی برای ساخت بازی و نرم‌افزار روی این کنسول ندارد.

این کنسول رقیب‌هایی مانند Super Nintendo، Sega Saturn، پلی‌استیشن و بازی‌های عرضه شده برای سیستم عامل ویندوز را در کنار خودش مشاهده می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک کنسول، بازی‌های عرضه شده برای آن است. اکثر بازی‌های مهم برای این پلتفرم هم عرضه شدند. کنسول پیپین با ۲۵ بازی در زمان عرضه راهی بازار شد. البته بعدا به دلیل اینکه بسیاری از بازی‌سازان با سیستم عامل مکینتاش آشنایی نداشتند، نتوانستند برای این پلتفرم بازی تولید کنند و بازی‌های خودشان را برای کنسول پلی‌استیشن عرضه کردند.
این کنسول تا زمانی که در بازار حضور داشت، با موفقیت روبه‌رو نشد. در سال ۱۹۹۷ که استیو جابز باردیگر به این شرکت بازگشت، تولید این کنسول متوقف شد. تمام کنسول‌های باقی‌مانده به ژاپن بازگشتند و با نام Atmark به فروش رسیدند.

apple-bandai-console-3

شکست در گذشته، درسی برای آینده
درحالی که اپل با این کنسول نتوانست وارد صنعت بازی‌های کامپیوتری شود، سال‌ها بعد با ساخت آیفون و آیپد توانست فصل جدیدی را در دنیای بازی‌ها به وجود بیاورد. بازی کردن روی موبایل و دستگاه‌هایی با صفحه لمسی تحولی بزرگ را در دنیا به وجود آورد. اکنون بسیاری از افرادی که آیفون یا آیپد خریداری می‌کنند، بازی‌های مختلفی را روی این محصولات تجربه کرده‌اند.

منبع: Polygon

دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar کسرا

    خدارو شکر و گر نه الان یه تعداد اپل فن بچه میومدن به مقایسه پلستیشن و پیپین می‌پرداختند 🤣🤣

  2. Avatar ماهان

    چقدر زشته

  3. Avatar مهرشاد

    به نظر من اگه اپ هنوز هم تودی صنعت بازی بود‌ این صنعت پیشرفت زیادی میکرد ولی کنسول های اپل حدود ۵ میلیون بود????

  4. Avatar هومن

    اپل اگه الان کنسول میزد ۲۰ میلیون قیمت داشت…همون بهتر که شکست خورد

    1. Avatar مهدی

      دقیقا

  5. Avatar کوروش سقانژاد

    چه جالب اصلا نمی دونستم روزگاری اپل کنسول بازی ساخته بوده :c

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه