«وقتی نفس، تبدیل به هوا می‌شود»، معرفی ده کتاب پرفروش آمازون در سال ۲۰۱۶

۲۵ آذر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، بسیاری از سایت‌ها و مجله‌ها با موضوعات مختلف، دست به انتشار لیست‌های منتخب زده‌اند و به معرفی برترین‌ها در سال اخیر پرداخته‌اند. آمازون که حالا یکی از بزرگترین فروشگاهای اینترنتی جهان به شمار می‌آید، در سال‌های اولیه تاسیسش کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد. از این رو با توجه به سابقه‌ی فعالیتش در این زمینه، لیست پرفروش‌های این سایت یکی از مهمترین لیست‌ها برای فهمیدن سلیقه‌ی جهانی در انتخاب کتاب، محسوب می‌شود. این لیست شامل کتاب‌هایی است که در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسیده و بیشترین فروش را داشته‌اند. نکته جالب در مورد این لیست این است که دو کتاب اول لیست با اینکه زمان زیادی از نشرشان نمی‌گذرد اما به فارسی ترجمه شده‌اند و برخی از نویسندگان دیگر موجود در لیست نیز جزو نویسندگانی هستند که تعدادی از کتاب‌هایشان قبلا به فارسی برگردانده شده است.

۱ – «هری پاتر و فرزند نفرین شده» بر اساس داستانی از «جی. کی. رولینگ»

ct-prj-harry-potter-cursed-child-20160802

هری پاتر کارمند می شود! مسخره‌تر از این اتفاق وجود ندارد. مثل این است که بگویی: بتمن استخدام پلیس فدرال شده است یا سوپرمن رکورد گینس را جابجا کرده است… شاید من و بسیاری از افراد هم‌نسلم که با کتاب‌های هری پاتر روزگار نوجوانی‌شان را گذارنده‌اند، به سختی بتوانیم با داستان اخیر رولینگ ارتباط برقرار کنیم، اما باید پذیرفت که هری‌پاتر هنوز آنقدر طرفدار دارد که هر اتفاقی برایش بیافتد طرفدارانش را سر ذوق خواهد آورد. گواه این خبر هم رکورد فروش نمایشنامه «هری‌پاتر و فرزند نفرین شده» در سطح جهان است. کتابی که اگرچه رقم فروشش با دنباله‌های قبلی هری پاتر (هنگامی که هنوز هری نوجوان بود) قابل مقایسه نیست اما توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب آمازون در سال ۲۰۱۶ را به دست آورد و در بیشتر رده بندی‌ها نیز در صدر جدول پرفروش‌ها قرار گیرد. خلاصه‌ی رسمی این کتاب که توسط ناشر اصلی کتاب، انتشارات «پاترمور» منتشر شده، بدین شرح است: «هری پاتر بودن همیشه سخت بوده و حالا که او یک کارمند پرمشغله‌ی وزارت سحر و جادو، یک شوهر و پدر سه فرزند است، نیز چندان آسان‌تر نیست .در حالی که هری با گذشته‌ای دست به گریبان است که او را رها نمی‌کند، جوان‌ترین پسرش “آلبوس” باید با بار سنگین میراثی خانوادگی دست و پنجه نرم کند که هرگز خواستار آن نبوده است. در حالی که گذشته و حال به طور خطرناکی با هم پیوند می‌خورند، این پدر و پسر هر دو متوجه حقیقتی ناخوشایند می‌شوند: گاهی تاریکی از جایی فرا می‌رسد که انتظار آن نمی‌رود.»‌خرید

۲- «وقتی نفس، هوا می‌شود» اثر «پال کلانثی»

584ae9c6dd089568528b46f5-1200

«درست تا زمان بیماری می‌شد زندگی مرا جمع خطی انتخاب‌هایم دانست. مثل مدرن‌ترین داستان‌ها، که سرنوشت یک شخصیت به اعمال انسانی خودش و دیگران بستگی دارد. از عصر روشنگری به بعد، فرد در مرکز صحنه‌ نمایش قرار گرفت، اما حالا من در دنیای دیگری زندگی می‌کردم، دنیایی کهن‌تر. جایی که اعمال انسان در برابر نیروهای فوق بشری رنگ می‌بازند.» – قسمتی از متن کتاب

نوشتن در مورد دو چیز می‌تواند فروش کتاب شما را تضمین کند: یکی «عشق» و دیگری «مرگ». این نکته را با نگاه کردن به موضوع کتاب‌ها و فیلم‌های پرفروش می‌توان به راحتی متوجه شد. در واقع موضوع بیشتر کتاب‌ها و فیلم‌های دنیا حول موضوعیت «عشق و مرگ» انتخاب می‌شوند. موضوعاتی کهن الگویی، که بشر همیشه و در هر مرحله از زندگی خود با آن‌ها درگیر بوده و ترجیح می‌دهد در مورد آن‌ها بخواند و بیاندیشد. کتاب «وقتی نفس، هوا می‌شود» در مورد «مرگ» است. این کتاب یک نوشته‌‌ی اتوبیوگرافیک بوده که سرگذشت نویسنده‌اش را روایت می‌کند. این اثر در رسته‌ی کتاب‌های Non-Fiction قرار می‌گیرد و در واقع یک خودزندگی‌نامه است. در این کتاب نویسنده به شرح مرحله‌ای از زندگی خود می‌پردازد. باید توجه داشت «خودزندگی‌نامه‌ها» با «کتاب‌های خاطرات» تفاوت دارند. خودزندگی‌نامه به زندگی یک فرد در گذر زمان می‌پردازد، حال آن‌که کتاب خاطرات اغلب بیان احساسات و نوشته‌های شخصی نویسنده بوده که معمولا توسط افراد نامی نوشته می‌شوند. «پال کانیثی» هیچوقت آدم مشهوری نبود اما در زندگیش موفق بود. او به عنوان یک پزشک متخصص مغز و اعصاب، زمانی که در اوج موفقیت کاری قرار دارد، متوجه می‌شود که سرطان دارد. سرطانی پیشرفته که او را هر روز بیشتر به مرگ نزدیک می‌کند. اتفاق ناگواری که بسیاری از ما در میان اطرافیان‌مان دیده‌ایم. نویسنده در طول روایت به بازگویی این اتفاق می‌پردازد. او به طور بی‌واسطه احساساتش را با خواننده درمیان می‌گذارد و مراحل مختلفی از احساس غمگین بودن و ملالی که از سر گذارنده، را شرح می‌دهد. خواننده در حین خواندن این کتاب همواره خود را در مواجهه با این سوال می‌بیند: در شرایطی که انسان مرگ را پیش روی خود می‌بیند، چه چیز می‌تواند به زندگی معنا بخشد؟

خرید محصول از دیجی‌کالا

‌‌
۳ – «سوت‌زن» اثر «جان گریشام»

maxresdefault

ترجمه تحت الفظی این رمان را می‌توان «سوت‌زن» عنوان کرد. اما این اسم در واقع استعاره‌ از فردیست که هشدار می‌دهد و شخص یا اشخاصی را از وجود یک بی‌نظمی یا قانون‌شکنی مطلع می‌سازد.

رمان اخیر گریشام نیز داستانی پلیسی است که در آمریکا اتفاق می افتد. رمان پیرامون شخصیتی به نام Lacy Stoltz بوده که یک وکیل است و حالا به عنوان یک محقق برای هیئت منصفه دادگاه فلوریدا فعالیت می‌کند. در همین موقعیت است که او با سازوکار سیستم قضایی و بی‌کفایتی‌ها موجود در آن آشنا می‌شود. در معرفی کتاب آمده است: «همه ما از یک قاضی انتظار داریم تا بی‌طرف و عادل باشد. صداقت خود سنگ بستری از سیستم قضایی است که مردم به آن اعتماد دارند و برای محاکمه عادلانه به آن مراجعه می کنند. اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شخص یا اشخاصی این اصل را نادیده بگیرند و خلاف آن عمل کنند؟!» گریشام همیشه یکی از پرخواننده‌‌ترین نویسنده‌ها در سطح جهان بوده است. مردی که به نوشتن داستان‌های پلیسی شهرت دارد و همیشه حواشی پیرامون نوشتن کتاب‌هایش به اندازه‌ی داستان‌هایش جذاب است. به عنوان مثال، گریشام که خود وکیل است، در سال ۲۰۰۶ و بعد از انتشار رمان «مرد معصوم» به دادگاه اظهار شد. دلیل آن هم شکایت چند مامور سابق پلیس بود که از وی شکایت کرده بودند. آن‌ها معتقد بودند در این کتاب، گریشام اتهام‌های نادرستی به آن‌ها زده است. این نویسنده در ایران نیز به عنوان یکی از پلیسی‌نویس‌های پرخواننده محسوب می‌شود. تا کنون حدود بیست جلد از کتاب‌های او به فارسی ترجمه شده است. رمان «سوت‌زن» به همراه  کتاب‌هایی که در ادامه‌ی لیست پرفروش‌ها قرار می‌گیرند هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند.

untitled-1

۴-  The Last Mile (Amos Decker series) by David Baldacci

۵-  Killing the Rising Sun: How America Vanquished World War II Japan by Bill O’Reilly and Martin Dugard

۶-  Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis by J.D. Vance

۷-  Truly Madly Guilty by Liane Moriarty

۸-  Night School: A Jack Reacher Novel by Lee Child

۹-  The Black Widow: Book 16 of Gabriel Allon Series by Daniel Silva

۱۰-  Diary of a Wimpy Kid # 11: Double Down by Jeff Kinney

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Amir

    با کمک متن خوبتون جفت کتابارو خریدم مچکر

  2. Avatar Fatemeh

    واقن احسنت اقای داورپناه،غم انگیز تر از کارمند شدن هری پاتر مگر هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه