گسترش ویروس زیکا در کشورهای استوایی، تهدیدی برای بانوان باردار

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ویروس زیکا

مقامات چهار کشور آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی به دلیل شیوع ویروس زیکا به بانوان هشدار داده‌اند که از باردار شدن خود جلوگیری کنند؛ چرا که در صورت گرفتن این ویروس، فرزندان آنها با سرهای کوچک به دنیا می‌آیند. مرکز کنترل بیماری ایالات متحده‌ی آمریکا هم از بانوان باردار خواسته از  سفر به ۲۲ کشور شامل برزیل، کلمبیا و ال سالوادور دوری کنند. این ۲۲ کشور با شیوع ویروس زیکا مواجه شده‌اند.

این ویروس توسط پشه‌ای به نام Aedes Aegypti از فرد به فرد منتقل می‌شود. پشه‌ی آئدس ناقل بیماری‌هایی مثل تب دِنگی و تب زرد است. در صورتی که این پشه یک خانم باردار را نیش بزند، فرزند او مبتلا به بیماری «میکروسفالی» (Microcephaly) می‌شود. میکروسفالی باعث می‌شود سرهای نوزادان به شکلی غیرطبیعی کوچک بماند. این پشه معمولا در کشورهای استوایی یافت می‌شود.

ویروس زیکا طی چند ماه گذشته به سرعت پخش شده است، به ویژه در کشور برزیل. شیوع این ویروس باعث افزایش قابل توجه بیماری میکروسفالی شده است؛ البته هیچ ارتباط قطعی بین زیکا و میکروسفالی وجود ندارد. اما تعداد اندکی از نوزادانی که مردند این ویروس را در مغزشان داشتند. برای گسترش ناگهانی میکروسفالی هیچ توضیح دیگری مطرح نشده است.

میکروسفالی

این ویروس مسری نیست و علایم آن شبیه به آنفلوانزا است. حدودا ۸۰ درصد از افرادی که این ویروس را می‌گیرند، هیچ علایمی نشان نمی‌دهند. در کسانی هم که واکنش نشان می‌دهند، تاثیر ویروس نسبتا ملایم و کوتاه مدت است. مرگ و میر ناشی از آن بسیار کم است. علایم رایج آن شامل تب خفیف و جوش می‌شود. تنها راه مبارزه‌ با ویروس زیکا این است که آب‌های راکد پاک‌سازی شود. چرا که این آب‌ها مکان مناسبی برای تولید مثل پشه‌های ناقل این ویروس است.

کودکان مبتلا به میکروسفالی، اغلب مشکل رشد دارند. این کودکان در گفتار و حرکت مشکل دارند؛ نمی‌توانند به خوبی تعادل‌شان را حفظ کنند؛ قد و قامت کوتاه دارند و چهره‌شان غیرطبیعی است. به طور کلی، برای بیماری میکروسفالی درمانی وجود ندارد. اما دوره‌های درمانی و مداخله‌ی زودهنگام مثل گفتار درمانی می‌تواند به رشد کودک کمک کند و کیفیت زندگی‌اش را بهتر کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه