ویدیوهای ۴K یوتیوب برای پخش بهتر فشرده خواهند شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ویدیوهایی با وضوح تصویر ۴K یا همان Ultra HD هنوز هم زیاد محبوب نشده‌اند؛ طوری که نمی‌توان محتوایی درست و حسابی با این کیفیت تصویر پیدا کرد. تنها راه مشاهده‌ی چنین ویدیوهایی هم استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین یا استریم ویدیو است؛ طوری که سرویس پخش فیلم و سریال نت‌فلیکس فعلا تعدادی از سریال‌های‌اش را با این کیفیت پخش می‌کند.

گوگل گفته است که می‌خواهد با معرفی کدک جدید VP10، در حالی که کیفیت تصویر را بالا می‌برد، میزان مصرف پهنای باند را نصف کند.

یوتیوب هم چند وقتی است که قابلیت پخش ویدیوهای ۴K را به سرویس‌های‌اش اضافه کرده است. با این حال، با توجه به سایز و حجم بالای ویدیوهای ۴K، تماشای آن‌ها با اینترنت کمی سخت می‌شود.

شرکت گوگل گفته که در حال پیدا کردن راه‌کارهایی برای درست کردن این مشکل است. گوگل برای پخش ویدیوهای ۴K در یوتیوب، می‌خواهد از آخرین کدک‌های پخش ویدیوی TrueMotion استفاده کند.

گوگل سال گذشته بود که خبر از ساخت نسخه‌ی دهم این کدک به اسم VP10 داد. این شرکت اخیرا جزییات فرمت VP10 و برتری‌هایی که این فرمت در مقابل VP9 دارد را مشخص کرده است. طبق گفته‌های مدیر بخش محصولات گوگل، مقدار پنهای باندی که فرمت VP9 استفاده می‌کند، نصف فرمت محبوب H.264 است. او گفته است که گوگل می‌خواهد میزان مصرف پهنای باند را در VP10 باز هم نصف کند.

Youtbe_4K

میزان پهنای باند مصرفی کم، تنها قابلیت مهم فرمت VP10 نخواهد بود. این فرمت جدید هم‌چنین تصویری با دقت بیشتر، رنگ‌های بهتر و هم‌چنین کنترانست بیشتر بین نورهای تیره و روشن ارایه خواهد داد. با تمام این اوصاف، فعلا محبوب‌ترین کدک استفاده شده، H.264 و هم‌چنین نسخه‌ی بعدی آن یعنی H.265 است. انتظار هم نمی‌رود تا فرمتی که گوگل مختص یوتیوب ساخته است، در دیگر سرویس‌ها و دستگاه‌ها هم استفاده شود.

با این حال، رقابت بین VP10 و H.265 تازه شروع شده است و ممکن است قدرت گوگل و یوتیوب، بازی را به سمت برد گوگل بکشاند. یکی از نکات مهم درباره‌ی VP10، ساختار متن‌باز آن است که می‌تواند به همه‌گیر شدن‌اش کمک کند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه