ویدیوی شگفت‌انگیز پهپاد از زندگی نهنگ سفید را ببینید

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گروهی از نهنگ‌نگران ویدیو‌ی شگفت‌انگیزی از یک بچه نهنگ سفید کمیاب در سواحل غربی استرالیا منتشر کرده‌اند که با پهپاد ضبط شده است. این ویدیو به دانشمندان امکان می‌دهد که از بالا رفتار این پستانداران دریایی را مشاهده کنند.

اگر بتوانیم درباره نحوه تولید مثل و رشد نهنگ شکار جنوبی بفهمیم، می‌توانیم مطمئن شومی که کدام فعالیت‌های انسانی در محیط زیست طبیعی آنها اختلال ایجاد می‌کنند و از آنها جلوگیری کنیم.

«لارس بجر»، یکی از اعضای این تیم از دانشگاه مرداک می‌گوید: «درباره حرکت سه بعدی نهنگ شکار جنوبی، نحوه زاد و ولد و قلمرو به دنیا آوردن فرزندان‌شان در استرالیا اطلاعات زیادی وجود ندارد. هدف ما نه تنها این است که زیست‌بوم رفتاری این جانوران فوق‌العاده را مطالعه کنیم، بلکه می‌خواهیم اطلاعاتی هم برای این صنعت و مدیریت در جهت حفظ این گونه‌ها تهیه کنیم.»

پهپادی که در بالای سر آنها پرواز می‌کند، بسیار کمتر از قایقی پر از دانشمندان دوربین به دست مزاحمت ایجاد می‌کند و می‌تواند یک چشم‌انداز منحصر به فرد از نهنگ‌ها و زیستگاه طبیعی آنها به دست دهد.

با این زاویه دید هوایی کارشناسان همچنین می‌تواند راحت‌تر درکی از اندازه و طول نهنگ به دست بیاورند.

برای نظارت بر نهنگ‌ها، این تیم از یک تکنولوژی به نام digital acoustic recording tags استفاده می‌کند که داده‌های مربوط به حرکت، صدا و شیر دادن نهنگ و محیط آکوستیک را ارسال می‌کند.

این دستگاه‌های DTAG را دانشمندان به نهنگ‌ها متصل کردند. این تگ‌ها پس از ۲۴ ساعت به طور اتوماتیک از نهنگ جدا می‌شوند.

جمعیت نهنگ شکار جنوبی در سراسر نیمه پایینی نیمکره جنوبی پراکنده شده‌اند و سواحل جنوبی استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقا را پوشش میدهند. طبق برآوردها، روی هم رفته بیش از ۱۰ هزار نهنگ در اقیانوس‌ها وجود دارد.

کمتر از ۵ درصد نهنگ‌های شکاری با رنگ سفید به دنیا می‌آیند، اما در طول اولین سال زندگی‌، رنگ‌شان سیاه می‌شود. بچه نهنگ‌ها معمولا هنگام تولد بین ۵ تا ۶ متر هستند و طول آنها در بزرگسالی می‌تواند به ۱۸ متر برسد.

‌‌‌‌

منبع: Science Alert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. reza ch

    خب چه فایده دیجی کالا که از این پهپادا نمیاره تا ما بخریم 🙁

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه