ولوکوپتر در اولین آزمایش موفق بود؛ پرواز یک ابرپهپاد با سرنشین

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ولوکوپتر (Volocopter)،‌ پهپاد- هلی‌کوپتر ۱۸پره‌،‌ یازدهم فروردین اولین پرواز با سرنشین خود را در جنوب آلمان به زمین نشاند. این «اَبَر پهپاد» را شرکت آلمانی E-Volo معرفی کرده و اولین سرنشین آن هم مدیر عامل همین شرکت یعنی الکساندر زوزل (Alexander Zosel) بود. شکی نیست که این وسیله نمونه‌ای بی‌همتا در مهندسی است: پهپادی با ۱۸ پره که می‌تواند یک انسان را حمل کند؛ با موتور الکتریکی و غیرآلاینده.

ولوکوپتر بیشتر از این‌که حس پرواز با هلی‌کوپتر را بدهد، شبیه رسیدن به رویای قدیمی انسان‌ها یعنی پرواز مثل پرنده‌هاست.

E-Volo برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ از ولوکوپتر رونمایی کرد و بعد از سه سال در سال ۲۰۱۶ مجوز پرواز با سرنشین را برای آن دریافت کرد. ولوکوپتر برای دو سرنشین طراحی شده اما در اولین پرواز تنها یک سرنشین (و درواقع خلبان) داشت. با این‌که هیچ تضمینی برای امنیت این وسیله وجود نداشت،‌ زوزل شجاعت به خرج داد و با آن به پرواز درآمد. او که با این تجربه حسابی هیجان‌زده شده بود،‌ گفت: “پرواز با ولوکوپتر باورنکردنی بود.

‌ ‌ ‌ ‌

volocopter-manned-13

سبکی غیرقابل‌وصف این پهپاد سرنشین‌دار (شاید این بهترین عبارتی باشد که ولوکوپتر را توصیف می‌کند) بیشتر از این‌که حس پرواز با هلی‌کوپتر را بدهد، شبیه رسیدن به رویای قدیمی انسان‌ها یعنی پرواز مثل پرنده‌هاست.

ولوکوپتر با دسته‌ی جوی‌استیک هدایت می‌شود و در اولین آزمایش تنها چندمتر از سطح زمین ارتفاع گرفت. اما آن‌طور که E-Volo وعده داده در پروازهای بعدی در ارتفاع بیشتری پرواز خواهد کرد و در آزمایش دوم سرعتی معادل ۳۰ مایل بر ساعت خواهد داشت. این سرعت در پرواز آزمایشی سوم تا ۶۲ مایل بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

volocopter-manned-21

طبق برنامه‌هایی که این شرکت آلمانی برای تولید انبوه ولوکوپتر دارد، این وسیله می‌تواند انقلابی در سیستم حمل‌ونقل ایجاد کند. هنوز معلوم نیست این انقلاب چطور رخ می‌دهد اما E-Volo از «تاکسی‌های هوایی» و ولوکوپترهای «خودران» حرف می‌زند. (خودران بودن این وسیله لزوما دردسرهای وسایل نقلیه‌ی زمینی خودران را ندارد و سهل‌الوصول‌تر به نظر می‌رسد.)

با دیجی‌کالامگ همراه باشید و ویدیوی اولین پرواز موفق ولوکوپتر را ببینید.

 

منابع: Ubergizmo , Gizmag , Digital Trends , The Verge

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه