[ویدیو] موشک فالکن ۹ اسپیس ایکس روی سکوی پرتاب منفجر شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

موشک فالکن ۹ اسپیس ایکس که قرار بود ماهواره‌ای را پرتاب کند، روی سکوی پرتاب در «دماغه کاناورال» در فلوریدا منفجر شد. این انفجار هنگام آمادگی برای آزمایش موتورهای موشک رخ داد و طبق گفته اسپیس ایکس هیچ‌کس آسیب ندید. این انفجار تا فاصله چند کیلومتری ساختمان‌ها را لرزاند.

این شرکت گفته که این موشک کاملا از دست رفته است. در ابتدا اسپیس ایکس علت انفجار را «یک نابهنجاری در سکوی پرتاب» اعلام کرد که منجر به نابودی دستگاه شد. بعدا این شرکت توضیح داد که مشکل از مخزن اکسیژن فالکن ۹ در قسمت بالای دستگاه ناشی شده بود. اما هنوز دقیقا مشخص نیست که مشکل از موشک بوده یا تجهیزات سکوی پرتاب. ویدیوی این حادثه نشان می‌دهد که انفجار از سمت بالای دستگاه شروع شد.

اسپیس ایکس می‌خواست فالکن ۹ را آماده کند تا ماهواره مخابراتی «آموس ۶» (Amos) را بفرستد. قرار بود این ماهواره در راستای پروژه اینترنت رایگان فیسبوک به آفریقای سیاه اینترنت بدهد. این شبکه اجتماعی با «یوتل‌ست» وارد همکاری شده بود تا این ماهواره را کرایه کند.

یکی از نمایندگان فیسبوک گفته: «ما از این اتفاق مایوس شدیم، اما همچنان به ماموریت خودمان برای اتصال مردم جهان به اینترنت متعهد هستیم.»

این ماموریت برای ساعت ۱۱.۳۰ روز شنبه به وقت تهران برنامه‌ریزی شده بود. اسپیس ایکس قبل از پرتاب همه موشک‌هایش یک آزمایش انجام می‌دهد که طی آن در حالی که موشک به زمین بسته شده، موتورهای آن روشن می‌شود. این یکی از مراحل روتین این شرکت است و قبلا بارها آن را انجام داده. اما این بار به نظر می‌رسد که بروز یک مشکل در سکوی پرتاب منجر به افنجار شد.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. محمد

    بیخود نیست کره زمین گرم شده

  2. وحید

    هنگام انفجار یه چیزی مثل جت رد میشه
    البته فکر کنم حشره است

  3. حمیدرضا مژده

    قشنگیش در اینه که همه این شکست ها رو پشت سر میذارن و مانعشون نمیشه، هرچند که گرون تموم بشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه