مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۱۸

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اگرچه هنوز در ابتدای سال ۲۰۱۸ به سر می‌بریم، اما تا همین‌جا هم چندین گوشی اندرویدی معرفی و خبرهای زیادی پیرامون دیگر گوشی‌های اندرویدی منتشر شده است. علاوه بر این، گوگل پیش‌نمایش نسخه‌ی توسعه‌دهندگان اندروید P را عرضه کرده که باعث شده این نسخه از اندروید در سرخط خبرها قرار بگیرد. با توجه به این موارد، می‌توانیم یک تصویر کلی از ویژگی‌های گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۱۸ ترسیم کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به تعدادی از این مشخصه‌های مورد انتظار بپردازیم.

وفور بریدگی

مقایسه گوشی

در سال ۲۰۱۸ باید انتظار عرضه‌ی تعداد زیادی گوشی اندرویدی مجهز به بریدگی را داشته باشیم. اپل برای طراحی آیفون X به استفاده از یک بریدگی روی آورد و حالا سازندگان گوشی اندرویدی می‌خواهند این مؤلفه را برای گوشی‌های خود به‌کار بگیرند. در نمایشگاه MWC 2018 شاهد معرفی گوشی‌های ایسوس بودیم که چنین بریدگی‌هایی داشتند و گویا گوشی LG G7 و دیگر گوشی‌ها هم در این جهت حرکت خواهند کرد. با توجه به پشتیبانی اندروید P از چنین بریدگی‌هایی، به نظر می‌رسد که این مد تازه در اول راه خود به سر می‌برد. تا انتهای سال ۲۰۱۸، احتمالا بازار گوشی‌های هوشمند سرشار از گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای کم‌حاشیه و دارای بریدگی خواهد شد. چنین روندی چندان هم تعجب‌آور نیست، زیرا هر وقت آیفون دچار تغییرات ظاهری مشهودی می‌شود، بسیار از شرکت‌ها چنین تغییراتی را در گوشی‌های خود اعمال می‌کنند.

مقلدهای انیموجی

ارتقا اندروید سامسونگ

اگر از جمله افرادی بودید که از فناوری انیموجی آیفون X دل خوشی نداشتید، پس خبر بدی برای شما داریم. یکی از مواردی که در سال ۲۰۱۸ به‌کرات در انواع گوشی اندرویدی خواهیم دید، مقلدهای انیموجی است. گلکسی اس ۹ مجهز به AR Emoji است که می‌تواند آواتار مشابه چهره‌ی کاربر را ایجاد کند. علاوه بر این، گوشی‌های جدید ایسوس مجهز به فناوری Zenimoji هستند که شباهت زیادی به انیموجی اپل دارند. حالا که سامسونگ از انیموجی الگوبرداری کرده، به احتمال خیلی زیاد رقیب کره‌ای این شرکت یعنی ال‌جی هم چنین مشخصه‌ای را ارائه خواهد داد.

قابلیت‌های جدید اندروید

درباره اندروید

در اولین پیش‌نمایش نسخه‌ی توسعه‌دهندگان اندروید P، شاهد تغییر و تحولات جذابی هستیم. مطابق معمول، این نسخه از اندروید اول از همه روانه‌ی گوشی‌های گوگل پیکسل خواهد شد. یکی از ویژگی‌های جدید اندروید P، پشتیبانی از استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱mc است. به لطف این مشخصه، دقت گجت‌ها در مسیریابی محیط‌های داخلی مانند موزه‌ها، دانشگاه‌ها و بازارها افزایش می‌یابد. گوشی اندرویدی مجهز به این پروتکل با استفاده از مودم‌ها و هات‌اسپات‌های موجود در منطقه، می‌توانند مکان قرارگیری خود را با دقت بسیار زیادی تشخیص دهد. همان‌طور که گفتیم کاربرد اصلی این فناوری برای مسیریابی در مکان‌های داخلی است، زیرا جی‌پی‌اس در چنین مکان‌هایی عملکرد چندان مناسبی ندارد.

گوگل سال گذشته قابلیت Instant Apps را معرفی کرد. احتمالا در سال ۲۰۱۸ تعداد این اپلیکیشن‌ها بیشتر از گذشته خواهد شد. چنین اپلیکیشن‌هایی نسخه‌ی بسیار ساده‌ی اپلیکیشن‌های اصلی خود هستند که بدون نصب کردن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هدف این قابلیت این است که کاربران برای انجام کارهای ساده، نیازی به دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها نداشته باشند.

درنهایت هم باید به قابلیت‌های امنیتی اشاره کنیم. مثل همیشه این نسخه از اندروید از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته‌تری بهره می‌برد. به‌عنوان مثال، اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه حالا دیگر نمی‌توانند دوربین، میکروفون یا دیگر سنسورهای گجت را فعال کنند.

حسگرهای اثر انگشت

دانلود سیستم عامل اندروید

اپل در آیفون X حسگر اثر انگشت را کنار گذاشت و به‌جای آن از سیستم تشخیص چهره بهره برد. اما سازندگان اندرویدی هنوز در زمینه‌ی امنیت و دقت سیستم تشخیص چهره به اپل نرسیده‌اند. به همین خاطر گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۱۸ همچنان از حسگر اثر انگشت بهره خواهند برد. تنها تغییر مهم در زمینه‌ی حسگر اثر انگشت گوشی‌های اندرویدی، تغییر جایگاه آن است. به دلیل استفاده از نمایشگرهای کم‌حاشیه، حالا بیشتر این حسگرها به پشت گوشی منتقل شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ این روند شدت می‌گیرد و تعداد بیشتری از گوشی‌های اندرویدی به جابجایی مکان حسگر اثر انگشت تن خواهند داد.

سیستم‌های تشخیص چهره

کاربرد اندروید

سیستم‌های تشخیص چهره برای این که بتوانند به‌عنوان یک معیار امنیتی به کار گرفته شوند، باید از دقت بسیار زیادی بهره ببرند. در حال حاضر بیشتر سازندگان اندرویدی از این قافله عقب افتاده‌اند. در طی این سال‌ها سازندگان اندرویدی زیادی این قابلیت را در گوشی‌های خود تعبیه کرده‌اند، اما بیشتر از آن‌ها از لحاظ امنیتی عملکرد قابل قبولی ندارند. احتمالا در سال ۲۰۱۸ هم تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌شود.

دوربین‌های دوگانه

تاریخچه اندروید

بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار از دوربین دوگانه بهره می‌برند، اما با توجه به افزایش پشتیبانی از این مشخصه از جانب اندروید P، احتمالا در سال ۲۰۱۸ شاهد تعداد بیشتری از گوشی‌های میان‌رده‌ی مجهز به دوربین دوگانه خواهیم بود. دوربین‌های دوگانه از لنز ثانویه برای تشخیص عمق و ارائه‌ی قابلیت‌هایی مانند زوم دو برابری و حالت بوکه استفاده می‌کنند.

برخی از سازندگان، از این لنز ثانویه نهایت استفاده را می‌برند ولی بیشتر سازندگان آن‌چنان که بایدوشاید از پتانسیل‌های این نوآوری بهره نمی‌برند. علاوه بر دوربین دوگانه، در سال ۲۰۱۸ احتمالا چشم ما به جمال دوربین سه‌گانه هم روشن خواهد شد. بر اساس شایعات، هواوی در حال توسعه‌ی چنین دوربینی است.

افزایش پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

گوشی اندرویدی

شارژ بی‌سیم فناوری جدیدی محسوب نمی‌شود اما حالا که گوشی آیفون X و آیفون ۸ از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، به احتمال زیاد روند پشتیبانی از این فناوری شدت خواهد گرفت. البته در حال حاضر هم گوشی‌های زیادی مجهز به این فناوری هستند ولی در سال ۲۰۱۸ تعداد این گوشی‌ها بیشتر از گذشته خواهد شد.

دیگر نوآوری‌های آینده

گوشی اندرویدی

درنهایت باید این سؤال را مطرح کنیم که برای سال ۲۰۱۹ و سال‌های بعد از آن، باید انتظار چه نوآوری‌هایی را داشته باشیم؟ در این زمینه می‌توانیم به گوشی مفهومی شرکت ویوو اشاره کنیم که در نمایشگاه MWC امسال معرفی شد. این گوشی از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر و اسپیکرهای تعبیه شده در زیر نمایشگر بهره می‌برد. چنین مشخصه‌هایی قابلیت همه‌گیر شدن را دارند. به عنوان مثال، تعدادی از تلویزیون‌های سونی مجهز به فناوری اسپیکرهای تعبیه شده در زیر نمایشگر هستند.

یکی دیگر از فناوری‌هایی که در طی سال‌های گذشته خبرهای زیادی را پیرامون آن‌ها شنیده‌ایم، گجت‌های تاشدنی است. سال گذشته گوشی تا شدنی ZTE Axon M معرفی شد که البته از نمایشگر منعطف بهره نمی‌برد بلکه مجهز به دو نمایشگر جداگانه است. در این زمینه، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها پتنت‌های متعددی را به ثبت رسانده‌اند. با وجود تمام این اقدامات، در مورد ارائه‌ی گجت‌های مجهز به نمایشگرهای تاشدنی چندان نباید امیدوار باشیم، زیرا در این زمینه هنوز مشکلات و محدودیت‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شوند.

منبع: Wired

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه