پیش به سوی اینترنت جهانی؛ پرتاب اولین مجموعه‌ از ماهواره‌های وان وب

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
وان وب

موشک سایوز روز گذشته اولین مجموعه از ماهواره‌های وان وب (OneWeb) را به مدار زمین ارسال کرد. در اولین مرحله از ارسال این ماهواره‌ها به مدار زمین شش ماهواره به فضا پرتاب شد تا اولین گام برای اینترنت جهانی برداشته شود.

در پروژه‌ی وان وب قرار است صدها ماهواره به فضا پرتاب شوند و پرتاب روز گذشته تنها آغاز راه بود. این ماهواره‌ها در طول دو سال پیش رو در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

هر کدام از این ماهواره‌ها حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارند و در مدار نزدیک به قطبی به دور زمین می‌گردند. ارتفاع ماهواره‌ها از سطح زمین حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است.

هدف وان وب چیست؟

شرکت وان وب قرار است با ارسال حداقل ۶۰۰ ماهواره به مدار زمین تمام نقاط زمین را زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهد. یکی از اهداف اصلی این پروژه دسترسی ساکنان مناطق دورافتاده‌ی زمین به اینترنت است. شرکت‌های فناورانه‌ی مختلف دیگری نیز چنین ایده‌ای را دنبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد وان وب، با مدیریت گرگ وایلر (Greg Wyler)، با سرعت بیشتری نسبت به رقبا در حال پیشرفت است.

لحظه‌ی پرتاب اولین مجموعه از ماهواره‌های وان وب.

این برنامه پروژه‌ای چند میلیارد دلاری است که وان وب در همکاری با سرمایه‌گذارهای مختلف در حال تهیه‌ی بودجه‌ی آن است.

طبق برنامه شرکت وان وب قصد دارد تا در سال ۲۰۲۰ سرویس‌دهی‌اش را آغاز کند. هر چند که طبق برنامه پوشش اینترنت ۲۴ ساعته‌ی جهانی در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

نگرانی‌ها درباره‌ی منظومه‌های ماهواره‌ای

اما مشکلی که در این پروژه وجود دارد تعداد بسیار زیاد ماهواره‌ها است. مدار زمین تا همین جا هم بسیار شلوغ است و ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی فراوانی در مدار قرار دارند. در رابطه با پروژه‌ی وان وب نگرانی‌هایی در مورد چگونگی پایان فعالیت‌ ماهواره‌ها وجود دارد. علاوه بر این در صورت برخورد ماهواره‌ها با یک‌دیگر زباله‌های فضایی بسیار زیادی تولید می‌شود که ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی دیگری شود.

با این حال وان وب برنامه‌هایی دارد تا از این اتفاقات جلوگیری کند. ماهواره‌های این منظومه به صورت خودکار شرایط مداری را بررسی خواهند کرد. علاوه بر این وان وب ماهواره‌ها را طوری طراحی کرده است تا پس از پایان عمر پنج ساله‌شان به صورت کنترل شده به مدارهای پایین‌تر بیایند و در جو بسوزند.

رقبای وان وب

همان‌طور که اشاره شد شرکت‌های دیگری نیز در حال عملی کردن این ایده هستند. اسپیس ایکس قرار است تا اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره را به فضا ارسال کند. سامسونگ نیز قصد دارد در ده سال پیش رو ۴۶۰۰ ماهواره‌ را به مدار زمین بفرستد. شرکت بوئینگ هم از رقبا جا نمانده و در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

باید دید منظومه‌های ماهواره‌ای شرکت‌های مختلف می‌توانند با موفقیت به هدف خود برسند و یا با بروز اشتباه و تولید زباله‌های فضایی این پروژه‌ها به شکست می‌انجامند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک ماهواره‌ی وان وب در مدار.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه